Angående handtag, samt mätarhus!

Fismumriken
10 juni 2012 · 533 Inlägg

Hejsan! Häromdagen när jag var och jobbade, och skulle in i bilen för att hämta en hammare, så gick handtaget till förarsidan sönder. Eftersom det är en tvådörrars, och den passagerardörren var låst, och har en trasig låscylinder, så var det lite komplicerat att komma in. Men jag lyckades till slut.

Men nu är min fråga, jag tog mig in i bilen, genom att rycka bort plastkåpan runt handtaget och drog i staget som öppnar dörren, men nu har jag beställt ett nytt och undrar hur jag byter den. För det första så sitter låscylindern fast i handtaget, samt den där grejen som drar i staget. Och hur fäster jag handtaget? Antar att det fästs från insidan? Hur kommer jag åt där? Plocka bort plåtsidan? Hur?yikes

Sen har jag en fråga angående mätarhuset. Tänkte beställa nytt, kombinerat instrument. För just nu har jag ingen varvräknare. Hur får man bort mätarhuset? Måste man plocka bort hela skiten runt om? Och hur blir det med mätarställningen?

Bilen är en Honda Civic 1.3 1994, 2-dörrars halvkombi.

Fismumriken
11 juni 2012 · 533 Inlägg

Bullet--- skrev:
Du plockar bort fönstervev(om den har en), lossar dörrsidan. Sen är det rätt basic, man ser vad man ska lossa för att lossa handtaget. Finns en risk att ena fästet som håller handtaget kan vara skadat.

Angående mätarställningen kan du köpa ett kombinerat instrument på skroten och flytta över hastighetsmätaren(inkl. milmätare) från din gamla.
Var bara försiktig när du lossar den svarta plastkåpan över mätarställningen då den har en tendens att spricka vid vänster luftintag om man inte är försiktig, men en lite skruvmjsel in på rätt ställe så kan man undvika det. Annars är det två skruvar ovanför(typ) mätarna och en skruv bakom varningsblinkers-knappen.
Lycka till

Tack för tipset:)  Ovanför mätarna? Alltså slipper jag ta bort en massa?tongue

Fismumriken
11 juni 2012 · 533 Inlägg

Bullet--- skrev:

Fismumriken skrev:

Bullet--- skrev:
Du plockar bort fönstervev(om den har en), lossar dörrsidan. Sen är det rätt basic, man ser vad man ska lossa för att lossa handtaget. Finns en risk att ena fästet som håller handtaget kan vara skadat.

Angående mätarställningen kan du köpa ett kombinerat instrument på skroten och flytta över hastighetsmätaren(inkl. milmätare) från din gamla.
Var bara försiktig när du lossar den svarta plastkåpan över mätarställningen då den har en tendens att spricka vid vänster luftintag om man inte är försiktig, men en lite skruvmjsel in på rätt ställe så kan man undvika det. Annars är det två skruvar ovanför(typ) mätarna och en skruv bakom varningsblinkers-knappen.
Lycka till

Tack för tipset:)  Ovanför mätarna? Alltså slipper jag ta bort en massa?tongue

http://www.instructables.com/image/FEEA … amp-Cl.jpg
Ser du dem två hålen i det svarta plastet, där sitter två stjärnskruvar och en bakom varningblinkers-knappen, sen får du trä av plastet försiktigt som sagt så det inte spricker vid det vänstra luft utblåset. sen sitter mätarna med fyra stjärnskruvar så lossar du hela instrumentet, sitter två kontakter på baksidan med.

Aha! Tackar:) En fråga till, uttag till varvräknare, har jag det på min? För den ska sitta på tändspolen va?

Fismumriken
16 juni 2012 · 533 Inlägg

Två frågor till. Vart får man tag på turbo? Va kostar de? Vill ha en piggare bil utan att betala för mkt. Sen en fråga till. Ändrör, min ljuddämpare sitter så långt bak, ska ja ta bort den o köra rakt rör eller låter de för mkt?

Fismumriken
17 juni 2012 · 533 Inlägg

Okej 125hk va kostar de tror du? Eller hur hade du gjort? Ljuddämparen. Sitter långt bak. Väldigt synligt då den e rätt stygg orginal^^

Fismumriken
17 juni 2012 · 533 Inlägg

Okej det var såpass omständigt. Värdelös på bilar typ^^ går det att göra nån enklare trimning som ger lite mer drag än orginal?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang