Blev tagen av polisen pga sportluftfilter! -Regbesiktning!

nixon89 klabbarpan
18 juni 2012 · 3 041 Inlägg

En fråga nu bara ( ja jag är lat och orkar inte leta efter ett eventuellt svar bland alla kommentarer) har ts regbesiktigat bilen ännu? Eller hur är statusen jusst nu?

Volvo 940 T5 "Tss racing" (1991)
Volvo V70 "Blöjexpressen" (2006)
no_fake
18 juni 2012 · 865 Inlägg

Emilius skrev:

steifan skrev:

Emilius skrev:

Fast det SKA spela roll vad man har för hjul på bilen, iallafall däckdimensionen står skrivet i regbeviset.
Om detta struntas i eller inte beror på vilket humör besiktningspersonalen har.

Nope, man har lättat på reglerna på senare tid.

http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag … personbil/

"Om alternativa dimensioner saknas, har du som fordonsägare möjlighet att under eget ansvar byta däck och fälgar till en annan dimension utan att bilen behöver registreringsbesiktas. Detta utbyte får ske under förutsättning att däcken

    är typgodkända
    uppfyller kraven på belastningsförmåga
    uppfyller kraven på hastighetskapacitet
    är av samma typ.

Dessutom ska däck och fälg

    ha fritt utrymme vid fjädringsrörelser
    ha fri rörlighet i hjulhuset vid fulla manöverrörelser med hänsyn till bilens ursprungliga hjulupphängning och styrning
    ha en rullningsomkrets som inte leder till felvisning av hastighetsmätaren
    täckas av bilens ursprungliga stänkskydd (stänkskärm).

En alternativ dimension får inte inverka påtagligt negativt på bilens ursprungliga egenskaper."

Och att en alternativ dimension så som 20" på en bil som har 16" original gör att hastighetsmätaren visar helt fel,
bränsleförbrukningen blir en helt annan, och att bilen borde få utsläpp som är helt skilda från original,
det är inte att påverka bilens ursprungliga egenskaper negativt? I mina ögon visserligen mindre bekymmer,
men inte i myndigheters ögon. Utsläpp är dem ju rätt noga med, att ta bort en katalysator är ju tillexempel ekobrott, och det medför enorma bötesbelopp.

att ta bort en katalysator är ju tillexempel ekobrott, och det medför enorma bötesbelopp??
upp med länk på att de du säger e fakta.. för det där tror jag inte ett dugg på...

azid Det som inte dödar gör ont
18 juni 2012 · 2 668 Inlägg

Emilius skrev:

steifan skrev:

Emilius skrev:

Fast det SKA spela roll vad man har för hjul på bilen, iallafall däckdimensionen står skrivet i regbeviset.
Om detta struntas i eller inte beror på vilket humör besiktningspersonalen har.

Nope, man har lättat på reglerna på senare tid.

http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag … personbil/

"Om alternativa dimensioner saknas, har du som fordonsägare möjlighet att under eget ansvar byta däck och fälgar till en annan dimension utan att bilen behöver registreringsbesiktas. Detta utbyte får ske under förutsättning att däcken

    är typgodkända
    uppfyller kraven på belastningsförmåga
    uppfyller kraven på hastighetskapacitet
    är av samma typ.

Dessutom ska däck och fälg

    ha fritt utrymme vid fjädringsrörelser
    ha fri rörlighet i hjulhuset vid fulla manöverrörelser med hänsyn till bilens ursprungliga hjulupphängning och styrning
    ha en rullningsomkrets som inte leder till felvisning av hastighetsmätaren
    täckas av bilens ursprungliga stänkskydd (stänkskärm).

En alternativ dimension får inte inverka påtagligt negativt på bilens ursprungliga egenskaper."

Och att en alternativ dimension så som 20" på en bil som har 16" original gör att hastighetsmätaren visar helt fel,
bränsleförbrukningen blir en helt annan, och att bilen borde få utsläpp som är helt skilda från original,
det är inte att påverka bilens ursprungliga egenskaper negativt? I mina ögon visserligen mindre bekymmer,
men inte i myndigheters ögon. Utsläpp är dem ju rätt noga med, att ta bort en katalysator är ju tillexempel ekobrott, och det medför enorma bötesbelopp.

Jävla svammel. Du får ombesiktning om dom tar dig utan katt och inte några enorma böter

2slow
Emilius Avstängd
18 juni 2012 · 1 714 Inlägg

no_fake skrev:

Emilius skrev:

steifan skrev:

Nope, man har lättat på reglerna på senare tid.

http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag … personbil/

"Om alternativa dimensioner saknas, har du som fordonsägare möjlighet att under eget ansvar byta däck och fälgar till en annan dimension utan att bilen behöver registreringsbesiktas. Detta utbyte får ske under förutsättning att däcken

    är typgodkända
    uppfyller kraven på belastningsförmåga
    uppfyller kraven på hastighetskapacitet
    är av samma typ.

Dessutom ska däck och fälg

    ha fritt utrymme vid fjädringsrörelser
    ha fri rörlighet i hjulhuset vid fulla manöverrörelser med hänsyn till bilens ursprungliga hjulupphängning och styrning
    ha en rullningsomkrets som inte leder till felvisning av hastighetsmätaren
    täckas av bilens ursprungliga stänkskydd (stänkskärm).

En alternativ dimension får inte inverka påtagligt negativt på bilens ursprungliga egenskaper."

Och att en alternativ dimension så som 20" på en bil som har 16" original gör att hastighetsmätaren visar helt fel,
bränsleförbrukningen blir en helt annan, och att bilen borde få utsläpp som är helt skilda från original,
det är inte att påverka bilens ursprungliga egenskaper negativt? I mina ögon visserligen mindre bekymmer,
men inte i myndigheters ögon. Utsläpp är dem ju rätt noga med, att ta bort en katalysator är ju tillexempel ekobrott, och det medför enorma bötesbelopp.

att ta bort en katalysator är ju tillexempel ekobrott, och det medför enorma bötesbelopp??
upp med länk på att de du säger e fakta.. för det där tror jag inte ett dugg på...

Nej. Jag tänker inte sitta och serva någon med länkar och skit, är ingen springpojke åt dig.
Är du intresserad så ta reda på fakta själv. Sällan någon åker dit för denna grej vad jag vet,
men det finns en lag, och om tore i besiktningsbussen inte fått årets ligg med käringa i november och du är spydig så kan han rapportera till åklagare och där kan det sluta med miljöbrott.

JimpeBoy
18 juni 2012 · 529 Inlägg

Börjar bli en lite pajkastnings-tråd...

"'Cause tramps like us, baby we were born to run" - Springsteen
Emilius Avstängd
18 juni 2012 · 1 714 Inlägg

JimpeBoy skrev:
Börjar bli en lite pajkastnings-tråd...

Ja, ditt bidrag till tråden gav så mycket mer. Vilket kvalitetsunderlag för diskussion,
vilka argument du kommer med, stor applåd.

IX ____________________________________
18 juni 2012 · 1 340 Inlägg

Emilius skrev:
Utsläpp är dem ju rätt noga med, att ta bort en katalysator är ju tillexempel ekobrott, och det medför enorma bötesbelopp.

Haha?
Ekobrott = ekonomisk brottslighet

För Volvo i tiden
Trafikförordning (1998:1276) kap. 3
71 § I dimma och vid kraftig nederbörd får dimljus användas istället för halvljus.
Är det bara jag som inte ser dimman? :P
Volvo 740 GLT "16 fina ventiler" (1990)
A-Dahlgren Dahlgren
18 juni 2012 · 450 Inlägg

p12 skrev:

A-Dahlgren skrev:
Jag blev stoppad förra sommaren av en mc polis som gjorde en flygande besiktning.
Han såg att jag inte hade original avgassystem och att den lät ganska högt. "3" rakt rör efter racekat"
Han gav mig besiktningsprotokollet och där stod det "Ej original avgassystem" Registrerings besiktning [X]

Ja som ni ser så är inte min bil helt original...
Så jag åkte in och registrerings besiktade min bil.
Fick ca 8 anmärkningar.
1 Racekat,
2 3" system,
3 Dumpventil.
4 Vinge,
5 20" fälgar
6 Tonade sidorutor fram
7 Mätare i A-stolpen
8 Blixtljus, Dubbelkonat bmc filter.


Jag bytte fälgar.
Tog bort vingen.
Bytte sidorutorna fram.
Tog bort a-stolpen.
Bort med dumpventilen.
Satte dit original luftburk fast med sportluftfilter.
satte dit original katalysator och avgassystem.
Tog bort blixtljus.

Åkte in och gjorde registreringsbesiktning.
Då bara kryssade han av alla punkter. sedan fick jag åka därifrån.

Under registreringsbesiktningen så tittade han knappt på turbon "Vilket är en 16T som ej är original"
Han frågade om det satt sänkningsfjädrar på eller om det var original.
Självklart sa jag att det var original, fast så var ju inte fallet, det satt ju H&R fjädrar på.
Jag hade 04ans Sidospeglar och 06ans klarglas lyktor fram. samt 06ans vindrutetorkare detta såg inte han..
Jag hade Scope på huven.
Bilen var sänkt och hade kjolpaket.
Neon under bilen.
Trimmad ca 300hk vid det tillfället.
ej original tryckrör.

Jag behövde inte ett enda intyg...

Bara för att besiktningsmannen inte såg de övriga modifikationerna så betyder inte det att bilen är laglig.

Om den går igenom en registreringsbesiktning så är bilen laglig...
Dålig besiktningsman som inte kollade upp allt... det var ingen vanlig besiktning utan det var en regbesiktning. DÅ MÅSTE ALLT VA ORIGINAL. det ska vara nybilsskick utan modifikationer..

IX ____________________________________
18 juni 2012 · 1 340 Inlägg

Emilius skrev:

RightFront skrev:

Emilius skrev:
Utsläpp är dem ju rätt noga med, att ta bort en katalysator är ju tillexempel ekobrott, och det medför enorma bötesbelopp.

Haha?
Ekobrott = ekonomisk brottslighet

Blandade ihop dem, även jag gör fel wink

Var vänlig och gå och sug av en planka?

Vilket brott är det du tänker på då? wink

För Volvo i tiden
Trafikförordning (1998:1276) kap. 3
71 § I dimma och vid kraftig nederbörd får dimljus användas istället för halvljus.
Är det bara jag som inte ser dimman? :P
Volvo 740 GLT "16 fina ventiler" (1990)
Emilius Avstängd
18 juni 2012 · 1 714 Inlägg

RightFront skrev:

Emilius skrev:

RightFront skrev:

Haha?
Ekobrott = ekonomisk brottslighet

Blandade ihop dem, även jag gör fel wink

Var vänlig och gå och sug av en planka?

Vilket brott är det du tänker på då? wink

Miljöbrott

p12
18 juni 2012 · 551 Inlägg

A-Dahlgren skrev:

p12 skrev:

A-Dahlgren skrev:
Jag blev stoppad förra sommaren av en mc polis som gjorde en flygande besiktning.
Han såg att jag inte hade original avgassystem och att den lät ganska högt. "3" rakt rör efter racekat"
Han gav mig besiktningsprotokollet och där stod det "Ej original avgassystem" Registrerings besiktning [X]

Ja som ni ser så är inte min bil helt original...
Så jag åkte in och registrerings besiktade min bil.
Fick ca 8 anmärkningar.
1 Racekat,
2 3" system,
3 Dumpventil.
4 Vinge,
5 20" fälgar
6 Tonade sidorutor fram
7 Mätare i A-stolpen
8 Blixtljus, Dubbelkonat bmc filter.


Jag bytte fälgar.
Tog bort vingen.
Bytte sidorutorna fram.
Tog bort a-stolpen.
Bort med dumpventilen.
Satte dit original luftburk fast med sportluftfilter.
satte dit original katalysator och avgassystem.
Tog bort blixtljus.

Åkte in och gjorde registreringsbesiktning.
Då bara kryssade han av alla punkter. sedan fick jag åka därifrån.

Under registreringsbesiktningen så tittade han knappt på turbon "Vilket är en 16T som ej är original"
Han frågade om det satt sänkningsfjädrar på eller om det var original.
Självklart sa jag att det var original, fast så var ju inte fallet, det satt ju H&R fjädrar på.
Jag hade 04ans Sidospeglar och 06ans klarglas lyktor fram. samt 06ans vindrutetorkare detta såg inte han..
Jag hade Scope på huven.
Bilen var sänkt och hade kjolpaket.
Neon under bilen.
Trimmad ca 300hk vid det tillfället.
ej original tryckrör.

Jag behövde inte ett enda intyg...

Bara för att besiktningsmannen inte såg de övriga modifikationerna så betyder inte det att bilen är laglig.

Om den går igenom en registreringsbesiktning så är bilen laglig...
Dålig besiktningsman som inte kollade upp allt... det var ingen vanlig besiktning utan det var en regbesiktning. DÅ MÅSTE ALLT VA ORIGINAL. det ska vara nybilsskick utan modifikationer..

Men om bes.mannen missat att kolla exempelvis turbon så gör det fortfarande bilen olaglig. Om du råkar ut för en polis som vill kolla under din huv och han ser att du har en annan turbo så kommer du åka på´t. Är du med i en dödsolycka kan f.bolaget neka dig ersättning om de skulle få nys om att bilen har en annan turbo än det står angivet i bilens papper.

Haters gonna hate.
IX ____________________________________
18 juni 2012 · 1 340 Inlägg

Emilius skrev:

RightFront skrev:

Emilius skrev:

Blandade ihop dem, även jag gör fel wink

Var vänlig och gå och sug av en planka?

Vilket brott är det du tänker på då? wink

Miljöbrott

Så miljöbalken ska tillämpas på fordon i trafik? Sluta spekulera

Ev. svar sker via PM

För Volvo i tiden
Trafikförordning (1998:1276) kap. 3
71 § I dimma och vid kraftig nederbörd får dimljus användas istället för halvljus.
Är det bara jag som inte ser dimman? :P
Volvo 740 GLT "16 fina ventiler" (1990)
Emilius Avstängd
18 juni 2012 · 1 714 Inlägg

RightFront skrev:

Emilius skrev:

RightFront skrev:

Vilket brott är det du tänker på då? wink

Miljöbrott

Så miljöbalken ska tillämpas på fordon i trafik? Sluta spekulera

Ev. svar sker via PM

Ja det ska den och det gör den, beroende på vad besiktningsteknikern känner för.

Jag spekulerar inte, håll käften?

Du har ingen rätt att bestämma vart fan jag ska svara dig nånstans,
du är inte allsmäktig, back off.

Goffen Administratör
18 juni 2012 · 2 974 Inlägg

Kan du inte hålla en trevlig ton Emilius så åker du ut, börja med detta NU. I övrigt så håll er till topic.

En kopp av den svarta såsen...
Volkswagen Polo R-Line "Edition 40" (2017)
Audi A4 TDI quattro "Smurfen" (2021)
bohman08
18 juni 2012 · 145 Inlägg

Goffen skrev:
Kan du inte hålla en trevlig ton Emilius så åker du ut, börja med detta NU. I övrigt så håll er till topic.

Det har han ju redan visat att han inte kan. Varför är inte tråden bommad för länge sen? Spårat ut totalt..

MeepMeep Finraggare
18 juni 2012 · 2 381 Inlägg

Okej, då slutar vi med spekulationerna och tittar vad LAGEN säger och vad brott mot denna kan ha för PÅFÖLJD.

Bilavgaslagen är upphävd sedan 2002-01-01. Numera gäller Lag (2001:1080) om motorfordons avgasrening och motorbränslen.

(här är en länk för er som inte orkar googla http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/20011080.HTM )

Vad som händer är att du vid misstanke om att du saknar adekvat avgasrening (dvs katalytisk rening) bli tilldömd en ombesiktning som du kommer bli underkänd på då du inte klarar avgaskraven. Någon miljölag och böter på 10-12000 som det pratas om finns inte.

I love being a nobody - because nobody is perfect.
Plymouth Roadrunner "Dirty Bird" (1969)
Goffen Administratör
18 juni 2012 · 2 974 Inlägg

Ja denna tråden har nog gjort sitt hoppas TS fick veta det han ville.

En kopp av den svarta såsen...
Audi A4 TDI quattro "Smurfen" (2021)
Volkswagen Polo R-Line "Edition 40" (2017)
Emilius Avstängd
18 juni 2012 · 1 714 Inlägg

bohman08 skrev:

Goffen skrev:
Kan du inte hålla en trevlig ton Emilius så åker du ut, börja med detta NU. I övrigt så håll er till topic.

Det har han ju redan visat att han inte kan. Varför är inte tråden bommad för länge sen? Spårat ut totalt..

För att du befinner dig på något som kallas diskussionsforum,
precis som det låter så är vi här för att diskutera, inte för att stänga ner trådar där det diskuteras som mest.

Och det är knappast upp till dig att avgöra om jag har trevlig ton eller inte,
så jag hoppas du får en tillsägelse för att pladdra utan att tillföra någonting.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang