5301
Sök

Blinkande slutsteg

3 Inlägg
18 juni 2012
Trådstartare
#1
Hej, jag är ny här och har letat efter en tråd angående detta men har inte hittat det.
Ifall det redan finns så får jag be om ursäkt tongue

Iallafall, jag köpte mig för ett tag sedan lite ljud från en kompis.

Slutsteg: 4 ohm CAP-4100 MAX 800W 4 channel high power mosfet amplifier

Basar: 2 st Zachry ca 800W ca 300rms eller liknande (inte säker på basarna)

När jag kopplade in allting (för ett par månader sedan) fungerade det som det skulle, det basade på fint tills man höjde riktigt mycket, då dog basarna (inget konstigt eftersom slutsteget är lite för klent), men det var inga problem för mig. Men för några dar sedan började basarna/slutsteget bli klena och de dog vid lägre volym, och när jag stängde av stereon, men fortfarande hade på tändningen, så stog basarna och slog lite lätt. Så jag gick bak och kollade och då såg jag att lamporna PWR och Prot blinkade fram och tillbaka i takt med den dunkande basen.

När jag och farsan kopplade in allt så gjorde vi det ordentligt så att säga, vi använde skyddsslang till alla kablar, ström och ljudkablar ligger på olika sidor av bilen, det är rediga sladdar, och säkring vid batteriet.

Så några förslag på vad det skulle kunna vara skulle uppskattas väldigt.

PS. Hoppas jag har fått med all information

3 466 Inlägg
18 juni 2012
#2
adde25 skrev:
Hej, jag är ny här och har letat efter en tråd angående detta men har inte hittat det.
Ifall det redan finns så får jag be om ursäkt tongue

Iallafall, jag köpte mig för ett tag sedan lite ljud från en kompis.

Slutsteg: 4 ohm CAP-4100 MAX 800W 4 channel high power mosfet amplifier

Basar: 2 st Zachry ca 800W ca 300rms eller liknande (inte säker på basarna)

När jag kopplade in allting (för ett par månader sedan) fungerade det som det skulle, det basade på fint tills man höjde riktigt mycket, då dog basarna (inget konstigt eftersom slutsteget är lite för klent), men det var inga problem för mig. Men för några dar sedan började basarna/slutsteget bli klena och de dog vid lägre volym, och när jag stängde av stereon, men fortfarande hade på tändningen, så stog basarna och slog lite lätt. Så jag gick bak och kollade och då såg jag att lamporna PWR och Prot blinkade fram och tillbaka i takt med den dunkande basen.

När jag och farsan kopplade in allt så gjorde vi det ordentligt så att säga, vi använde skyddsslang till alla kablar, ström och ljudkablar ligger på olika sidor av bilen, det är rediga sladdar, och säkring vid batteriet.

Så några förslag på vad det skulle kunna vara skulle uppskattas väldigt.

PS. Hoppas jag har fått med all information

Hur har du kopplat basarna och vad exakt är det för basar?

Det första jag tänker på när jag läser detta är att antingen har jorden varit för klen så du har fått spänningsdippar som har gjort att steget har slagit ifrån. Eller så har basarna för låg impedans för den kopplingen du har gjort och därför har steget slagit ifrån.
Kan också va en kombination av båda.

Koppla bort högtalarkablarna från steget och se om de slutar blinka.

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

3 Inlägg
18 juni 2012
Trådstartare
#3
M_icke_ skrev:
adde25 skrev:
Hej, jag är ny här och har letat efter en tråd angående detta men har inte hittat det.
Ifall det redan finns så får jag be om ursäkt tongue

Iallafall, jag köpte mig för ett tag sedan lite ljud från en kompis.

Slutsteg: 4 ohm CAP-4100 MAX 800W 4 channel high power mosfet amplifier

Basar: 2 st Zachry ca 800W ca 300rms eller liknande (inte säker på basarna)

När jag kopplade in allting (för ett par månader sedan) fungerade det som det skulle, det basade på fint tills man höjde riktigt mycket, då dog basarna (inget konstigt eftersom slutsteget är lite för klent), men det var inga problem för mig. Men för några dar sedan började basarna/slutsteget bli klena och de dog vid lägre volym, och när jag stängde av stereon, men fortfarande hade på tändningen, så stog basarna och slog lite lätt. Så jag gick bak och kollade och då såg jag att lamporna PWR och Prot blinkade fram och tillbaka i takt med den dunkande basen.

När jag och farsan kopplade in allt så gjorde vi det ordentligt så att säga, vi använde skyddsslang till alla kablar, ström och ljudkablar ligger på olika sidor av bilen, det är rediga sladdar, och säkring vid batteriet.

Så några förslag på vad det skulle kunna vara skulle uppskattas väldigt.

PS. Hoppas jag har fått med all information

Hur har du kopplat basarna och vad exakt är det för basar?

Det första jag tänker på när jag läser detta är att antingen har jorden varit för klen så du har fått spänningsdippar som har gjort att steget har slagit ifrån. Eller så har basarna för låg impedans för den kopplingen du har gjort och därför har steget slagit ifrån.
Kan också va en kombination av båda.

Koppla bort högtalarkablarna från steget och se om de slutar blinka.

Jag vet inte exakt vad det är för basar hmm syns säkert om man tar ut dem från lådan. Och neh det var inte jag som kopplade basarna i lådan tongue Men kan det vara något problem eftersom de har funkat bra innan?

Och jorden tror jag inte är för klen för vi körde bort färgen med slipmaskin och testade den med sån apparat (kommer inte ihåg va det heter) och sen bultade vi fast kabeln tongue

Impedans vet jag inte vad där är tongue men skall testa att koppla loss basarna smile

3 466 Inlägg
18 juni 2012
#4
adde25 skrev:
M_icke_ skrev:
adde25 skrev:
Hej, jag är ny här och har letat efter en tråd angående detta men har inte hittat det.
Ifall det redan finns så får jag be om ursäkt tongue

Iallafall, jag köpte mig för ett tag sedan lite ljud från en kompis.

Slutsteg: 4 ohm CAP-4100 MAX 800W 4 channel high power mosfet amplifier

Basar: 2 st Zachry ca 800W ca 300rms eller liknande (inte säker på basarna)

När jag kopplade in allting (för ett par månader sedan) fungerade det som det skulle, det basade på fint tills man höjde riktigt mycket, då dog basarna (inget konstigt eftersom slutsteget är lite för klent), men det var inga problem för mig. Men för några dar sedan började basarna/slutsteget bli klena och de dog vid lägre volym, och när jag stängde av stereon, men fortfarande hade på tändningen, så stog basarna och slog lite lätt. Så jag gick bak och kollade och då såg jag att lamporna PWR och Prot blinkade fram och tillbaka i takt med den dunkande basen.

När jag och farsan kopplade in allt så gjorde vi det ordentligt så att säga, vi använde skyddsslang till alla kablar, ström och ljudkablar ligger på olika sidor av bilen, det är rediga sladdar, och säkring vid batteriet.

Så några förslag på vad det skulle kunna vara skulle uppskattas väldigt.

PS. Hoppas jag har fått med all information

Hur har du kopplat basarna och vad exakt är det för basar?

Det första jag tänker på när jag läser detta är att antingen har jorden varit för klen så du har fått spänningsdippar som har gjort att steget har slagit ifrån. Eller så har basarna för låg impedans för den kopplingen du har gjort och därför har steget slagit ifrån.
Kan också va en kombination av båda.

Koppla bort högtalarkablarna från steget och se om de slutar blinka.

Jag vet inte exakt vad det är för basar hmm syns säkert om man tar ut dem från lådan. Och neh det var inte jag som kopplade basarna i lådan tongue Men kan det vara något problem eftersom de har funkat bra innan?

Och jorden tror jag inte är för klen för vi körde bort färgen med slipmaskin och testade den med sån apparat (kommer inte ihåg va det heter) och sen bultade vi fast kabeln tongue

Impedans vet jag inte vad där är tongue men skall testa att koppla loss basarna smile

Impedans är motståndet på basens talspole. Är detta för lågt kommer för mycke ström rusa igenom steget tills steget slår ifrån. Steget kan tåla detta 1 eller 1000gånger men förr eller senare kommer steget gå sönder. 

Detta KAN va vad som har hänt men eftersom du inte kan ge någon mer info om basarna eller hur du har det kopplat så är det omöjligt för mig att veta.

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

3 Inlägg
18 juni 2012
Trådstartare
#5
M_icke_ skrev:
adde25 skrev:
M_icke_ skrev:

Hur har du kopplat basarna och vad exakt är det för basar?

Det första jag tänker på när jag läser detta är att antingen har jorden varit för klen så du har fått spänningsdippar som har gjort att steget har slagit ifrån. Eller så har basarna för låg impedans för den kopplingen du har gjort och därför har steget slagit ifrån.
Kan också va en kombination av båda.

Koppla bort högtalarkablarna från steget och se om de slutar blinka.

Jag vet inte exakt vad det är för basar hmm syns säkert om man tar ut dem från lådan. Och neh det var inte jag som kopplade basarna i lådan tongue Men kan det vara något problem eftersom de har funkat bra innan?

Och jorden tror jag inte är för klen för vi körde bort färgen med slipmaskin och testade den med sån apparat (kommer inte ihåg va det heter) och sen bultade vi fast kabeln tongue

Impedans vet jag inte vad där är tongue men skall testa att koppla loss basarna smile

Impedans är motståndet på basens talspole. Är detta för lågt kommer för mycke ström rusa igenom steget tills steget slår ifrån. Steget kan tåla detta 1 eller 1000gånger men förr eller senare kommer steget gå sönder. 

Detta KAN va vad som har hänt men eftersom du inte kan ge någon mer info om basarna eller hur du har det kopplat så är det omöjligt för mig att veta.

Okey hmm ska se ifall jag kan ta reda på lite mer angående basarna smile tack så mycket för hjälpen annars. Men föresten om jag kopplar ur basarna och lamporna fortfarande blinkar, vad kan jag ta för slutsats av det?

6 851 Inlägg
18 juni 2012
#6
Antar du mätte med multimeter. Det går, men en testpenna med lampa är bättre ;-) en multimeter är bra på mycke, men kan inte mäta spänningsfall som dålig jord kan vara ;-)


21 761 Inlägg
18 juni 2012
#7
Inga problem att mäta spänningsfall, man sätter mätpinnarna i varsin ände av kabeln (kontaktytorna). smile

3 466 Inlägg
18 juni 2012
#8
Drönirettab skrev:
Inga problem att mäta spänningsfall, man sätter mätpinnarna i varsin ände av kabeln (kontaktytorna). smile

Det absolut bästa är om man mäter över stegets plintar när man spelar. Dock lite sent när de inte längre funkar men något att tänka på i framtiden.

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

6 851 Inlägg
20 juni 2012
#9
Drönirettab skrev:
Inga problem att mäta spänningsfall, man sätter mätpinnarna i varsin ände av kabeln (kontaktytorna). smile

Spänningsfall på jorden och plus terminalen..hur gör du då?


1 523 Inlägg
20 juni 2012
#10
Kan först o främst säga att det är ett Denver steg du har!
http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bil … 100-p26514

Steget lämnar inte mer än 2 x 205,5 Watt @ 13,7 Volt som max vid bryggning.
Kanske lite i klenaste laget för dina basar?



Sök