Byta till öppet luftfilter på en skoda felicia?

rime
11 mars 2012 · 158 Inlägg

Jag funderar på att lägga dit öppet luftfilter på min skoda felicia -00

Har aldrig gjort det innan.
Det finns riktigt mycket plats till den så det ska väl inte va så krångligt.

Jag tänkte om någon kunde hjälpa mig med vilken jag ska ha och hur jag ska göra?
man måste väl sätta dit en sån "böj" där, man kan väl inte bara lägga dit den?
hur vet jag vilken storlek jag ska ha osv.

tacksam om nån kan hjälpa mig lite här big_smile

mvh

Audi RS4 (2006)
evilaudio
11 mars 2012 · 16 195 Inlägg

får man fråga varför?

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
LeafBox Lat Perfektionist
11 mars 2012 · 6 359 Inlägg

evilaudio skrev:
får man fråga varför?

Orginalfiltret är en riktig HK-fälla... roll

Senast redigerat av LeafBox (11 mars 2012)

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
evilaudio
11 mars 2012 · 16 195 Inlägg

LeafBox skrev:

evilaudio skrev:
får man fråga varför?

Orginalfiltret är en riktig HK-fälla... roll

troligtvis inte.. wink

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
Andreas34
11 mars 2012 · 188 Inlägg

lägga dit det är väl inge problem wink men om du ska sätta dit det så lite rör och klammer, tänka på att lmm inte hamnar för nära filtret men vet inte riktigt hur det ser ut/finns där. men en rörbit som passar i röret som går in till luftburken nu och sen filtret på det röret som du skarvar med, allt sätts fast med klammer.

men läste nu att du har nyare bil och då är det nog smidigast att köpa ett färdigt kit med adapter och värmeplåt och allt som behövs, för på nyare skoda sitter väl lmm skruvad mot luftburken eller har jag fel?
och tänk på att om du köper ett filter och oljar det så dödar du lmm, oljar du det inte så förkortas livslängden på motorn.

Senast redigerat av Andreas34 (11 mars 2012)

rime
12 mars 2012 · 158 Inlägg

Andreas34 skrev:
lägga dit det är väl inge problem wink men om du ska sätta dit det så lite rör och klammer, tänka på att lmm inte hamnar för nära filtret men vet inte riktigt hur det ser ut/finns där. men en rörbit som passar i röret som går in till luftburken nu och sen filtret på det röret som du skarvar med, allt sätts fast med klammer.

men läste nu att du har nyare bil och då är det nog smidigast att köpa ett färdigt kit med adapter och värmeplåt och allt som behövs, för på nyare skoda sitter väl lmm skruvad mot luftburken eller har jag fel?
och tänk på att om du köper ett filter och oljar det så dödar du lmm, oljar du det inte så förkortas livslängden på motorn.

jaha det va intressant, är ditt tips då att inte lägga dit ett öppet filter då?

jag har letat efter färdiga kit till skodan men hittar itne faktiskt:S

Audi RS4 (2006)
rime
12 mars 2012 · 158 Inlägg

evilaudio skrev:
får man fråga varför?

Tycker det är snyggt och lite skönare sång kommer jag få, så det är därför jag ville sätta dit en.
men det kanske inte är det bästa att göra, eller?

Audi RS4 (2006)
Andreas34
12 mars 2012 · 188 Inlägg

rime skrev:

Andreas34 skrev:
lägga dit det är väl inge problem wink men om du ska sätta dit det så lite rör och klammer, tänka på att lmm inte hamnar för nära filtret men vet inte riktigt hur det ser ut/finns där. men en rörbit som passar i röret som går in till luftburken nu och sen filtret på det röret som du skarvar med, allt sätts fast med klammer.

men läste nu att du har nyare bil och då är det nog smidigast att köpa ett färdigt kit med adapter och värmeplåt och allt som behövs, för på nyare skoda sitter väl lmm skruvad mot luftburken eller har jag fel?
och tänk på att om du köper ett filter och oljar det så dödar du lmm, oljar du det inte så förkortas livslängden på motorn.

jaha det va intressant, är ditt tips då att inte lägga dit ett öppet filter då?

jag har letat efter färdiga kit till skodan men hittar itne faktiskt:S

ne jag skulle köra på ett insatsfilter, bättre flöde än original men är vettigare. kitt till din bil finns nog, men jag kan bara hjälpa dig om du berättar vilken motor du har tongue

rime
12 mars 2012 · 158 Inlägg

Andreas34 skrev:

rime skrev:

Andreas34 skrev:
lägga dit det är väl inge problem wink men om du ska sätta dit det så lite rör och klammer, tänka på att lmm inte hamnar för nära filtret men vet inte riktigt hur det ser ut/finns där. men en rörbit som passar i röret som går in till luftburken nu och sen filtret på det röret som du skarvar med, allt sätts fast med klammer.

men läste nu att du har nyare bil och då är det nog smidigast att köpa ett färdigt kit med adapter och värmeplåt och allt som behövs, för på nyare skoda sitter väl lmm skruvad mot luftburken eller har jag fel?
och tänk på att om du köper ett filter och oljar det så dödar du lmm, oljar du det inte så förkortas livslängden på motorn.

jaha det va intressant, är ditt tips då att inte lägga dit ett öppet filter då?

jag har letat efter färdiga kit till skodan men hittar itne faktiskt:S

ne jag skulle köra på ett insatsfilter, bättre flöde än original men är vettigare. kitt till din bil finns nog, men jag kan bara hjälpa dig om du berättar vilken motor du har tongue

insatsfilter? haha kan inte alla namn på alla saker:P om du förklarar lite bättre?

Jag har en jätte liten 1,3:a som motor big_smile
jag har varit inne på olika sidor, kollade på ebay men hittade inget färdigt kit.

Audi RS4 (2006)
Andreas34
12 mars 2012 · 188 Inlägg

rime skrev:

Andreas34 skrev:

rime skrev:

jaha det va intressant, är ditt tips då att inte lägga dit ett öppet filter då?

jag har letat efter färdiga kit till skodan men hittar itne faktiskt:S

ne jag skulle köra på ett insatsfilter, bättre flöde än original men är vettigare. kitt till din bil finns nog, men jag kan bara hjälpa dig om du berättar vilken motor du har tongue

insatsfilter? haha kan inte alla namn på alla saker:P om du förklarar lite bättre?

Jag har en jätte liten 1,3:a som motor big_smile
jag har varit inne på olika sidor, kollade på ebay men hittade inget färdigt kit.

okej, men du får kolla lite bilder hur folk som har gjort gör för att lösa det.
insatsfilter är ett filter som ser ut som originalfiltret men har bättre flöde, det bästa du kan ha om du vill ha annat filter http://www.kgtrimning.com/filterSkod.htm

rime
12 mars 2012 · 158 Inlägg

Andreas34 skrev:

rime skrev:

Andreas34 skrev:

ne jag skulle köra på ett insatsfilter, bättre flöde än original men är vettigare. kitt till din bil finns nog, men jag kan bara hjälpa dig om du berättar vilken motor du har tongue

insatsfilter? haha kan inte alla namn på alla saker:P om du förklarar lite bättre?

Jag har en jätte liten 1,3:a som motor big_smile
jag har varit inne på olika sidor, kollade på ebay men hittade inget färdigt kit.

okej, men du får kolla lite bilder hur folk som har gjort gör för att lösa det.
insatsfilter är ett filter som ser ut som originalfiltret men har bättre flöde, det bästa du kan ha om du vill ha annat filter http://www.kgtrimning.com/filterSkod.htm

okej okej, får ta och fundera på det där lite då.
kanske ändå köper ett insatsfilter bara.

tack för hjälpen :d

Audi RS4 (2006)
Alle86 YEAH!!!
21 juni 2012 · 559 Inlägg

ingen utav felicia modellerna har lmm till att börja med:P

V o L v o
Richtenb
22 juni 2012 · 1 365 Inlägg

Om du gör det för ljudet: köp öppet luftfilter. Räkna dock inte med att du får någon som hellst effektökning, det kan snarare bli tvärtom, att bilen går sämre pga att du suger i mer varmluft.
Annars gör ingenting, ditt vanliga filter håller troligtvis uppåt 300 hk innan det blir en begränsning.

Pontiac GTO "Indiansläden" (2006)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang