2818
Sök

Kapa den stora orginaldämparen på min 850

DEVIL
1 171 Inlägg
23 juni 2012
Trådstartare
Det är så att jag ska kapa den orginala dämparen och sätta raka rör imellen istället, och ha en slutdämpare för att få ut lite grymmare ljud. Men är det nån som sitter på måtten? Rören går ut vänster bak, och in höger fram, så måste ha måttet mellan där, "blir ju som ett liggande Z" eller finns det nåt enklare sätt att mäta ut måtten på?

bmw m power

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
23 juni 2012
Köp lite olika rör, åk hem, kapa bort dämparen, sen lägger du den på golvet och ritar av och mäter lite, sen är det ju bara att svetsa ihop dina nya rör och montera. De rör som blir över lämnar du tillbaka.

DEVIL
1 171 Inlägg
23 juni 2012
Trådstartare
Peter_Eriksson skrev:
Köp lite olika rör, åk hem, kapa bort dämparen, sen lägger du den på golvet och ritar av och mäter lite, sen är det ju bara att svetsa ihop dina nya rör och montera. De rör som blir över lämnar du tillbaka.

Det är ju det att man måste ha böjjar på rören, lite svårt att köpa något som skall passa då tongue vet ju inte vilken vinkel och så det skall vara sad

bmw m power

103 Inlägg
23 juni 2012
intresserad av att göra samma sak. uppdatera gärna hur det går sen smile

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
23 juni 2012
Men det finns ju inte så många olika, 30, 45, 90 graders böjar kommer du långt med, sen kan man kapa mitt i en böj om den behöver bli större eller mindre. Kollar du noga innan du sätter kapen eller svetsar så kan du ju lämna tillbaka allt du inte använder.

DEVIL
1 171 Inlägg
23 juni 2012
Trådstartare
Peter_Eriksson skrev:
Men det finns ju inte så många olika, 30, 45, 90 graders böjar kommer du långt med, sen kan man kapa mitt i en böj om den behöver bli större eller mindre. Kollar du noga innan du sätter kapen eller svetsar så kan du ju lämna tillbaka allt du inte använder.

Ah, ska pröva det! Tack för hjälpen smile uppdatering kommer mer noggrant med vad jag använde för rör och vilka grader jag tog på böjarna osv.

bmw m power

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
23 juni 2012
Lugna bananer, det är ju så man får göra om man ska bygga eget avgassystem, om man inte har en exakt ritning från början. Den bästa mallen brukar ju vara det gamla avgassystemet (om det nu satt bra).

DEVIL
1 171 Inlägg
23 juni 2012
Trådstartare
Peter_Eriksson skrev:
Lugna bananer, det är ju så man får göra om man ska bygga eget avgassystem, om man inte har en exakt ritning från början. Den bästa mallen brukar ju vara det gamla avgassystemet (om det nu satt bra).

Ja precis, men det är 2.5" hela vägen, undrar om det går gå genom besiktningen med raka rör hela vägen från katten och sen med en 5" slutdämpare bara. tongue

bmw m power

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
23 juni 2012
Skaffa en insats till dämparen du har i på besiktningen, en turbo ger ju inte alls samma ljud som en sugmotor då den "slår sönder" ljudet. Snikvarianten är att köra i stålull i avgasröret.

DEVIL
1 171 Inlägg
23 juni 2012
Trådstartare
Peter_Eriksson skrev:
Skaffa en insats till dämparen du har i på besiktningen, en turbo ger ju inte alls samma ljud som en sugmotor då den "slår sönder" ljudet. Snikvarianten är att köra i stålull i avgasröret.

Ah okej, får tacka så mycket för hjälpen! Har du nån aning om vad rör och sånt kostar löst? om man skulle köpa rörsatts nånstans med böjar osv, vad det kan hamna på? har lite tajt budget, och vill helst inte slänga ut flera tusen på det. hmm

bmw m power

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
23 juni 2012
flera tusen kostar det garanterat inte. snarare några hundringar. Billigast är väl att köpa rör och böjar på biltema. Annars har mekonomen, meca.

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre … niversal=2
Senast redigerat av Peter_Eriksson (23 juni 2012)

DEVIL
1 171 Inlägg
23 juni 2012
Trådstartare
Peter_Eriksson skrev:
flera tusen kostar det garanterat inte. snarare några hundringar. Billigast är väl att köpa rör och böjar på biltema. Annars har mekonomen, meca.

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre … niversal=2

Får tacka återigen för hjälpsam person smile Återkommer med hur det går!

bmw m power

1 679 Inlägg
23 juni 2012
Ang raka rör så gick min igenom med tre från kat utan dämpare smile

DEVIL
1 171 Inlägg
23 juni 2012
Trådstartare
JimmyAndersson skrev:

Ah, men jag har 2.5" undrar om det blir högreljud från det ^^

bmw m power

1 679 Inlägg
23 juni 2012
Legosoldaten skrev:
JimmyAndersson skrev:

Mindre brööl blir det ju smile
Finns ett filmklipp under min bil med 3 efter kat smile

DEVIL
1 171 Inlägg
23 juni 2012
Trådstartare
JimmyAndersson skrev:
Legosoldaten skrev:
JimmyAndersson skrev:

Du har alltså ingen slutdämpare heller? isåfall hur blir avgasnivån inför besiktningen då? O_o

bmw m power

1 679 Inlägg
23 juni 2012
Legosoldaten skrev:
JimmyAndersson skrev:
Legosoldaten skrev:

Du har alltså ingen slutdämpare heller? isåfall hur blir avgasnivån inför besiktningen då? O_o

Jag har ingenting bara rakt rör ut smile
Besiktnings killen jag fick sa iaf ingenting om det smile
Tror mitt avgassystem egentligen inte är lagligt, tror det beror på vilken besiktningsman man får om den släpper igenom det, men sen hur det skulle gå i en flygande besiktning av polisen det vet jag inte smile

DEVIL
1 171 Inlägg
23 juni 2012
Trådstartare
JimmyAndersson skrev:
Legosoldaten skrev:
JimmyAndersson skrev:

Jag har ingenting bara rakt rör ut smile
Besiktnings killen jag fick sa iaf ingenting om det smile
Tror mitt avgassystem egentligen inte är lagligt, tror det beror på vilken besiktningsman man får om den släpper igenom det, men sen hur det skulle gå i en flygande besiktning av polisen det vet jag inte smile

Ah smile Tack för informationen, ska ut och slänga upp bilen på lyften och kapa skiten, och köpa rör på måndag :-)

tacksam för alla svar/hjälp!

bmw m power

DEVIL
1 171 Inlägg
24 juni 2012
Trådstartare
Dr3amy skrev:
intresserad av att göra samma sak. uppdatera gärna hur det går sen smile

Kapade ljuddämparen, ca 10cm från skarven, tog in ljuddämparen ritade ut vinklarna och gick till ett ställe där dem böjer rör, jag la på ca 10cm extra på röret i varje ände så det inte skulle bli för kort, och sen svettsa jag dit det smile funkar kanon och låter döskönt ^^

bmw m power

103 Inlägg
24 juni 2012
okok trevligt smile låter som det gick smidigt. har du för slutdämpare nu då?

Sök