Problem med Volvo 850..

jNz
11 oktober 2005 · 7 Inlägg

Ja som ämnet lyder, jag har ett problem med min volvo 850 S -95..

Problemet är det att, När som helst när man kör så lägger motorn av.
Detta kan hända kanske två gånger om dagen, en gång i veckan, eller ingen gång i veckan, precis när den känner för det så att säga.
När man sedan står där med motorstopp så kan man inte starta den direkt utan måste vänta cirka 2-3 minuter sen går den perfekt igen.

Okej så är det någon som har varit med om något liknande och kan ge några tips på vart felet kan ligga någonstans så är jag hjärtligt tacksam för svar.

Mvh Jens

Rasmus_bjo
11 oktober 2005 · 224 Inlägg

Har man kört något tungt innan, exempel en husvagn ett par mil. O sedan ställer av den o kör som vanligt >så måste datan skicka ut info till insprutarna o luftmassemätaren att ställa om sig till "lätt" körning igen.
Då får du motorstopp flera gånger. Isåfall löser du det genom o gasa ur den ...på alla växlarna smile
Annars vet jag inte hmm tyvär

Senast redigerat av Ztyler_740 (11 oktober 2005)

Ford Focus ST-Line 2018
jNz
11 oktober 2005 · 7 Inlägg

Nepp, har inte dragit nåt tungt sen jag köpte den..smile

nej det är ett väldigt mystiskt problem..tongue

Sagge_AM
11 oktober 2005 ·

Det kan va batteriet kanske ? ...

justen Veni Vidi Vici
11 oktober 2005 · 126 Inlägg

Går startmotorn eller händer inget när du vrider på nyckeln?

Reservdelstekniker Audi/VW/Skoda
www.olofericson.se
jNz
11 oktober 2005 · 7 Inlägg

Nja, det visar inga tecken på svaghet precis eller nåt.
Men probelmet misstänks ligga inom det elektriska eller bränsletillförseln..

BoraV6
11 oktober 2005 · 677 Inlägg

Hallgivaren möjligtvis, men då brukar det mer vara startproblem. Men kolla den. Och sen tändspolen brukar kunna jävlas när spolen börjar bli varm om den är lite sliten. Och det tar inte så länge innan spolen svalnat och då funkar det igen.

T5R
11 oktober 2005 · 11 Inlägg

Batteriet är felet tror jag..

jNz
11 oktober 2005 · 7 Inlägg

när den har lagt av så går startmotorn o bilen puttrar igång lite halvt men bara för att lägga av direkt igen, häljper inte att trycka gasen i botten, händer ingenting då den bara dör ut..

Borav6: ska kolla upp det snarast möjligt..big_smile

Får pröva och byta batteri med vår andra volvo då se om det hjälper..

Sandstrom_86 Ehh vadå?
11 oktober 2005 · 3 Inlägg

Tjena.. har hjälpt en polare till mig som hade precis samma fel men med en japps... :s det visa sig att det var insprutningsboxen som hade fått sig någe cp fel... men det är ju inte billiga grejjer.. men får se.. hmm.. 95.. kikat felkoder?

men men.. du kan ju skriva vad det var för fel när du kommer på det om inte dessa förslag hjälper...

ha de //JoCCe

Stressfläkt! / Det enda rätta!
Volvo 855R (1996)
Volvo V70N Limited Edition "Familje biiilen" (2006)
jNz
11 oktober 2005 · 7 Inlägg

okej, får nog ta en titt på det också då..big_smile
Nepp har inte kikat på några felkoder..

sista allternativet är att Volvo får ta hand om den.. men det är inte de billigaste precis.

BoraV6
11 oktober 2005 · 677 Inlägg

Hjälper inte detta så kan du ju fara in på nån mindre mekfirma och be dom kolla felkoder. Brukar inte kosta många kronor. Men risken finns att det inte uppstår nån kod förrän felet är aktivt eller vad man ska säga.
Men det kan med lite tur ligga en felkod där sen förut.

Men som sagt tändspole och hallgivare. Hämta på skroten så kostar det knappt nått att prova.
Kan ju va en bra idé att kastbyta batteriet med andra bilen också ja. Men det verkar långsökt. Men elfel är ju inte som vanliga fel.

Alexander Ritseson
11 oktober 2005 · 56 Inlägg

Läs felkoderna, mitt tips. Där brukar det stå ganska exakt vad det är, annars kan du testa att byta pumprelä, det kostar inte så många kronor, och det är ett hett tips wink

En motor för mig är en V8
jNz
11 oktober 2005 · 7 Inlägg

Tack för all hjälp ska pröva allt..big_smile för bettan ska gå perfekt igen..tongue

MVH Jens

SANDVIK RACING |FIN| medlem
11 oktober 2005 · 158 Inlägg

vet inte riktit men det skulle kunna vara termostaten.. att den går för varm å sen inte går att starta pga att den måste kylas ner.. menmen.. elfel är det också ganska stor risk för.. hoppas du får den fixad:)

mvh
per

//mvh Per
Stoffe Verkmästare
13 oktober 2005 · 97 Inlägg

Med största säkerhet fel på bränsletillförseln eftersom den tänder till direkt vid startförsök, men sen dör igen. Då startar den alltså på resttrycket i bränslesystemet, men eftersom ingen ny soppa tillförs så stannar motorn igen.

Mitt tips är bränslerelät eller bränslepumpen.

Mvh Stoffe

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang