4413
Sök

Kamremsbyte Audi A6 2,5TDI 1997

2 415 Inlägg
27 juni 2012
Trådstartare
tjo.
då kommer en ny fråga upp igen smile cool

någon som har gjort ett kamremsbyte på en Audi A6 2,5TDI (5an)?

då jag snart ev behöver byta så funderar jag på att göra det själv då verkstad skall ha 10 tusen.

behövs pumpen ställas in igen efter? eller funkar det om jag byter rem osv själv och sen drar bilen till verkstad och dom byter remmen? bara för att spara 4300:-?

..han är ju übersnabbish....svosh, svosh. borta med vinden....
-------------------------------------------
Dom säger att man inte kan köpa kärlek för pengar... Då har dom inte åkt Audi!

Administratör
2 992 Inlägg
27 juni 2012
Ja det är ju dubbla remmar på den motorn och den bakre går bara till pumpen har jag för mig... Ganska längesen jag bytte på en sån men det är en hel del jobb och du måste troligen ha specialverktyg till remskivan fram vevaxelbulten där sitter sjukt hårt "ska göra det" Sjävla rembytet är ganska enkelt men det är ju innan du är där som är det jobbiga smile

En kopp av den svarta såsen...

2 415 Inlägg
27 juni 2012
Trådstartare
Goffen skrev:
Ja det är ju dubbla remmar på den motorn och den bakre går bara till pumpen har jag för mig... Ganska längesen jag bytte på en sån men det är en hel del jobb och du måste troligen ha specialverktyg till remskivan fram vevaxelbulten där sitter sjukt hårt "ska göra det" Sjävla rembytet är ganska enkelt men det är ju innan du är där som är det jobbiga smile

tack. jo det är ju en bak på motorn för pump och en kamrem.
kamrem är väl nog inga problem och byta och lossa hela fronten. utan det är som du säger.. remskivan som kanske kan bli jobbigt.. hm får funderas lite på.

någon som har nollningen för motorn?

..han är ju übersnabbish....svosh, svosh. borta med vinden....
-------------------------------------------
Dom säger att man inte kan köpa kärlek för pengar... Då har dom inte åkt Audi!

Administratör
2 992 Inlägg
27 juni 2012
Om jag tar det ur minnet så lossar man den bakre remskivan som är till dieselpumpen och där är det ett spår i kamaxeln som man kan sätta i en tolk som låser den i rätt läge och vevaxeln tittar man på en öppning i växellådan och där finns det en 0a som ska ligga precis vid en rak kant går inte missa när du väl hittat 0an

En kopp av den svarta såsen...

Sök