Projekttråd Jom´s SAAB 9-5

Ett projekt att förfina min 9-5 för att kunna användas som gatbil och kunna köras på bana och ställas ut till vis del. Så den är tänkt att ha lite extra av det mesta utan att det syns.
  • 33 Följare
  • 44 893 Visningar
  • Uppdaterades senast 30 juni 2012
Rallyhalle
29 oktober 2011 · 4 299 Inlägg

Jom skrev:
Nu är bilen inne för vintern... Längtar redan till våren. roll

Jag satte batteriladdaren på underhållsladdning, så jag slipper klättra in genom bagagen som i våras. big_smile

Har du inge nyckelhål i förardörren? tongue

Jom
29 oktober 2011 · 55 Inlägg

Rallyhalle skrev:

Jom skrev:
Nu är bilen inne för vintern... Längtar redan till våren. roll

Jag satte batteriladdaren på underhållsladdning, så jag slipper klättra in genom bagagen som i våras. big_smile

Har du inge nyckelhål i förardörren? tongue

Jo fast det är tyvärr inte mer än så. Förra ägaren hade inte använt det så det är alldeles ihop görat. Jag köpte en ny låscylinder för tänkte när jag ändå bytte den i bagagen, precis när bilen blivit min men tyvärr har förardörrens låscylinder blivit liggande...

Man kan se det som ett inbrottsskydd, tyvärr även för ägaren. wink

Rallyhalle
29 oktober 2011 · 4 299 Inlägg

Jom skrev:

Rallyhalle skrev:

Jom skrev:
Nu är bilen inne för vintern... Längtar redan till våren. roll

Jag satte batteriladdaren på underhållsladdning, så jag slipper klättra in genom bagagen som i våras. big_smile

Har du inge nyckelhål i förardörren? tongue

Jo fast det är tyvärr inte mer än så. Förra ägaren hade inte använt det så det är alldeles ihop görat. Jag köpte en ny låscylinder för tänkte när jag ändå bytte den i bagagen, precis när bilen blivit min men tyvärr har förardörrens låscylinder blivit liggande...

Man kan se det som ett inbrottsskydd, tyvärr även för ägaren. wink

O fan, jobbigt tongue

Men då va de ju tur att du bytet till bakluckan i alla fall! Hade ju blivit lite jobbigt annars!
Jag kanske skulle byta mina lås också när jag tänker efter roll

Jom
13 juni 2012 · 55 Inlägg

Lite sen uppdatering på vad jag ordande när jag firade nationaldagen i garaget. smile

Mestadels bara service grejer stift och diverse filter. Jag håller på att göra i ordning bilen inför Kinnekullering med Saab Turbo Club den 16:e juni.

Jag lade coating på downpipen samma som användes på olje- och vattenrören till och från turbon. Har lite svårt att få upp racekaten i arbetstemp så katen borde få så mycket värme det går. Nedan ses två före/efter foton.

Downpipen innan coatingen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/122/121344/121344-2bdc8cdebf82b174764fe45288373c10.jpg

Downpipen efter coatingen och innan coatingen härdat. Blev mörkare efter härdningen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/122/121344/121344-2c970b710e8826d78c589c8f972ca93a.jpg

Senast redigerat av Jom (13 juni 2012)

Jom
13 juni 2012 · 55 Inlägg

Har även ägnat mig åt att polera fälgarna på banhjulen. Det blev en väldig skillnad. Jag glömde att fota innan men nedan syns en bild efter poleringen och monterade på bilen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/122/121344/121344-019b474270f67b0d6898cab0c3e33989.jpg


Magnus kollade bilens bromsrör då de brukar bli dåliga och ville kolla dem innan man ger sig ut på bana igen med bilen.  Bra att ha någon med mer erfarenhet än mig ordna med bromsrelaterade detaljer. Det var ytrost så de behöver bytas men det blir efter kullen. Så det blir att ta det lite försiktigt på kullen men köra det skall jag göra, då jag har sett fram mot Kinnekulle ring hela vintern. smile

Juvakka
13 juni 2012 · 1 697 Inlägg

Ser mycket trevligt ut detta, får ta mig en kik på din bil på lördag då smile Den är riktigt fin smile

Saab 900 "T16" (1992)
Jom
15 juni 2012 · 55 Inlägg

Ja, det får du gör. smile Tack

Nu är bilen helt klar för kullen. Efter senaste uppdateringen har jag fixat en del rost och vaxat bilen.
Väder prognoserna ser inte så roliga ut 15mm regn sad men det är roligt att få köra bana igen iallfall. big_smile

Rallyhalle
28 juni 2012 · 4 299 Inlägg

Hur gick det på kullen? smile

Jom
30 juni 2012 · 55 Inlägg

Det gick väldigt bra. Bilen kändes väldigt bra så det var kul. smile
Jag körde dock endast två gånger pga. de dåliga bromsrören. Tänkte det är dumt att chansa när nästa bankörning på Kinnekulle är den 4 augusti. Skall du köra den 4:e augusti?

Bromsrören håller på att fixas. Jag har köpt ATE Super Blue Racing bromsolja, hi hi. big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/122/121344/121344-18bfb88e03661e9c64de79c2367b36e8.jpg
Kinnekulle med STCS 2012 16:e juni. Jag hamnade i lite kö och andra gången som kan ses spår av på fotot kom ett mindre skyfall. Jag kunde inte se banbeläggningen vid ett tillfälle bara vatten... smile
Tack till Flodin på STCS forum för fotot.

Ankman93
30 juni 2012 · 62 Inlägg

trevlig liten projekt tråd du har smile å gymt välvårdad å fin bil smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang