6555
Sök

Finansieringsalternativ för bil i tjänsten

VW-nörd?
4 332 Inlägg
1 juli 2012
Trådstartare
Hej!

Nu är det såhär då. I dagsläget kör jag das Golf i tjänsten mestadels med en milersättning på 18.50+15(skatt på) kr och vid behov för längre resor så har jag hyrt bil.

Detta är ju inte direkt kostnadseffektivt för varken mig eller dem, då bilen kostar mer än så att driva atm. (Har app som räknar ut kontiunuerligt).
Så tog upp detta med min chef och han vill att jag kollar på lite olika alternativa lösningar för detta.
Nästa år kommer trängselskatterna till Göteborg, jag parkerar mycket inne i stan, men åker också till kranskommunerna eller ytterkanterna av stan rätt frekvent.
Räkna med cirka 1-2 000 mil per år i tjänst och kanske 500-1000 privat.

Förslag på hur man ska gå till väga med dessa "förslag"?
Jag har väl tänkt mig dessa alternativ:

Förmånsbil, har ingen aning om vad det kostar företaget ännu (möte hos VW på tisdag), men förmånsvärde har jag väl förstått är vad jag ska betala för bilen. Fördelen för mig är ju iaf att jag inte binder något eget kapital och fakturering för trängselskatter och service etc. blir enklare.

Konsumentleasing, mot att jag får betalt konsumentleasingen under min anställningstid. Ger ju mig 0 i utgift, så länge jag är anställd sen fastnar jag med bilen ifall jag får sparken eller slutar. Så känns sådär...dessutom lite för få mil oftast i de avtalen.

Köpa begagnad bil och få "egen-bils-tillägg" på några tusen kronor i månaden, plus milersättning. Men då får jag fortfarande sitta och mecka med trängselskatter för att få de betalda och service är variabel etc...köper inte en ny bil då jag inte har det kapitalet.

Pja, kanske något alternativ jag förbisett? Eller åsikter, tankar, vetskaper om de olika är ju tacksamt. Hur har ni det osv.

Bilar jag tänkt mig är i stil med: Golf Bluemotion, Jetta bluemotion, Passat gas (vill inte ha passat då den är för stor egentligen), Volvo V40 99g. Har för mig att dessa modeller ger lägst kostnader...

Sök