2157
Sök

Bilhandlar råd!

91 Inlägg
7 juli 2012
Trådstartare
Hej jag har efter mycket sökande hittat en bil jag vill köpa. Ringde nyss på annonsen på blocket "Var av en privatperson" och fick mobilsvar av en bilhandlare. Kollade runt lite men hittade inget om "Stockholms motor" i bromma så blev lite misstänksam. Sen har dom få bilar och ingen av högre värde inne.

Men har någon av er haft något att göra med Stockholms motor?
Kan jag köpa bilen av dom och komma hem med samma bil som utlovas?

http://www.bytbil.com/bilar/handlare/9v4vpkyg/

Länk till sida om/av dom.

När jag ändå skriver i denna tråd fins det någon som kan tipsa om seriösa bilhandlare där man kan köpa en bil för runt 40 000 utan att bli totalt blåst!
(Kommer ändå att kolla upp sidan så alla fifflare som vill tipsa sina egna bilar från era fifflarföretag kan gå och lägga sig och sova!!)

Tack på förhand // Vilsen i bildjungeln!

Edit * Blev uppring och kunde inte säga om firman var seriös eller fifflare! Ägaren på bilen var tydligen hans syster och bilen va tydligen i mkt mkt fint skick som allt påstogs, det enda va att han refererade till henne en gång som kunden och blev lite ställd men det kan ju lika lätt vara av vana som något annat.
Passar på bilen om jag inte får lite bra komentarer från användare här om dom.
Senast redigerat av m8te (7 juli 2012)

Evildan
7 juli 2012
Vad du kan hitta och läsa på nätet i diverse gnälltrådar anser jag är relativt underordnat då det finns misslyckade affärer från samtliga bilhandlare i vårt avlånga land, att det blir mera gnäll som skrivs ang de handlare som säljer "billigare" begagnade bilar än de stora som även har nybilsförsäljning är väl uppenbart då en begagnad "billig" bil ofta är äldre samt har rullat längre.

En bilhandlare har oftast inte möjligheten att sätta sig och köra en 10/20 mil och bruka bilen på samma vis som en privatperson och därav hittas flera fel på bilar hos "lågbudgetsegmentshandlarna" när normal okunnig svensson köper bil där för att sedan efter ngn vecka/månad få ett haveri.

När det är så billiga bilar är det bra att ha en del kunskap om bilar för att själv kunna felsöka, hur handlaren är spelar väl ingen roll, det är ju bilen man är ute efter och inte en kompisrelation med en bilförsäljare smile

Kolla upp bilen med hjälp av regnummer via transportsyrelsen sida, där kan du hitta viss information om den.

91 Inlägg
7 juli 2012
Trådstartare
Evildan skrev:
Vad du kan hitta och läsa på nätet i diverse gnälltrådar anser jag är relativt underordnat då det finns misslyckade affärer från samtliga bilhandlare i vårt avlånga land, att det blir mera gnäll som skrivs ang de handlare som säljer "billigare" begagnade bilar än de stora som även har nybilsförsäljning är väl uppenbart då en begagnad "billig" bil ofta är äldre samt har rullat längre.

En bilhandlare har oftast inte möjligheten att sätta sig och köra en 10/20 mil och bruka bilen på samma vis som en privatperson och därav hittas flera fel på bilar hos "lågbudgetsegmentshandlarna" när normal okunnig svensson köper bil där för att sedan efter ngn vecka/månad få ett haveri.

När det är så billiga bilar är det bra att ha en del kunskap om bilar för att själv kunna felsöka, hur handlaren är spelar väl ingen roll, det är ju bilen man är ute efter och inte en kompisrelation med en bilförsäljare smile

Kolla upp bilen med hjälp av regnummer via transportsyrelsen sida, där kan du hitta viss information om den.

Håller med dig att bilförsäljare får nog ta imot otroligt mycket skit som dom kanske inte bör ha, kanske är extra känslig för att jag var hos ett skräckexempel till fifflare igår och kollade på en bil som inte hade många rätt ifrån annonsen! Men pengarna som jag har tänkt att lägga på en bil är relativt mycket för mig så därför vill jag gärna ha lite feedback från personer som har haft med dom att göra.

Köper häldre ingen bil än att blir lurad på en skrothög!

Evildan
7 juli 2012
m8te skrev:
Evildan skrev:

Håller med dig att bilförsäljare får nog ta imot otroligt mycket skit som dom kanske inte bör ha, kanske är extra känslig för att jag var hos ett skräckexempel till fifflare igår och kollade på en bil som inte hade många rätt ifrån annonsen! Men pengarna som jag har tänkt att lägga på en bil är relativt mycket för mig så därför vill jag gärna ha lite feedback från personer som har haft med dom att göra.

Köper häldre ingen bil än att blir lurad på en skrothög!

Sådana lögnhalsar är tröttsamma, därför jag menar att det är bra att ha egen kunskap för att slippa komma hem med ett lik.
40k är inte något jag heller kastar iväg hur som helst på ren chansning (oftast) men för många av de stora handlarna är en så "billig" bil något dom inte vill befatta sig med och då kommer bilen till en mindre handlare.

Har några vänner som bedriver bilfirma, de bilar som en firma (som säljer ett i sverige mkt stort märke) inte kan/vill sälja går vidare till deras mera spridda begtorg som brukar börja runt 5k och upp till några andra knappt mindre märken dom har nybilsförsäljningen utav på den orten.
Dessa bilar säljer dom enklare/fortare än den "större" firman just för att den "billiga" bilen har ingen kundkrets hos den andra firman.
Nä, känns det osäkert är det bättre att avstå affären, finns alltid flera bilar.
Av ren undran vilken av deras objekt är det du är sugen på? smart? octavia? espace?
Senast redigerat av Evildan (7 juli 2012)

91 Inlägg
7 juli 2012
Trådstartare
saab 9-5 var det.. men min budget fick just en rejäl skjuts uppåt så det blir nog att avvakta ett tag och hämta något från en stor firma.. tack för din tid och engagemang iaf big_smile

Evildan
7 juli 2012
m8te skrev:
saab 9-5 var det.. men min budget fick just en rejäl skjuts uppåt så det blir nog att avvakta ett tag och hämta något från en stor firma.. tack för din tid och engagemang iaf big_smile

en SAABjkl, ska kika på den av ren nyfikenhet smile
aha, trefligt med tillskott i kassan.
bara kul att kunna bolla lite tankar/ideer så här.
lycka till med bilköpet framöver.
gör ny tråd då, kanske får du flera svar.
mvh/D

med saab i hjärtat & turbotrycket i blodet!
902 Inlägg
7 juli 2012
det kan hända att det är enskildfirma, eller att han säljer bilar som "vid sidan om" jobb.
Tittar du på alla bolag så finns det.Om de är bra eller ej,kan inte säga,men kräv skriftliga garantier.
mvh
gps18

-Vanliga bilar mäter motoreffekt i hk; saab i "pegasos" ;-P
-Smiskar Alla Andra Brutalt, Snor Alla Andras Brudar (saab)
-"adràxte ti mèra"(grekiska)-->"carpe diem"(latin)-->"fånga dagen"(svenska)
-"ouk en to polo to eu"(Aristoteles), "hakuna matata" (swahili)

Sök