Sålt bil till utlänning bilen står kvar på gården. Vad göra?

Victorduvet
7 juli 2012 · 395 Inlägg

Låt höra nu hur/om det löst sig smile

BMW 520 (1992)
tekwest
7 juli 2012 · 26 Inlägg

Vet inte riktigt hur det gått. Skapade tråden åt min svärfar.

Kinshi
8 juli 2012 · 139 Inlägg

Jag har läst denna tråd flera gånger nu. Vad är vitsen att framföra i tråden att "han har sålt den till en utlänning"

Tråden heter :  Sålt bil till utlänning bilen står kvar på gården. Vad göra?

Spelar det någon roll VEM som köpte den? och lämnade kvar den ? det väsentliga är väl vad som har hänt och inte vem som har gjort det visst?

Menar tråden bli knappast mindre läst OM du inte hade påpekat detta eller hur? Det kanske har hänt snubben nåt ? lr så ?

Nu tycker jag inte att det rätt att göra på det viset att bara lämna det, men det kan hända en "svensk" med nån anhörig dör ens fru dör lr nåt händer lr hur ?

Det första man tänker är inte - Just jag köpte en skrot bil av en svenne och den står kvar där ? lönt att tjata om det ring polisen så får de hantera det.

SportPilot Ubåtsingenjör
8 juli 2012 · 7 232 Inlägg

Kinshi skrev:
Jag har läst denna tråd flera gånger nu. Vad är vitsen att framföra i tråden att "han har sålt den till en utlänning"

Tråden heter :  Sålt bil till utlänning bilen står kvar på gården. Vad göra?

Spelar det någon roll VEM som köpte den? och lämnade kvar den ? det väsentliga är väl vad som har hänt och inte vem som har gjort det visst?

Menar tråden bli knappast mindre läst OM du inte hade påpekat detta eller hur? Det kanske har hänt snubben nåt ? lr så ?

Nu tycker jag inte att det rätt att göra på det viset att bara lämna det, men det kan hända en "svensk" med nån anhörig dör ens fru dör lr nåt händer lr hur ?

Det första man tänker är inte - Just jag köpte en skrot bil av en svenne och den står kvar där ? lönt att tjata om det ring polisen så får de hantera det.

är det något som stör dig att han skriver de ? om så är fallet så borde du skaffa en hobby eller något så du inte behöver irritera dig över bagateller

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Kinshi
8 juli 2012 · 139 Inlägg

Irritera mig ?? nej då bara tycker synd om sånt folk som skriver på det viset. Verkar mer han som är irriterad på "utlänningar" iom han måste framföra det i sin tråd ?

Han tror väl att de drar åt sig mer uppmärksamhet om han nämner det. Vilket det tydligen gör.

CHEEVA skrev:

Kinshi skrev:
Jag har läst denna tråd flera gånger nu. Vad är vitsen att framföra i tråden att "han har sålt den till en utlänning"

Tråden heter :  Sålt bil till utlänning bilen står kvar på gården. Vad göra?

Spelar det någon roll VEM som köpte den? och lämnade kvar den ? det väsentliga är väl vad som har hänt och inte vem som har gjort det visst?

Menar tråden bli knappast mindre läst OM du inte hade påpekat detta eller hur? Det kanske har hänt snubben nåt ? lr så ?

Nu tycker jag inte att det rätt att göra på det viset att bara lämna det, men det kan hända en "svensk" med nån anhörig dör ens fru dör lr nåt händer lr hur ?

Det första man tänker är inte - Just jag köpte en skrot bil av en svenne och den står kvar där ? lönt att tjata om det ring polisen så får de hantera det.

är det något som stör dig att han skriver de ? om så är fallet så borde du skaffa en hobby eller något så du inte behöver irritera dig över bagateller

Tommty
8 juli 2012 · 218 Inlägg

någon har vaknat på fel sida ser man.

Jag har inte alltid rätt. Men jag har aldrig fel.
Alex-s Bakhjulskrafs
8 juli 2012 · 1 479 Inlägg

om man läser trådar här på garaget om skumma bilaffärer så är "utlänningar" överrepresenterade. så är det bara, inget att göra något åt.
ofta har fler blivit utsatta av samma person/tillvägagångssätt och det är bra att det sprids på nätet så man vet vad man ska tänka på vid köp och sälj utav bil

BMW 325 "m50b28 Turbo" (1992)
sonaxvax
8 juli 2012 · 490 Inlägg

syns ju rätt tydligt vad han är för person när han blir irriterad över att det står utlänning i topic och sedan skriver han : Det första man tänker är inte - Just jag köpte en skrot bil av en svenne och den står kvar där ? lönt att tjata om det ring polisen så får de hantera det

116 hk och en svetsdiff är allt som behövs.
Opel Kadett "KadetteN" (1983)
Opel Calibra "Kalle" (1992)
killercow
8 juli 2012 ·

Har för mej att ja hört nånstans att om någon parkerar på ens parkering eller mark m,m och inte flyttat fordonet inom 1 vecka så ska man först göra en polisanmälan sedan ringa till bärgaren.

Bärgaren kör tydligen hem den till ägaren och fakturerar ägaren. finns ingen ägare (plåtar och nr. borta) så faktureras du som beställt bortkörningen och den åker till skroten.

Lite osäker på detta för har endast hört de, inte läst de. men kolla upp detta. bärgaren och polisen borde ju ha koll på sånt här

Smajly
8 juli 2012 · 3 059 Inlägg

killercow skrev:
Har för mej att ja hört nånstans att om någon parkerar på ens parkering eller mark m,m och inte flyttat fordonet inom 1 vecka så ska man först göra en polisanmälan sedan ringa till bärgaren.

Bärgaren kör tydligen hem den till ägaren och fakturerar ägaren. finns ingen ägare (plåtar och nr. borta) så faktureras du som beställt bortkörningen och den åker till skroten.

Lite osäker på detta för har endast hört de, inte läst de. men kolla upp detta. bärgaren och polisen borde ju ha koll på sånt här

Ett fall hände för bara nån vecka sen där polisen jagade ett par pundare och dessa "parkerade" sin bil på en privat garageuppfart framför garageporten och stack.
Polisen sa att dom inte kunde göra nått åt det och att han i så fall fick ringa bärgare och då betala bärgning själv.
Dom fakturerar INTE ägaren till bilen utan den som ringer o beställer bärgning.
Skulle det vara att ägaren faktureras skulle nog en hel del få räkningar för då hade alla ringt så fort dom tyckte en bil stod knepigt till.
Nu i detta fallet och att det gått ut i media tyckte åklagare lite synd om dom som bodde i huset så åklagare ordnade bärgning av bilen.
Dom drog dock bara ut den till kommunal mark för då är det polisen o kommunens sak att se till att bilen blir borttagen.
Sålänge bilen står på privat mark är det i första hand upp till markägaren att själv bekosta och ordna bortforsling.

Senast redigerat av Smajly (8 juli 2012)

Richtenb
8 juli 2012 · 1 365 Inlägg

Sälj bilen igen.... Det finns alltid  ....folk som behöver en Mercedes för diverse ändamål. ägarbevis är nog minsta problemet eftersom de knappast ens har körkort.

Du får mer pengar, du flyttar inte bilen, bilen försvinner från din tomt. Personen som köpte bilen blir åtalad för bankrån eftersom han står som ägare för bilen... smile

Pontiac GTO "Indiansläden" (2006)
Kinshi
8 juli 2012 · 139 Inlägg

Jasså vad är jag för Person?

sonaxvax skrev:
syns ju rätt tydligt vad han är för person när han blir irriterad över att det står utlänning i topic och sedan skriver han : Det första man tänker är inte - Just jag köpte en skrot bil av en svenne och den står kvar där ? lönt att tjata om det ring polisen så får de hantera det

Mattsson_91 Självlärd
8 juli 2012 · 3 083 Inlägg

Kinshi skrev:
Jasså vad är jag för Person?

sonaxvax skrev:
syns ju rätt tydligt vad han är för person när han blir irriterad över att det står utlänning i topic och sedan skriver han : Det första man tänker är inte - Just jag köpte en skrot bil av en svenne och den står kvar där ? lönt att tjata om det ring polisen så får de hantera det

Tror han menar att du är en sån där person från Skåne och han tror att skåne ligger i Danmark ^^

Det är fysiskt möjligt att korsa två bilmärken men det är psykiskt skadligt
Projektet (lagt på is) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=158292.
Saab 9-5 (2002)
Richtenb
8 juli 2012 · 1 365 Inlägg

Att det alltid ska hakas upp om invandrare. Vill TS poängtera att det är en invandrare som inte hämtat bilen så måste han väl få göra det precis som en invandrare får tycka som de vill om svenskar. Va fan, släpp amerikanska södern på 1800 talet och inse att det är lika mycket snack från bägge sidor om man nu ska kalla det så. Det finns inga lagar som säger att man får ha invandrare som slavar, det är lika mycket racism åt båda hållen när ska folk inse det?

Jag vet att det är en dålig affär att köpa en bil av någon som inte kan svenska till utropspriset. Det är även en jävligt dålig affär att köpa en tröja i turkiet till utropspris. Men det finns en baksida på myntet och det är att man ofta kan pruta som fan eftersom de har en helt annan handelskultur än traditionella svenskar. Vänder man på saken så är de mycket bättre bilförsäljare, personligen så skriver jag alltid ner fel och brister när jag säljer bil vilket naturligtvis inte är så smart ekonomiskt sett. Men det krävs en mekanisk kunskap så man vet vad man köper.

Klart man blir förbannad när man har något att sälja och personen i andra linjen kör teckenspråk och prutar 200% på priset i första meningen, Va fan, det är ju bara jag som ska få köpa billiga grejer smile

Pontiac GTO "Indiansläden" (2006)
prajtor
8 juli 2012 · 57 Inlägg

Läs Lag om flyttning av fordon i vissa fall:

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19820129.htm

killercow
8 juli 2012 ·

prajtor skrev:
Läs Lag om flyttning av fordon i vissa fall:

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19820129.htm

Bara flytta ut de till närmaste parkeringsficka med andra ord

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang