6508
Sök

Köra bil på släp=fattar ingenting

327 Inlägg
7 juli 2012
Trådstartare
Tja detta kommer bli rörig text då jag inte fattar nåt av vikter å det! har snart vunnit en bil för 300:-  (renualt laguna 1997) Den går köra, är obes/oskatt . Står 4-5mil från mig,känner mig osäker på att köra/bogsera hem den. Iaf snuten kommer... Men iaf: Vi har en volvo s80  som det står såhär på:
Skattevikt, kg: 1610
Tjänstevikt, kg: 1610
Totalvikt, kg: 2020
Sänkt totaltvikt, kg:
Max släpvagnsvikt, kg: 1800
Max släpvagnsvikt kg, obromsad: 500
Släpvagns maximala totalvikt vid B-behörighet, kg: 1480
Max sammanlagd bruttovikt, kg: 3820
Max lastvikt, kg: 410.
(Farsan har b-körkort,lättlastbil å tunglastbil. iaf det är t nån nytta.) på Renulten står det såhär:
Skattevikt, kg: 1400
Tjänstevikt, kg: 1400
Totalvikt, kg: 1910
Sänkt totaltvikt, kg:
Max släpvagnsvikt, kg:
Max släpvagnsvikt kg, obromsad:
Släpvagns maximala totalvikt vid B-behörighet, kg: 1400
Max sammanlagd bruttovikt, kg: 2830
Max lastvikt, kg: 510

Om detta är rätt info jag hitta nu: Får farsan köra sin volvo +ha renulten på biltrailer?

Kapten på disco!
1 729 Inlägg
7 juli 2012
Om du hittar en vagn som har en tomvikt på 80 kg så är det inte några problem, eller att din far har BE kort.
Senast redigerat av discokapten (7 juli 2012)

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.

7 283 Inlägg
7 juli 2012
Utan e-kort så får inte släpet väga mer än 80 kilo.
Med e-kort så får inte släpet väga mer än 400kg.

Iofs är detta baserat på tjänstevikten. Ta bort förare och lite soppa så kan man lägga på en 100kg.
Senast redigerat av Brains (7 juli 2012)

1 160 Inlägg
7 juli 2012
ställ på den boka bes hemma .tuta o kör.får ju lov att köra till bes sen att besiktningsstationen ligger 5 mil "hemma alltså" kan inte du hjälpa

327 Inlägg
7 juli 2012
Trådstartare
horbybonnen skrev:
ställ på den boka bes hemma .tuta o kör.får ju lov att köra till bes sen att besiktningsstationen ligger 5 mil "hemma alltså" kan inte du hjälpa

HAHA den har man dragit, men måste jag inte ha bilfan skattad då?smile

93 Inlägg
7 juli 2012
bilen behöver inte vara skattad

men bilen ska vara försäkrad, bilen behöver heller inte vara påstäld , men det är ju enklast att ha en bes tid eller ett verkstads besök som det brukar heta

327 Inlägg
7 juli 2012
Trådstartare
Muggzorz skrev:
bilen behöver inte vara skattad

men bilen ska vara försäkrad, bilen behöver heller inte vara påstäld , men det är ju enklast att ha en bes tid eller ett verkstads besök som det brukar heta

Ahaa! Då blire boka besiktning när han ska hem.

Tack för hjälpen alla!

Självlärd
3 083 Inlägg
8 juli 2012
Annars kan man ju använda sig av en dolly om det skulle vara så att man måste dra bilen.

Det är fysiskt möjligt att korsa två bilmärken men det är psykiskt skadligt
Projektet (lagt på is) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=158292.

293 Inlägg
8 juli 2012
Brains skrev:

Iofs är detta baserat på tjänstevikten. Ta bort förare och lite soppa så kan man lägga på en 100kg.

Ja Lagunan lär inte väga mer än 1250 kg tom.
Med BE kort är det en lätt match

Har en kärra med totalvikt 2500 kg, och tjänstevikt 540 kg (en 2000 kg kärra är något lättare)

Lastad med Lagunan ger det en bruttovikt på ganska precis 1800 kg vilket Volvon får dra om man har BE.

5 168 Inlägg
8 juli 2012
Lasse62 skrev:
Brains skrev:

Har en kärra med totalvikt 2500 kg, och tjänstevikt 540 kg (en 2000 kg kärra är något lättare)

Lastad med Lagunan ger det en bruttovikt på ganska precis 1800 kg vilket Volvon får dra om man har BE.

Han måste väl hitta ett släp med totalvikt på 1800kg om han ska vara i närheten av att få lasta lagunan efterssom bilen får dra 1800kg på BE.
För hakar dom på en släpvagn med totalvikt på 2000kg men bara lassar den till 1800kg så är det fortfarnade olovlig körning då bilen inte får dra ett släp med totalvikt på 2000kg.
Ett släp räknas alltid efter totalvikten oavsett om du bara har lassat din ena vante och björnskinnsmössan.

Personligen hade jag satsat på en vagn med totalvikt så nära bilens maximala dragvikt 1480kg eller 1800kg beroende på förarens körkort, men absolut inte överskridit den.
Sedan lastat lagunan och kört med överlass då detta bara ger ganska billiga böter i stället för olovlig körning som man får vid för tung släpvagn i förhållande till antingen körkort eller max dragvikt.

Bättre med lagligt ekipage i form av bil och släp med överlass än olagigt ekipage med laglig last om man ser till ett eventuellt straff.

http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag … t-korkort/
Senast redigerat av mb_pucken (8 juli 2012)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

1 160 Inlägg
8 juli 2012
mb_pucken skrev:
Lasse62 skrev:
Brains skrev:

Han måste väl hitta ett släp med totalvikt på 1800kg om han ska vara i närheten av att få lasta lagunan efterssom bilen får dra 1800kg på BE.
För hakar dom på en släpvagn med totalvikt på 2000kg men bara lassar den till 1800kg så är det fortfarnade olovlig körning då bilen inte får dra ett släp med totalvikt på 2000kg.
Ett släp räknas alltid efter totalvikten oavsett om du bara har lassat din ena vante och björnskinnsmössan.

Personligen hade jag satsat på en vagn med totalvikt så nära bilens maximala dragvikt 1480kg eller 1800kg beroende på förarens körkort, men absolut inte överskridit den.
Sedan lastat lagunan och kört med överlass då detta bara ger ganska billiga böter i stället för olovlig körning som man får vid för tung släpvagn i förhållande till antingen körkort eller max dragvikt.

Bättre med lagligt ekipage i form av bil och släp med överlass än olagigt ekipage med laglig last om man ser till ett eventuellt straff.

med be kort är det totalvikten som räknas 2tons släp inga problem.bara totalvikten är max 1800. med b kort  får du inte ens köra ett tomt 2tons släp.idioti ja men så är det
Senast redigerat av horbybonnen (8 juli 2012)

293 Inlägg
8 juli 2012
mb_pucken skrev:
Lasse62 skrev:
Brains skrev:

Har man E behörighet gäller alltid bruttovikten, alltså den vid tillfället faktiska vikten, till skillnad från B kort där man alltid går efter släpets fastställda totalvikt (den som står i reg beviset) oavsett hur det är lastat.

5 168 Inlägg
8 juli 2012
Se på fan då har jag tolkat det hela fel:-) eller halft rätt.. :-) man lärs sig något nytt varenda dag :-)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

293 Inlägg
8 juli 2012
mb_pucken skrev:
Se på fan då har jag tolkat det hela fel:-) eller halft rätt.. :-) man lärs sig något nytt varenda dag :-)

Det är inte den enklaste regeln att tolka rätt.big_smile

214 Inlägg
8 juli 2012
B-kort = glöm att dra en bil på släp efter en annan bil (såvida det inte är en minibil)
BE = dra precis vad du vill efter. Men överskrid inte dragbilens maximala dragvikt eller släpets maximala lastvikt

Så enkelt är det. Tänk på bromsad / obromsad vagn och om dom är reggad eller inte. oreggat släp får man endast köra i 30 med, och då kan man bli av med körkortet om man kör 60.

Sök