Varför tvätta nerifrån och upp?

Nybergrobin
26 juni 2012 · 2 382 Inlägg

Funkiee skrev:
Dock beror det ju på vad du ska göra för något, ska du polera bilen är det inte lika viktigt som om du bara ska tvätta den!

Låter skitbra det! Polera runt skiten på hela bilen så man skapar lite fler tvättrepor smile

Constantine
26 juni 2012 · 679 Inlägg

NossrednaXam skrev:

Constantine skrev:

xciso skrev:

Håller med till 100%
Avfettning ska spolas nerifrån och upp.
Shampoo ska spolas av uppifrån och ner..

Varför anser du att Shampot ska spolas uppifrån och ner?

Avfettning skall spolas nerifrån och upp, då avfettning är något du sprutar på lacken, och låter det verka, det är därmed för att när du använder högtryck så börjar du spruta nerifrån så rinner inte all avfettning av direkt, som det gör fall du sprutar uppifrån och ner. Det är alltså för att du skall få ut mest effekt ur avfettningen, och därmed bättre resultat.

Shampo spolas uppifrån och ner, Det är för att shampoo sprutar du inte på lacken? när man använder shampo så brukar man oftast göra det med en svamp, och "gnida" in detta på lacken, för att därmed få bort all ytlig smuts, damm, osv. Då har du alltså använt shampo på ett helt annat sätt mot avfettning som du bara låter ligga på lacken och verka, därför behöver du inte spola nerifrån och upp med shampoo, då du redan har svampat bilen, och det i sig är effekten, och därför behöver du bara spola av bilen efter man har använt shampot.

(Detta är den versionen jag har lärt mig, och som jag själv anser vara den ända rätta)

Tänkte väl de, jag jobbar med bilrekond så jag använder vår egna "shampo mix" som är flytande och den sprutar jag på bilen på samma sätt som avfettning, därav att jag tvättar nerifrån>upp även med shampo, eftersom jag inte använder svamp.

NossrednaXam
26 juni 2012 · 17 Inlägg

Constantine skrev:

NossrednaXam skrev:

Constantine skrev:

Varför anser du att Shampot ska spolas uppifrån och ner?

Avfettning skall spolas nerifrån och upp, då avfettning är något du sprutar på lacken, och låter det verka, det är därmed för att när du använder högtryck så börjar du spruta nerifrån så rinner inte all avfettning av direkt, som det gör fall du sprutar uppifrån och ner. Det är alltså för att du skall få ut mest effekt ur avfettningen, och därmed bättre resultat.

Shampo spolas uppifrån och ner, Det är för att shampoo sprutar du inte på lacken? när man använder shampo så brukar man oftast göra det med en svamp, och "gnida" in detta på lacken, för att därmed få bort all ytlig smuts, damm, osv. Då har du alltså använt shampo på ett helt annat sätt mot avfettning som du bara låter ligga på lacken och verka, därför behöver du inte spola nerifrån och upp med shampoo, då du redan har svampat bilen, och det i sig är effekten, och därför behöver du bara spola av bilen efter man har använt shampot.

(Detta är den versionen jag har lärt mig, och som jag själv anser vara den ända rätta)

Tänkte väl de, jag jobbar med bilrekond så jag använder vår egna "shampo mix" som är flytande och den sprutar jag på bilen på samma sätt som avfettning, därav att jag tvättar nerifrån>upp även med shampo, eftersom jag inte använder svamp.

Okej, har bara sett tvätt hallar använda det versionen, ingenting jag skulle använda, då JAG anser det vara ren "skit"
Men sedan sätt bara testat det 1 gång, och antagligen har du tagit fram något bättre och mer effektivare shampo, men som sagt, ingenting jag skulle förlita mig på.

Mvh

Volvo C30 D3 R-Design "Mr.Clean" (2012)
NossrednaXam
26 juni 2012 · 17 Inlägg

Nybergrobin skrev:

Funkiee skrev:
Dock beror det ju på vad du ska göra för något, ska du polera bilen är det inte lika viktigt som om du bara ska tvätta den!

Låter skitbra det! Polera runt skiten på hela bilen så man skapar lite fler tvättrepor smile

Haha, min tanke med där, "inte lika viktigt" det är väl där det är som viktigast att bilen är snus-ren?
För att slippa mer repor osv .. ;s

Volvo C30 D3 R-Design "Mr.Clean" (2012)
Constantine
27 juni 2012 · 679 Inlägg

NossrednaXam skrev:

Constantine skrev:

NossrednaXam skrev:

Avfettning skall spolas nerifrån och upp, då avfettning är något du sprutar på lacken, och låter det verka, det är därmed för att när du använder högtryck så börjar du spruta nerifrån så rinner inte all avfettning av direkt, som det gör fall du sprutar uppifrån och ner. Det är alltså för att du skall få ut mest effekt ur avfettningen, och därmed bättre resultat.

Shampo spolas uppifrån och ner, Det är för att shampoo sprutar du inte på lacken? när man använder shampo så brukar man oftast göra det med en svamp, och "gnida" in detta på lacken, för att därmed få bort all ytlig smuts, damm, osv. Då har du alltså använt shampo på ett helt annat sätt mot avfettning som du bara låter ligga på lacken och verka, därför behöver du inte spola nerifrån och upp med shampoo, då du redan har svampat bilen, och det i sig är effekten, och därför behöver du bara spola av bilen efter man har använt shampot.

(Detta är den versionen jag har lärt mig, och som jag själv anser vara den ända rätta)

Tänkte väl de, jag jobbar med bilrekond så jag använder vår egna "shampo mix" som är flytande och den sprutar jag på bilen på samma sätt som avfettning, därav att jag tvättar nerifrån>upp även med shampo, eftersom jag inte använder svamp.

Okej, har bara sett tvätt hallar använda det versionen, ingenting jag skulle använda, då JAG anser det vara ren "skit"
Men sedan sätt bara testat det 1 gång, och antagligen har du tagit fram något bättre och mer effektivare shampo, men som sagt, ingenting jag skulle förlita mig på.

Mvh

Alla moderna bilrekondare använder den versionen av shampo, alltså shampo för högtryckstvätt. Det känns som rena stenåldern när man kör med svamp och hinkshampo. Jag kan försäkra dig om att det inte är någon skit, bästa shampot jag har jobbat med.

drazen_gti
27 juni 2012 · 807 Inlägg

enkelt... var är bilen alltid smutsigast? Nederdelen och bak. Om du sprutar på taket först så kan det börja torka innan du har sprutat hela bilen och då får du mest effekt på ett ställe som behöver kortast avfettningstid.

I'd rather die like a man, than live like a coward
NossrednaXam
27 juni 2012 · 17 Inlägg

Constantine skrev:

NossrednaXam skrev:

Constantine skrev:

Tänkte väl de, jag jobbar med bilrekond så jag använder vår egna "shampo mix" som är flytande och den sprutar jag på bilen på samma sätt som avfettning, därav att jag tvättar nerifrån>upp även med shampo, eftersom jag inte använder svamp.

Okej, har bara sett tvätt hallar använda det versionen, ingenting jag skulle använda, då JAG anser det vara ren "skit"
Men sedan sätt bara testat det 1 gång, och antagligen har du tagit fram något bättre och mer effektivare shampo, men som sagt, ingenting jag skulle förlita mig på.

Mvh

Alla moderna bilrekondare använder den versionen av shampo, alltså shampo för högtryckstvätt. Det känns som rena stenåldern när man kör med svamp och hinkshampo. Jag kan försäkra dig om att det inte är någon skit, bästa shampot jag har jobbat med.

Nae, inte alla moderna, inte i borås wink

Volvo C30 D3 R-Design "Mr.Clean" (2012)
NossrednaXam
27 juni 2012 · 17 Inlägg

drazen_gti skrev:
enkelt... var är bilen alltid smutsigast? Nederdelen och bak. Om du sprutar på taket först så kan det börja torka innan du har sprutat hela bilen och då får du mest effekt på ett ställe som behöver kortast avfettningstid.

Men du sprutar väl *** inte avfettning på taket? oh harre ..

Volvo C30 D3 R-Design "Mr.Clean" (2012)
drazen_gti
27 juni 2012 · 807 Inlägg

NossrednaXam skrev:

drazen_gti skrev:
enkelt... var är bilen alltid smutsigast? Nederdelen och bak. Om du sprutar på taket först så kan det börja torka innan du har sprutat hela bilen och då får du mest effekt på ett ställe som behöver kortast avfettningstid.

Men du sprutar väl *** inte avfettning på taket? oh harre ..

varför inte? har du tak som inte behöver avfettas?

I'd rather die like a man, than live like a coward
A-Dahlgren Dahlgren
27 juni 2012 · 450 Inlägg

När jag kör in bilen i tvätthallen så spolar jag av skiten nerifrån och upp.
schamponerar uppifrån och ner.
spolar av schampo uppifrån och ner, och sedan en extra gång runt alla lister osv.

breesladd SKÅNING
27 juni 2012 · 1 215 Inlägg

Banksy skrev:
Läser ibland på förpackningar av diverse rengöringsmedel att man ska tvätta nedifrån och upp. Det står även på återförsäljares instruktionssidor. Vad har de för argument egentligen? det låter bakvänt, vill veta varför. ( många tipsar även om det nu när det är dags att tvätta huset inför målning)

Mack skrev:
Låter konstigt. Kan du säga någon förpackning där det står så på?

För att när man spolar av kemikalierna så samarbetar trycket från högtryckstvätten med kemikalierna och om du spolar uppe ifrån och ner så när du kommer ner och ska spola där nere så finns det inga kemikalier kvar där för dom har runnit av med vattnet vilket får sämre effekt, däremot så när man har svampat bilen kan man spola uppe ifrån och ner så man slipper spola där nere 2 gånger, för när man spolar av schampot så behövs ej något tryck igentligen utan skummet behöver bara försvinna

Projekt:Volvo 244 GL blir TURBO Bilen som ALDRIG kommer bli 100% färdig
Volvo V70 2.4D CLASSIC "Barnvagns räsern" (2007)
Volvo 244 GL, nu med Turbo "Reggad med B230FT" (1988)
Low
27 juni 2012 · 3 313 Inlägg

Jag spolar alltid uppifrån och ner, sen upp igen, sen ner igen ett par gånger runt bilen, sen ett extra varv., snålar alldrig med vattnet wink Sen om det är rätt eller fel det bryr jag mig inte , det Blir hur rent som helst. roll

AudiFille
27 juni 2012 · 42 Inlägg

Har hört att speciellt på väggar är att man ska börja nerifrån just för att smutsen ska rinna på en ren yta, spolar du tvärsemot alltså uppifrån och ner så drar väggen tills sig smutsen. Väggarna du spolar blir alltså mättade med (rent vatten) nere så inte smutsen dras in i väggen. Eftersom smutsen uppifrån sedan rinner ner på en mättad yta drar sig inte smutsen in i väggen. Väldigt luddigt skrivet men hoppas det kan vara till någons hjälp!smile
Mvh Philip

AudiFille
27 juni 2012 · 42 Inlägg

jonnielahti skrev:

AudiFille skrev:
Har hört att speciellt på väggar är att man ska börja nerifrån just för att smutsen ska rinna på en ren yta, spolar du tvärsemot alltså uppifrån och ner så drar väggen tills sig smutsen. Väggarna du spolar blir alltså mättade med (rent vatten) nere så inte smutsen dras in i väggen. Eftersom smutsen uppifrån sedan rinner ner på en mättad yta drar sig inte smutsen in i väggen. Väldigt luddigt skrivet men hoppas det kan vara till någons hjälp!smile
Mvh Philip

men drar inte väggen åt sig smutsen uppe då? nej på bilar gäller :
avfettning både alkaliskt och bio- spola nerifrån upp
schampo- uppifrån ner.

inte om du tvättar botten först, sen är den mättad, därför att smutsen ska rinna på en fin yta, så görs det inom saneringsbranchen iaf.

smulan_shamn
27 juni 2012 · 110 Inlägg

Banksy skrev:
Läser ibland på förpackningar av diverse rengöringsmedel att man ska tvätta nedifrån och upp. Det står även på återförsäljares instruktionssidor. Vad har de för argument egentligen? det låter bakvänt, vill veta varför. ( många tipsar även om det nu när det är dags att tvätta huset inför målning)

Vissa produkter ska man spruta på underifrån och upp för att det kan bli märken av rinningar.
När du tvättar spelar det mindre roll

Audi S3 "8Y" (2023)
smulan_shamn
27 juni 2012 · 110 Inlägg

Snåla inte med vattnet. Viktigast !

Audi S3 "8Y" (2023)
NossrednaXam
27 juni 2012 · 17 Inlägg

drazen_gti skrev:

NossrednaXam skrev:

drazen_gti skrev:
enkelt... var är bilen alltid smutsigast? Nederdelen och bak. Om du sprutar på taket först så kan det börja torka innan du har sprutat hela bilen och då får du mest effekt på ett ställe som behöver kortast avfettningstid.

Men du sprutar väl *** inte avfettning på taket? oh harre ..

varför inte? har du tak som inte behöver avfettas?

Ja, väldigt sällan man använder avfettning på taket, man behöver inte missbruka avfettning mer än vad man behöver somsagt.

Volvo C30 D3 R-Design "Mr.Clean" (2012)
___izy___ mamma
9 juli 2012 · 24 Inlägg

Jag lärde mig på rekonden i skolan att man ska SPOLA nerifrån och upp. Men svamp eller vad man nu använder är inte så smart att börja längst ner med då det är som skitigast där och då fastnar dreten på svampen och gör repor i övriga lacken. Så jag tvättar alltid uppifrån och ner. Men spolar nerifrån-upp.

Volvo 855 (1995)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang