Tändstift hjälp tack!!

jockev8
6 juli 2012 · 127 Inlägg

har en cheva 383 med patriottoppa denna motor ska ha stift med märkning NGK R5671A-7 men jag hittar inga sådan här, någon som vet var man kan finna dom?

tack på förhand. mvh jocke

(kanske fel forum så är det de så flyta gärna tråden till rätt)

SgtCrilly Hemmainstruktör
6 juli 2012 · 641 Inlägg
"Lita aldrig på en smal kock eller ren mekaniker!"
Clubberns projekttråd
Mini Cooper S (R53) "MC42" (2006)
jockev8
8 juli 2012 · 127 Inlägg

Pukadjuret skrev:
Summit har iaf http://www.summitracing.com/parts/NGK-4091/

behöver dom denna vecka så man får ut bilen nå gång, inte ens den lokala återförsäljaren av ngk-stift har den modellen :S  någon som vet någon i jönköpingslän eller kronoberg som har dessa?

AndreasPlars
8 juli 2012 · 1 062 Inlägg

Beställer man så brukar de ju ha de i butiken dagen efter. Det får man nästan räkna med i dagens läge när nästan varje ny motor har ett nytt tändstift.

M.V.H.

Saab 900i (1989)
engolf
8 juli 2012 · 3 235 Inlägg

Det borde ju finnas övergång till andra märken, typ denso, bosh, beru eller liknande? Sommarjobbar i bilbutik, och där har vi tabeller med med alla möjliga övergångar.

AndreasPlars
8 juli 2012 · 1 062 Inlägg

engolf skrev:
Det borde ju finnas övergång till andra märken, typ denso, bosh, beru eller liknande? Sommarjobbar i bilbutik, och där har vi tabeller med med alla möjliga övergångar.

Jo, men oftast så säljer ju en butik bara ett märke. Ibland två.

För 25år sedan använde säkert 70% av bilarna i Sverige BP6ES. Idag har som sagt nästan var enda ny motor en ny sorts tändstift så det är näst intill omöjligt att ha stift hemma till alla bilar tyvärr smile


M.V.H.

Saab 900i (1989)
Alex-s Bakhjulskrafs
8 juli 2012 · 1 479 Inlägg

borde gå att beställa hem till dagen efter om du hör med tex autoexperten, mekonomen eller ad-center

BMW 325 "m50b28 Turbo" (1992)
jockev8
9 juli 2012 · 127 Inlägg

autoexperten hittade inte dessa.

men hittade nu på en sida där dom har 5671a-7 men är det någon skillnad om de är ett r framför som i r5671a-7?

SgtCrilly Hemmainstruktör
9 juli 2012 · 641 Inlägg

R i beteckningen betyder att det är Resistor i tändstiften, alltså ett inbyggt motstånd i tändstiften.

"Lita aldrig på en smal kock eller ren mekaniker!"
Clubberns projekttråd
Mini Cooper S (R53) "MC42" (2006)
jockev8
9 juli 2012 · 127 Inlägg

Pukadjuret skrev:
R i beteckningen betyder att det är Resistor i tändstiften, alltså ett inbyggt motstånd i tändstiften.

och detta bör man ha eller går de köra med de andra utan resistor?

SgtCrilly Hemmainstruktör
9 juli 2012 · 641 Inlägg

Aldrig provat köra med resistorlösa stift, något man hade på gamla mopeder/crossar med kassa brytare för att få bättre gnista tror jag.
Stör ut TV och Radio signaler och ev. tändsystem om det är lite mer avancerat. Tex. på en nyare Saab tror jag dom bränner tändkasetten vad jag har förstått.
Skulle nog inte rekomendera om ingen annan med egen erfarenhet kan rätta mig.

"Lita aldrig på en smal kock eller ren mekaniker!"
Clubberns projekttråd
Mini Cooper S (R53) "MC42" (2006)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang