6501
Sök

Evidenzern och blodprov

5 Inlägg
11 juni 2012
Trådstartare
Hej!

Kortfattat. Jag blåste 0.16 vid lunch-tiden "dagen efter". Var så klart medveten över att det blev en del öl (8st33cl+2snapsar mellan 16-24)) dagen innan, men var i säng innan midnatt och vaknade pigg och fräsch dagen efter. När jag blåste positivt blev jag väldigt skärrad, nervös och ångerfull.

Och bara för att understryka, jag hade inte otur som åkte fast, tycker det är bra. Jag ska ha mitt straff, idiot som jag är.

Blev dock väldigt paff när jag fick reda på de nya reglerna sedan i våras, då mitt körkort förmodas ryka på 1 år och i all stress och nervositet som uppstod så skrev jag bara skamset på alla papper som de räckte fram mig och gick hem utan körkort.

Men så här i efterhand, eftersom jag blåste 0.16 som är den gräns som är satt för körkortet, hur tillförlitlig är Evidenzern? Har läst en del på nätet som tar upp en del brister osv (även om de är något gamla). Borde man krävt tex blodprov?

Återigen, inte så att jag inte tar mitt straff, är fullt medveten om mina egna handlingar som satt mig i denna situation från första början, men det är en jäkla skillnad att bli av med körkortet i ett år eller inte pga av andra decimalen, om denna kan svaja.

Om det nu är så att denna fungerar (vilket den kanske torde göra om de använder den?), och jag låg på siffran för körkortsåterkallelse, så fine. Då tar jag gladeligen fram cykeln och cyklar runt i år, får då har jag inte på vägen att göra.

ps. Brukar läsa här, synd att en sådan här tråd ska bli min första.
Senast redigerat av Telge (11 juni 2012)

3 579 Inlägg
11 juni 2012
Tycker det ska vara nolltolerans mot alcohol i trafiken.

Kokar ris
923 Inlägg
11 juni 2012
0,16 promille alkohol? gränsen är vi 0,2? om du blåser positivt så ska du med in till stationen för blodprov? mycket konstigt här.

"står inte v tec för turbo motor?? satans jävla skit snackare överallt!"

5 Inlägg
11 juni 2012
Trådstartare
Low skrev:
Tycker det ska vara nolltolerans mot alcohol i trafiken.

Tycker jag också.

cenoxide skrev:
0,16 promille alkohol? gränsen är vi 0,2?

Nja, det finns två olika sätt att mäta. Via blodprov får man fram en promille-halt och när man blåser blir det mg/l

Så gränserna är 0.20 promille i blodet eller 0.10 mg/l i utandningsluften.

Se tex http://www.trafikjuristen.se/korkorting … lelse2.htm

1 758 Inlägg
11 juni 2012
Evidenzern räknas som tillräckligt pålitlig för att resultaten skall godtagas i rättegång i alla fall. Så är den bara kalibrerad som den ska och testet har utförts korrekt så ska man kunna lita på siffrorna.

5 Inlägg
12 juni 2012
Trådstartare
Jo, var väl något sådant jag misstänkte.

Helt enkelt bara invänta papper från Transportstyrelsen då...

Pim_Pim
12 juni 2012
Får hoppas på det bästa.

Muttley
12 juni 2012
Ta alltid för givet när du druckit så mycket att låta bli bilen dagen efter. Och cykla istället 1 dag, nu när du får cykla i 1 år istället.
Är troligen bara att invänta indraget körkort.

Jävel
2 018 Inlägg
12 juni 2012
Riktigt tråkigt för dig.
Jag tycker iaf att du ska ha cred för att du vet att du gjort fel, och inte försöker dölja det!

Hoppas att det går bra för dig!

You got to risk it, to get the biscuit :)

5 Inlägg
10 juli 2012
Trådstartare
Bara för upplysningsskull;

Blev 1 år och 40 dagsböter (+500kr till brottsoffer-fonden).

Det positiva är väl att jag och mina polare alla fått sig en rejäl tankeställare när det gäller att köra 'dagen efter'.

Samt att min cykel har aldrig varit i bättre skick, så nu byter jag till ett cykel-relaterat forum i ett år framför, är tebax nästa sommar! hehe

Ta-ta!

Pim_Pim
10 juli 2012
Ok, så kan det gå.
Körkortet får du ta om helt eller är det något som du fick tillbaka om 1 år ?

5 Inlägg
10 juli 2012
Trådstartare
Nej, jag kommer få tillbaka det utan att ta om det. Det är om spärr-tiden är längre än ett år som man måste ta om det (eller om tex hade prövo-tid etc).

Sök