ang cerwin vega 15"

linkan lindgren
8 mars 2007 · 494 Inlägg

_Glenne_ skrev:

linkan lindgren skrev:

_Glenne_ skrev:
sen så kanske man ska fråga hur lådan till en sån där ska byggas... hur stor, hur många liter, portad eller sluten låda osv?? nån som har lust att hjälpa till med en beräkning på hur stor och hur en låda ska byggas till en sån där.... kan ju vara bra att veta så kan man ju bygga en låda så man har en låda klar når man har köpt basen smile

den ska ligga på 21 liter slutet, och 29 liter portad mvh

tackar men är du säker? de står ju nått om 82 liter i infon om basen såg jag nyss??  sen så undrar jag hur man räknar ut hur stor den ska vara när den ska vara på visst många liter om ni förstår ... MVH

ja men dom sa ju det till mig i alla fal.

jag är hård som sten
_Glenne_ Bry mindre, varva mer
8 mars 2007 · 5 753 Inlägg

linkan lindgren skrev:

_Glenne_ skrev:

linkan lindgren skrev:

den ska ligga på 21 liter slutet, och 29 liter portad mvh

tackar men är du säker? de står ju nått om 82 liter i infon om basen såg jag nyss??  sen så undrar jag hur man räknar ut hur stor den ska vara när den ska vara på visst många liter om ni förstår ... MVH

ja men dom sa ju det till mig i alla fal.

låter lite litet de för en 15"are tycker jag? undra varför dom skriver 82 liter då å sedan säger 29liter eller vad de var om jag har fattat de rätt? smile

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!
BMW 535iM E28 "Imolarot II" (1986)
Drönirettab
8 mars 2007 · 21 761 Inlägg

Nu tror jag att du och linkan lindgren pratar om olika basar, linkan menar 12" men du menar 15".

CV rekommenderar 37 liter sluten och 58 liter basreflex till 15", däremot står det i specen att den har ett Vas på 82,32 liter. Det värdet betyder inte hur stor lådan ska vara

De rekommenderar som sagt 20 liter för sluten och 29 liter för basreflex när det gäller 12".

linkan lindgren
8 mars 2007 · 494 Inlägg

Drönirettab skrev:
Nu tror jag att du och linkan lindgren pratar om olika basar, linkan menar 12" men du menar 15".

CV rekommenderar 37 liter sluten och 58 liter basreflex till 15", däremot står det i specen att den har ett Vas på 82,32 liter. Det värdet betyder inte hur stor lådan ska vara

De rekommenderar som sagt 20 liter för sluten och 29 liter för basreflex när det gäller 12".

jo presis jag råkade 9skriva lite fel spec

jag är hård som sten
_Glenne_ Bry mindre, varva mer
8 mars 2007 · 5 753 Inlägg

Drönirettab skrev:
Nu tror jag att du och linkan lindgren pratar om olika basar, linkan menar 12" men du menar 15".

CV rekommenderar 37 liter sluten och 58 liter basreflex till 15", däremot står det i specen att den har ett Vas på 82,32 liter. Det värdet betyder inte hur stor lådan ska vara

De rekommenderar som sagt 20 liter för sluten och 29 liter för basreflex när det gäller 12".

jaha okey.. tack för den infon smile  men vad är då "vas" för nånting?? och är en basreflex låda samma sak som en portad.. alltså samma sorts låda fast man säger olika namn elle? och vilken av alla lådor är bäst?? portad, sluten, basreflex eller vad alla heter??

Senast redigerat av _Glenne_ (8 mars 2007)

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!
BMW 535iM E28 "Imolarot II" (1986)
Drönirettab
8 mars 2007 · 21 761 Inlägg

Vas är en förkortning av "volume of air equal to the driver suspension". Med det menas ungefär "den mängd luft som har samma fjädringsmjukhet som konupphängningen", anges i liter på svenska och i kubikfot på engelska.

För att förenkla lite mer så kan man säga så här: Den mängd luft som bromsar konen lika mycket som konupphängningen gör. I teorin kan då basen spela ända ner till sin resonansfrekvens(Fs)vid den luftvolymen, men det beror på hur man gör lådan.

Basreflex är samma sak som portad, stämmer bra.

Vilken låda som är bäst kan man nog diskutera hur länge som helst om, det beror bla på om man vill ha markerad basdunk eller neutral djupbas. Lådtyperna kan låta olika tajta också. En basreflexlåda får i princip alltid mer verkningsgrad vid tex disco/techno, men den lådtypen kräver lite mer exakta beräkningar för att inte låta illa.

Den slutna lådan har oftast en flackare frekvensgång och får inte det där riktiga basdunket som en basreflex brukar ha. Den spelar också oftare tajtare än basreflex, men om man gör en bra basreflexlåda så låter den också ganska tajt. Slutna lådan tolererar mer "felberäkning", det är inte så hemskt viktigt att lådan får rätt volym exakt på litern.

_Glenne_ Bry mindre, varva mer
8 mars 2007 · 5 753 Inlägg

Drönirettab skrev:
Vas är en förkortning av "volume of air equal to the driver suspension". Med det menas ungefär "den mängd luft som har samma fjädringsmjukhet som konupphängningen", anges i liter på svenska och i kubikfot på engelska.

För att förenkla lite mer så kan man säga så här: Den mängd luft som bromsar konen lika mycket som konupphängningen gör. I teorin kan då basen spela ända ner till sin resonansfrekvens(Fs)vid den luftvolymen, men det beror på hur man gör lådan.

Basreflex är samma sak som portad, stämmer bra.

Vilken låda som är bäst kan man nog diskutera hur länge som helst om, det beror bla på om man vill ha markerad basdunk eller neutral djupbas. Lådtyperna kan låta olika tajta också. En basreflexlåda får i princip alltid mer verkningsgrad vid tex disco/techno, men den lådtypen kräver lite mer exakta beräkningar för att inte låta illa.

Den slutna lådan har oftast en flackare frekvensgång och får inte det där riktiga basdunket som en basreflex brukar ha. Den spelar också oftare tajtare än basreflex, men om man gör en bra basreflexlåda så låter den också ganska tajt. Slutna lådan tolererar mer "felberäkning", det är inte så hemskt viktigt att lådan får rätt volym exakt på litern.

okey, tack för svaret... jag har alltid byggt portade lådor när jag byggt... så de får nog bli en sån den här gången med då eftersom jag brukar få till ett dunk som imponerar många smile  fast den här gången blir nog lådan riktigt noga och seriös för att få de att låta så bra som möjligt smile



har även läst att storleken på basportarna är ganska viktig.. alltså längd, grovlek och en eller två osv.. varför är dom så viktiga och hur vet man vad man ska ha för storlek på dom och hur många?? smile

Senast redigerat av _Glenne_ (8 mars 2007)

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!
BMW 535iM E28 "Imolarot II" (1986)
Drönirettab
8 mars 2007 · 21 761 Inlägg

Eftersom det kommer luft från basportarna vid vissa bestämda frekvenser så måste portarna ha tillräckligt stor area för att inte luften ska börja virvla runt en massa och bromsas upp, då minskar ju ljudet som tillförs från porten och dessutom uppstår en del "flåsljud" som låter väldigt illa.

Hur många rör som behövs beror bla på vilken storlek man har tillgång till och kanske även hur coolt eller snyggt det ska se ut. Det finns handberäkningsformler för hur man räknar ut rörlängd vid olika rörareor, men har man ett lådberäkningsprogram så underlättar det en hel del.

En del program har diagram som visar teoretiskt hur hög hastighet luften rör sig igenom porten vid vissa frekvenser och vid vissa ljudtryck, då kan programmen också varna när det finns risk för flåsljud.

Det som kan vara ett problem med många av dagens subbasar är att eftersom de fungerar bra i små lådor och kan flytta mycket luft så blir rören väldigt långa.

_Glenne_ Bry mindre, varva mer
8 mars 2007 · 5 753 Inlägg

Drönirettab skrev:
Det som kan vara ett problem med många av dagens subbasar är att eftersom de fungerar bra i små lådor och kan flytta mycket luft så blir rören väldigt långa.

så de du menar exempelvis är att man ska ha stora port/portar ungefär eller??

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!
BMW 535iM E28 "Imolarot II" (1986)
Drönirettab
8 mars 2007 · 21 761 Inlägg

Det jag menar är att eftersom man behöver en viss area på rören för att det inte ska uppstå flåsljud, så kommer det röret kanske att bli ganska långt om lådvolymen är liten.

När man beräknar rörlängden så beror längden på arean, avstämningsfrekvensen och lådvolymen. Röret blir längre när lådvolymen minskar, om man använder samma area alltså. Tar man ett större rör men har samma lådvolym, så blir röret längre.

Det blev lite krångligt kanske, är lite dålig på att förklara.


Det finns några generella rörstorlekar för olika basstorlekar:

10" bas=3" rör.
12" bas=4" rör.
15" bas=6" rör.

Men det beror också på hur mycket luft som basarna kan flytta, ibland måste tex en 10" bas ha ett 4" rör för att det ska bli bra. Man kan inte generalisera för mycket.

Senast redigerat av Drönirettab (8 mars 2007)

_Glenne_ Bry mindre, varva mer
8 mars 2007 · 5 753 Inlägg

Drönirettab skrev:
Det jag menar är att eftersom man behöver en viss area på rören för att det inte ska uppstå flåsljud, så kommer det röret kanske att bli ganska långt om lådvolymen är liten.

När man beräknar rörlängden så beror längden på arean, avstämningsfrekvensen och lådvolymen. Röret blir längre när lådvolymen minskar, om man använder samma area alltså. Tar man ett större rör men har samma lådvolym, så blir röret längre.

Det blev lite krångligt kanske, är lite dålig på att förklara.


Det finns några generella rörstorlekar för olika basstorlekar:

10" bas=3" rör.
12" bas=4" rör.
15" bas=6" rör.

Men det beror också på hur mycket luft som basarna kan flytta, ibland måste tex en 10" bas ha ett 4" rör för att det ska bli bra. Man kan inte generalisera för mycket.

men alltså på en 15"are så ska man minst ha ett 6" basrör eller vadå?? men kan behövas större men minst 6" alltså? smile

tack för alla svar iaf smile

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!
BMW 535iM E28 "Imolarot II" (1986)
Drönirettab
8 mars 2007 · 21 761 Inlägg

Som jag skrev så kan man inte vara för generell, men de där rörstorlekarna är en utgångspunkt iaf. Har man tillgång till ett beräkningsprogram så blir det enklare att räkna ut lämplig rörarea.

_Glenne_ Bry mindre, varva mer
8 mars 2007 · 5 753 Inlägg

Drönirettab skrev:
Som jag skrev så kan man inte vara för generell, men de där rörstorlekarna är en utgångspunkt iaf. Har man tillgång till ett beräkningsprogram så blir det enklare att räkna ut lämplig rörarea.

okej... tacka för alla svar som du tagit dig tid att skriva smile

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!
BMW 535iM E28 "Imolarot II" (1986)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang