Hur hittar jag bra ljud till bilen?

Timpa1993
17 juli 2012 · 24 Inlägg

Tjena
Hade tänkt att införskaffa mig ett bra ljudsystem till bilen. Jag vet inte vad som är bäst eller så men det jag vet är att jag hade tänkt att lägga fr 2000:- till 5000:- på ljudsystemet.

Det som måste ingå i ljudpaketet är CD spelare med SDkortläsning & aux.

Tips på länkar till ljudpaket uppskattas smile
Vill gärna ha tips på ett helt ljudpaket.
Tack! smile

evilaudio
17 juli 2012 · 16 195 Inlägg

Timpa1993 skrev:
Tjena
Hade tänkt att införskaffa mig ett bra ljudsystem till bilen. Jag vet inte vad som är bäst eller så men det jag vet är att jag hade tänkt att lägga fr 2000:- till 5000:- på ljudsystemet.

Det som måste ingå i ljudpaketet är CD spelare med SDkortläsning & aux.

Tips på länkar till ljudpaket uppskattas smile
Vill gärna ha tips på ett helt ljudpaket.
Tack! smile

exakt vad vill du ha för 5000kr?

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
offfroad Män med stil kör dieselbil
17 juli 2012 · 595 Inlägg

det sägs att ska man uppgradera ljudet i en bil så är det bäst att börja framifrån och bakåt..

dvs först huvudenheten
sedan framsystemet, sedan eventuell bas..

med ditt budget så skulle det kanske vara bäst att satsa på en skaplig huvudenhet med bra framsystem..

skull hjälpa att veta vilken bil, vilka original delar, vilken kunskapsnivå , skicket på elsystemet , vilken musiksmak osv..

Har en egen cnc-fräs, arbetar med mdf, trä, aluminium-(experimentellt) för tillfället , behöver du något utfräst så är det bara att pm'a
Timpa1993
17 juli 2012 · 24 Inlägg

Tack för snabbt svar..
Det jag vill ha för 5 000kr är följande:
Huvudenheten pioneer eller något annat bra märke.
Bas + Baslåda
fram och bakljud
och ett slutsteg då man måste ha det eller? eller vad gör slutsteget för skillnad?

Musiksmak: House musik, dubstep osv. typ bara sånt. trance m.m.

evilaudio
17 juli 2012 · 16 195 Inlägg

tyvär så får du inte allt de för 5000kr..  iaf inte om du ska ha nåt vettigt.    ca 2000kr får man räkna med om man ska va en vettig huvudenhet.

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
evilaudio
17 juli 2012 · 16 195 Inlägg

och ja, du måste ha ett slutsteg om du ska ha baslåda..  finns liksom inget annat vis att driva en bas på..

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
offfroad Män med stil kör dieselbil
17 juli 2012 · 595 Inlägg

evilaudio skrev:
och ja, du måste ha ett slutsteg om du ska ha baslåda..  finns liksom inget annat vis att driva en bas på..

lite off topic
men kan inte hålla med dig helt, det finns visst en annan sätt att driva en bas förutom slutsteg..
mythbusters gjorde en 50" "högtalare" som drevs av bilens dieselmotor...
http://www.youtube.com/watch?v=xazsh48GhWE


som sagt off topic ...

Har en egen cnc-fräs, arbetar med mdf, trä, aluminium-(experimentellt) för tillfället , behöver du något utfräst så är det bara att pm'a
evilaudio
17 juli 2012 · 16 195 Inlägg

fast nu pratar vi bilstereo för normalt bruk..   OCH det finns/fanns en baslåda som pioneer hade som va gjord för att drivas på den inbyggda effekten om man brygga bakkanalerna på stereon.

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
Timpa1993
17 juli 2012 · 24 Inlägg

Okey, du kanske kan länka något ljudpaket som är bra till ett vettigt pris smile

DanneSundin
17 juli 2012 · 682 Inlägg

Mitt tips till dig: CAMPA BLOCKET. 

Om du absolut inte måste ha nya grejer, villsäga.


Huvudenheter slumpas fram nya hela tiden på blocket. Se till att du har ordentligt med kräm bara.

Köp ingen färdigbyggd låda om du vill ha bra bas. (läs: mycket) Kabelkit brukar man få med från dem flesta om du köper både deras steg och låda. 


en helt "okej" låda och steg för vardagslyssning och dunkande utanför korvmojjen kan du få för 2k.

En helt "okej" cdspelare som tar aux.. Jag hade tagit antingen alpine eller kenwood. Bra och billiga. Lägg en 1k här på begagnat.

Satsa på ett par FINA framhögtalare (kit) och ett par sämre bak (coaxial, eller behåll org. bak ) 

Vad är det för bil? Kan underlätta att veta.

du kan ju köpa ett "multislutsteg" (4 vanliga högtalarutgångar samt 1 subba, om du bara vill ha något. ) 

Glöm inte att köpa högtalarkabel också. Cirka 20m kabel om du ska ha 4 högtalare (räknat fram > baklucka ) så har du en väldigt bra felmarginal på klippning av kabel osv. Det blir en hel del kabel!

För 5000 kommer du iallafall itne få något värstingljud. Kika runt här på garaget på köp & sälj "billjud & multimedia" och sen på blocket biltillbehör>stereo och kika. Läggs ut rediga kap ibland.  En konding får du för en 2-300 kanske. 


Och sen den mest viktiga frågan... Vad är ditt krav? vad är "bra" för dig? 

Hade jag varit du hade jag dock köpt HU + framsystem. smile


(Fast jag själv har ju börjat i helt fel ände... 2 slutsteg högtalare runtom baslåda och en noname stereo från något kina märke. TRO MIG, det blir bättre ljud med bättre HU!! Jag får fan så mycket finare och basigare ljud av att bara koppla in iphonen direkt i steget. tongue


Lycka till!

Timpa1993
17 juli 2012 · 24 Inlägg

Nytt ljudsystem ska de va, känslan att öppna det nya ljudet (Y).
Länka på ett helt ljudpaket. som är till vettigt pris
Thanks

DanneSundin
17 juli 2012 · 682 Inlägg

Timpa1993 skrev:
Nytt ljudsystem ska de va, känslan att öppna det nya ljudet (Y).
Länka på ett helt ljudpaket. som är till vettigt pris
Thanks

Då kommer du att få ett framsystem + HU. smile

Dessutom så tar det några timmar för systemet att spela in sig så det lossnar. 

Har inget direkt i tanke jag kan länka dig.

Tänk på hur du installerar högtalarna bara.. Dålig upphängning = sämre förutsättningar för BRA ljud. Mycket dämpmaterial i dörr.. stabil baffel att skruva i! smile

Horsyhorse
17 juli 2012 · 1 727 Inlägg

Timpa1993 skrev:
Nytt ljudsystem ska de va, känslan att öppna det nya ljudet (Y).
Länka på ett helt ljudpaket. som är till vettigt pris
Thanks

Bilmodell hjälper för förslag.

Pierre

Shopen med personligt engagemang. Handla i WEBSHOPEN
Bilstereotidning på nätet: LÄS!
Seastreams Garage på FACEBOOK
Motorshow i Kungsängen på FACEBOOK
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang