4529
Sök

Montera extern oljekyl till automaten 850 T5?

1 679 Inlägg
17 juli 2012
Trådstartare
Hallå, går i funderingar att montera en extra kylare för växellåds oljan smile
men är lite tveksam hur jag ska göra.

För det finns ju en oljekylare orginal som sitter på vänstra sidan av orginal kylarn, så jag tänkte att på utgående från den kylning, klippa slangen, montera nån anslutning, antagligen nå AN anslutning som sedan går ner till den externa oljekylen, för att sedan kopplas ihop igen med den av klippta slangen som då går tillbaka till automaten.

Men det jag funderar är på om jag kan försvaga oljans väg att gå så att växellådan skulle få för klen smörjning, att det tar för lång tid eller nåt, slangarna jag tänkte använda för att skarva in mig med kommar vara lika stora eller kanske lite större, själva kylaren kommar antagligen bli en 13 raders smile

Gjorde en snabb paint bild på hur jag isånafall hade tänkt mig.
http://img269.imageshack.us/img269/4756/oljekyl.jpg

Bilen i fråga är en Volvo 850 T5 med automat -94

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
17 juli 2012
Har du stora problem med att oljan överhettar eller något ??

För varför ska du egentligen kyla ner oljan annars ??

Blir den för kall så flyter den ju sämre och då smörjer den sämre också och då kan du nog klura ut själv vad som händer wink

Kylaren som sitter där är väl dimensionerad för att hålla oljan tillräckligt kall och blir oljan för varm är det väl snarare bättre att rengöra oljesystemet till lådan samt kolla över oljetermostat osv om det finns på din låda.

Sen så får du ju räkna med en större oljemängd om du sätter dit extra kylare så då får du mäta hur stor volym den extra kylaren och dom extra slangarna har så att du häller i så mycket extra olja i systemet.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

8 282 Inlägg
17 juli 2012
Vet inte om volvo har dem kvar, men det har funnits färdiga satser för att montera extra kylare till automaten. Ett annat alternativ är ju att skippa användandet av originalkylaren helst och skaffa en stor extern oljekylare.

TBOC_Razor skrev:
Kylaren som sitter där är väl dimensionerad för att hålla oljan tillräckligt kall och blir oljan för varm är det väl snarare bättre att rengöra oljesystemet till lådan samt kolla över oljetermostat osv om det finns på din låda.

Kylaren är klent tilltagen. Och trimmar man / drar släp så är det extra oljekylare som gäller om man vill ha öka chansen att lådan ska hålla. Och eftersom kylaren kyls av vattnet så kan inte oljan kylas hur mycket som helst på gott och ont.

1 679 Inlägg
17 juli 2012
Trådstartare
Marlboroman skrev:
Vet inte om volvo har dem kvar, men det har funnits färdiga satser för att montera extra kylare till automaten. Ett annat alternativ är ju att skippa användandet av originalkylaren helst och skaffa en stor extern oljekylare.

TBOC_Razor skrev:

Kylaren är klent tilltagen. Och trimmar man / drar släp så är det extra oljekylare som gäller om man vill ha öka chansen att lådan ska hålla. Och eftersom kylaren kyls av vattnet så kan inte oljan kylas hur mycket som helst på gott och ont.

Jag var in till volvo idag och då fick hon ta fram nån gammal tillbehörs katalog och den sa att den inte passa till turbomodellerna :S
Så därför tänkte jag skaffa en till kylare och ha den frontmatad smile
För vad jag förstått så äre oftast värmebildningen som dödar dessa lådor, nu är jag en sån som inte kör nå hårt eller gasar speciellt oftast, men är sugen på att chippa den.
Plus att det skulle ju se lite fränare ut med en frontmatad, en 13 raders verkar vara en lämplig storlek, men en 16 skulle nog kunna gå dit utan att kanske få kapa bak i fronten så mycke smile^
Men är min ide hur jag tänkt koppla det som helt galen eller skulle det funka? smile
För då tänkte jag ju att man har ju kvar lite av att den samtidigt värmer upp oljan lite snabbare eftersom man har kvar befintliga men kan hålla den lite kallare med den externa smile

8 282 Inlägg
17 juli 2012
Skapligt med tanke på att det är samma låda (med vissa skillnader) och jag antar att det är samma ledningar och kylare. Och ja, värme är automatlådors största fiende. Och att sätta en extern kylare på returslangen är den metod som används i dem färdiga kit som finns att köpa till 850.

1 679 Inlägg
17 juli 2012
Trådstartare
Marlboroman skrev:
Skapligt med tanke på att det är samma låda (med vissa skillnader) och jag antar att det är samma ledningar och kylare. Och ja, värme är automatlådors största fiende. Och att sätta en extern kylare på returslangen är den metod som används i dem färdiga kit som finns att köpa till 850.

Det var vad hon sa iaf, men jag har också för mig att det är i stortsett samma låda, men den kostar ju också nånstans mot 3000kr har jag för mig, men om den ska monteras på samma sätt som jag tänkt borde ju funka med min lösning också, bara att min blir lite billigare smile

Sök