4584
Sök

För höga avgasvärden Saab 900 2.0T (underkänt)

1 037 Inlägg
14 juli 2012
Trådstartare
Jag har varit inne på bilprovningen 2 gånger och fått underkänt bägge gångerna pga för höga avgasvärden vill mest få bekräftat att det är katalysatorn det är fel på av er proffs på garaget? big_smile Katen är då en sportkat (300 cells) från Katalysatorteknik som suttit på bilen i 6000 mil.
Värderna är :

CO 1.0 (0.5)       HC 181 (100)
CO 2500  0.7 (0.3)  LAMBDA 1.00 (0.97-1.03)

Några tips och förslag innan man river ner, dags för en racekat istället?
Tankat etanol sista gången och tokvarmkörde upp till falkenberg igår utan resultat, kan tilläggas att avgasvärderna varit på gränsen i 3 år. Lamdavärdet ligger perfekt och bilen går som ett skott i övrigt och nyservad med olja, filter, tändstift innan besikting smile
Senast redigerat av Mangisen (14 juli 2012)

grön aktivist
846 Inlägg
14 juli 2012
En 300 cells kat är en standard-kat, 200 cells är sportkat och 100 cell är racekat.
Jag skulle satsa på en 200 cells om du inte har som mål att kliva över 300 hästar då du fortfarande har hyggliga kallegenskaper i dessa till skillnad från 100 cells som i princip inte fungerar alls kalla.

1 037 Inlägg
17 juli 2012
Trådstartare
Confide skrev:
En 300 cells kat är en standard-kat, 200 cells är sportkat och 100 cell är racekat.
Jag skulle satsa på en 200 cells om du inte har som mål att kliva över 300 hästar då du fortfarande har hyggliga kallegenskaper i dessa till skillnad från 100 cells som i princip inte fungerar alls kalla.

min är iaf en sportkat på 300 cells, står självpå katalysatortekniks hemsida, är väl varmegenskaperna jag är ute efter, kall skiter jag i bara den går igenom bes big_smile Ska jag satsa på en Racekat med andra ord?

grön aktivist
846 Inlägg
17 juli 2012
Om du ska över 300 kusar och kan leva med kall-egenskaperna : go ahead.
Priserna på katalysatorer idag är grymt låga om man jämför för 5 år sedan.
Då var priserna lätt det dubbla!

1 037 Inlägg
17 juli 2012
Trådstartare
jag har 260hk och planerar inga 300 hästar...
Fortf inget svar på min fråga.. Ska jag satsa på en racekat istället för en sportkat, och ÄR det katen som är boven i dramat överhuvudtaget??

grön aktivist
846 Inlägg
17 juli 2012
Att HC är högt kan bero på katten.
Prova att knacka på den och hör om det rasslar i den.
Sista utvägen är ju att kapa loss den och se om den är rensad eller inte.
Är den inte det så är det "bara" att svetsa tillbaka den.

På frågan om du ska ha racekat eller inte så måste du fråga dig om du kan leva med att kall-egenskaperna är dåliga.
Kan du leva med det så kör på en racekat då flödet i en sådan är bättre och kommer generera lite raspigare motorljud och ett par hästkrafter till!

Sök