3365
Sök

Nytt ljud fram! :) 850, GL,2.5 ,95

Glad amatör fotograf
729 Inlägg
18 juli 2012
Trådstartare
micke7406 skrev:
Felix93 skrev:
micke7406 skrev:
Det finns många steg mellan 2-3000. DLS har ett exempel som spelar riktigt bra till HSK kittet men kostar ett par hundra över din budget http://www.bilstereohornan.se/product.p … &sort=

Ett tips kan vara att kolla beg marknaden då du får mycket mera för pengarna.

jo jag gör jo det! smile vilka märken e det man ska kolla på?

hertz,MDS,poineer,Dls?

Ta kontakt med firman du ska handla ifrån och berätta om dina planer så kommer dom hjälpa dig på bästa möjliga sätt. Har du möjlighet att ta dig dit själv så att du kan provlyssna olika alternativ vore det bästa.

Okej tack! smile jo jag har tänkt jag ska åka till BRC å höra med dom smile

gå Gärna in och gilla för fler bilder https://www.facebook.com/FelixNevhageFoto

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
18 juli 2012
Tror även BRC har det steget.
Har själv ett CA41.. är supernöjd med det.
Men som sagt, det kostar en liten bit över din budget.

Glad amatör fotograf
729 Inlägg
18 juli 2012
Trådstartare
Nitromast skrev:
Tror även BRC har det steget.
Har själv ett CA41.. är supernöjd med det.
Men som sagt, det kostar en liten bit över din budget.

vi får se hur det blir! smile men tack för alla tips! wink uppskattast väldigt mycket! smile

3 466 Inlägg
18 juli 2012
Saab9-3SE skrev:
Nitromast skrev:
Du kan köra ett 2 kanals, köp gärna ett som klarar av att driva högtalarna ordentligt. Skulle inte satsat på JBL steget om jag vore du. Hellre för mycket effekt än för lite.

man vill ju inte ha för mycket effekt? annars kan man riskera att spränga högtalarna

Eller så är det en fördel då man har renare effekt och inte pressar steget lika hårt.

Jag har själv dubbelt så mycke effekt som mina högtalare ska tåla men dom lever fortfarande...
Handlar lite om det här med volymkontrollen..

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

Glad amatör fotograf
729 Inlägg
18 juli 2012
Trådstartare
M_icke_ skrev:
Saab9-3SE skrev:
Nitromast skrev:
Du kan köra ett 2 kanals, köp gärna ett som klarar av att driva högtalarna ordentligt. Skulle inte satsat på JBL steget om jag vore du. Hellre för mycket effekt än för lite.

man vill ju inte ha för mycket effekt? annars kan man riskera att spränga högtalarna

Eller så är det en fördel då man har renare effekt och inte pressar steget lika hårt.

Jag har själv dubbelt så mycke effekt som mina högtalare ska tåla men dom lever fortfarande...

menar du typ att du har mycket effet men inte så högt? eller att du sätter igång musiken sen skruvar upp?

3 466 Inlägg
18 juli 2012
Felix93 skrev:
M_icke_ skrev:
Saab9-3SE skrev:

menar du typ att du har mycket effet men inte så högt? eller att du sätter igång musiken sen skruvar upp?

Jag har 1200wrms till mina 4st kit. Det är 150w per högtalare. Dock så använder jag ju volymkontrollen på rätt sätt. Jag hade dock inte rekommenderat dej att gå så långt över högtalarnas effekttålighet då det finns ett problem med detta, de låter inte illa när man spelar för högt. Högtalarna kan alltså bli överhettade innan långt innan steget är på en volym som det börjar låta illa på. Detta är visserligen när man spelar ruskigt högt, men ändå.

Jag skulle rekommendera dig att kolla på ett steg som lämnar minst en 80% av högtalarnas effekttålighet för att ens utnyttja högtalarens kapacitet någorlunda och max ca 20% över om du inte är helt säker på att du kan använda effekten på rätt sätt. Med andra ord så om högtalaren ska tåla 100W så ska bör du ha mellan 80-120W

Kolla även så du får rätt på impedanserna. Normalt har en högtalare/ett kit en impedans på 4ohm men det finns undantag. Då ska du alltså kolla på ett 2-kanalssteg som lämnar rätt effekt i 4ohm.

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

409 Inlägg
19 juli 2012
Ska man mata med MYCKET mer effekt än vad grejjerna är specade för så är det ett måste att man har ställt stegen med oscilloskop eller liknande så man är 100% säker på att man har ren signal och så gäller det precis som M_icke_ säger att man använder volymkontrollen med vett smile
Senast redigerat av Boyakacsha (19 juli 2012)

Glad amatör fotograf
729 Inlägg
19 juli 2012
Trådstartare
M_icke_ skrev:
Felix93 skrev:
M_icke_ skrev:

Jag har 1200wrms till mina 4st kit. Det är 150w per högtalare. Dock så använder jag ju volymkontrollen på rätt sätt. Jag hade dock inte rekommenderat dej att gå så långt över högtalarnas effekttålighet då det finns ett problem med detta, de låter inte illa när man spelar för högt. Högtalarna kan alltså bli överhettade innan långt innan steget är på en volym som det börjar låta illa på. Detta är visserligen när man spelar ruskigt högt, men ändå.

Jag skulle rekommendera dig att kolla på ett steg som lämnar minst en 80% av högtalarnas effekttålighet för att ens utnyttja högtalarens kapacitet någorlunda och max ca 20% över om du inte är helt säker på att du kan använda effekten på rätt sätt. Med andra ord så om högtalaren ska tåla 100W så ska bör du ha mellan 80-120W

Kolla även så du får rätt på impedanserna. Normalt har en högtalare/ett kit en impedans på 4ohm men det finns undantag. Då ska du alltså kolla på ett 2-kanalssteg som lämnar rätt effekt i 4ohm.

Okej tack! big_smile

Sök