Har fått problem med min dator

spelade wow. helt plötsligt kom ett knäckande ljud från datorn.. ett klick och allt stanna. kunde inte göra någongting.. tänkte ; måste bara hängt sig.. starta om...
kommer knappt in i windows.. stog stilla där det står windows blalba.. och en liten. . "tanke-bar" där en färgklutt åker fram o tillbaka.. ni vet säkert vad jag menar...
HOPP.. tänkte jag.. starta om.. samma .. fast " vill du gå i felsäkert "osv.. valde de efter några "normal uppstarter " utan success... kom ändå inte in...
Men efter några gånger kommer jag iaf in i windows.. men spelet startar aldrig.. + att datorn kan hänga sig nästan.. totalt... msn går oftast att skriva på . men internet hänger sig ofta (hoppas de håller hela inlägget )
Och då blir det till att starta om...
NU till frågan.. är det som jag tror det är.. att hårdisken håller på att säga adjö?
Borde inte va grafik.. spelat upp filmer osv ( har inga andra spel installerade) och då gick allt bra... spela från en annan hårddisk (extern.. ) funka det med...
Någon som känner igen problemet och kan säga om det är hårdisken, minnet lr vad det nu är som inte vill vara min vän ?
(SORRY för romanen

men försöker förklara så de inte blir nått "missförstånd)
Tack på förhand ! /erik