2456
Sök

Köpråd: 1997 Passat

22 Inlägg
19 juli 2012
Trådstartare
#1
Tjena, var intresserad av en sådanhär bil: http://www.nettiauto.com/volkswagen/passat/4899685

Är intresserad att höra om det är något speciellt man borde se på när jag är och kollar på bilen? Hörde något om något problem med olja i just de där bilarna. Jag söker för övrigt ny bil, så tipsa gärna. Behöver inte vara en Passat. Översätter länken om det behövs smile

Tack! smile

Bakhjulskrafs
1 479 Inlägg
19 juli 2012
#2
problemet med 1.8t brukar vara oilsludge, vilket innebär att oljepumpen kan sätta igen sig. speciellt om man slarvat med serviceintervaller.

annat fel är alla spindelleder i framvagnen, sitter 4 st per sida (2 uppe och 2 nere) och dom brukar glappa. kan kosta en del om det är några stycken dåliga.

abs-systemet är också vanligt att det blir fel på. oftast själva abs-pumpen eller abs-boxen. dyrt fel.

kommer inte på fler just nu smile


22 Inlägg
19 juli 2012
Trådstartare
#3
Okej, tack. Lite fel är det väl på alla bilar men är det ändå en bil värd att sätta pengar på? Eller ska jag söka någon annan? Är riktigt intresserad av denna bil dock.

Bakhjulskrafs
1 479 Inlägg
19 juli 2012
#4
AggeR skrev:
Okej, tack. Lite fel är det väl på alla bilar men är det ändå en bil värd att sätta pengar på? Eller ska jag söka någon annan? Är riktigt intresserad av denna bil dock.

detta var de fel jag varit med om på passaterna. annars är dom riktigt bra bilar!

bekväma och pålitliga. 1.8t motorn är väldigt hållbar och känns väldigt pigg

men 40.000 med 20k mil på mätaren känns lite i överkant. du får en -02 med nyare utseendet för under 50k
Senast redigerat av Alex-s (19 juli 2012)


22 Inlägg
19 juli 2012
Trådstartare
#5
Alex-s skrev:
detta var de fel jag varit med om på passaterna. annars är dom riktigt bra bilar!

bekväma och pålitliga. 1.8t motorn är väldigt hållbar och känns väldigt pigg

men 40.000 med 20k mil på mätaren känns lite i överkant. du får en -02 med nyare utseendet för under 50k

Inte i Finland tyvärr. Finska bilar är skitdyra. Börjat fundera om det är någo fel på bilen eftersom den är billigast när söker. Visst får jag en -02 men den är massor körd. Här är den billigaste 2002 under 200 000 körd http://www.nettiauto.com/volkswagen/passat/4896115 och jag ingen lust att betala så mycket för den.

22 Inlägg
19 juli 2012
Trådstartare
#6
Nu blev det svårt, blev förfrågad att byta min Punto mot den här http://www.nettiauto.com/audi/a6/4908276

Diesel ska man ha!
482 Inlägg
19 juli 2012
#7
Vet inte hur det är i finland men här i sverige är det sjukt hög skatt på 2,5tdi, speciellt om de tär en quattro.
Samma sjukdomar som med Passat angående framvagnen, denna modell är tyngre så då borde det nästan vara allvarligare där.
Nästa grej är att dieselpumpen kan lägga av och det är vanligare på 2,5 än tex 1,9.
Kuggrem är dyrt att byta, kostar närmare 15.000 SEK för byte och då måste man även ha en dator för att kontrollera dieselpumpens inställning (12000 mils intervall på rem).
2,5 tdi käkar kamaxlar så kolla om de är slitna, öppna oljelocket och lys med en ficklampa på kamaxlarna ochkolla efter repor, slitage och sånt som kan vara onormalt.

I övrigt så är det en bra bil och motor. Olja i lådan ska bytas med 6000 mils intervall om ajg inte minns fel.
Provkör och lyssna efter oljud och känn efter hur lådan växlar.

Om kamaxlarna ser lite slitna ut samt om lådan rycker lite så skulle jag undvika den bilen.

VW Passat Variant 4M DSG6 -13
Das Club www.vwpc.se
www.vwcs.se

22 Inlägg
19 juli 2012
Trådstartare
#8
Enligt http://www.veronmaksajat.fi/omatveroasiat/autot/ är det ungefär 150€/året. Förstår mig inte på skatten efter som det knappast är sådär litet. Skall fråga någon som har en diesel imorgon. Jag skickade och frågade när jakopäänhihnan(torde vara fördelningsremmen) var bytt. Dieselpump kan kosta?

Kamaxlar genomgick remont 20 000 - 30 000 km sen. Han skulle kolla exakta datum imorgon.
Senast redigerat av AggeR (19 juli 2012)

Diesel ska man ha!
482 Inlägg
19 juli 2012
#9
En beggad dieselpump kostar runt 5000 på bildelsbasen.se så en ny är garanterat svindyr

VW Passat Variant 4M DSG6 -13
Das Club www.vwpc.se
www.vwcs.se

Bakhjulskrafs
1 479 Inlägg
20 juli 2012
#10
AggeR skrev:
Enligt http://www.veronmaksajat.fi/omatveroasiat/autot/ är det ungefär 150€/året. Förstår mig inte på skatten efter som det knappast är sådär litet. Skall fråga någon som har en diesel imorgon. Jag skickade och frågade när jakopäänhihnan(torde vara fördelningsremmen) var bytt. Dieselpump kan kosta?

Kamaxlar genomgick remont 20 000 - 30 000 km sen. Han skulle kolla exakta datum imorgon.

så skatten ligger på på motsvarande 1500kr? samma bil i sverige ligger på fel sida av 5000kr strecket


22 Inlägg
20 juli 2012
Trådstartare
#11
Alex-s skrev:
så skatten ligger på på motsvarande 1500kr? samma bil i sverige ligger på fel sida av 5000kr strecket

Alltså jag förstår inte riktigt hur det funkar, för att betala så lite per år är ju ingenting! Jag hör alltid om den där dieselskatten och att det är dyrt, men jag har aldrig hört siffror. Min styvmamma har dock en diesel så skall fråga exakta siffror och jag skickade också till ägaren av Audin och frågade vad han betalar.

Diesel ska man ha!
482 Inlägg
20 juli 2012
#12
Jag betalar tex ca 5800 kr för min 1,9 tdi på 110hk med fyrhjulsdrift, vilket mnotsvarar 687 euro... En A6 2,5 tdi kostar lätt över 7000kr i skatt här..

VW Passat Variant 4M DSG6 -13
Das Club www.vwpc.se
www.vwcs.se

22 Inlägg
20 juli 2012
Trådstartare
#13
Tobbetdi skrev:
Jag betalar tex ca 5800 kr för min 1,9 tdi på 110hk med fyrhjulsdrift, vilket mnotsvarar 687 euro... En A6 2,5 tdi kostar lätt över 7000kr i skatt här..

Okej, men jag ska köra till besiktningskontoret på måndagen för att fråga vad dieselskatten blir.

Diesel ska man ha!
482 Inlägg
20 juli 2012
#14
har ni inget motsvarande www.transportstyrelsen.se ??

VW Passat Variant 4M DSG6 -13
Das Club www.vwpc.se
www.vwcs.se

22 Inlägg
21 juli 2012
Trådstartare
#15
Jo men jag lär inte behöva det något mer eftersom jag fick ett email om att audin var såld... Intresserad av Passaten igen dock eftersom jag körd en väns Passat(1997, 1.8T) idag och den var riktigt skön.

1 232 Inlägg
21 juli 2012
#16
tjena har en 1.6 passat variant 99, bytte mot 945an jag haft i 3år. kan undra varför jag inte gjort detta tidigare. mycket nöjd.

7 281 Inlägg
21 juli 2012
#17
Alex-s skrev:
problemet med 1.8t brukar vara oilsludge, vilket innebär att oljepumpen kan sätta igen sig. speciellt om man slarvat med serviceintervaller.

annat fel är alla spindelleder i framvagnen, sitter 4 st per sida (2 uppe och 2 nere) och dom brukar glappa. kan kosta en del om det är några stycken dåliga.

abs-systemet är också vanligt att det blir fel på. oftast själva abs-pumpen eller abs-boxen. dyrt fel.

kommer inte på fler just nu smile

Jag bytte alla leder i min framvagn förra året. Gick på 1500 eller 1800kr för delarna + hjulinställning 600kr.
Fick även min abs styrenhet lagad och det gick på 1500kr + frakt.

Så att det är jättedyrt är väl lite att ta i wink


22 Inlägg
22 juli 2012
Trådstartare
#18
Tänkte bara säga att jag var och såg och körde passaten idag. Lite småfixandes, men annors felfri. Köper den imorgon smile

Tack för all hjälp!
Senast redigerat av AggeR (22 juli 2012)


Sök