Vet inte hur det är i finland men här i sverige är det sjukt hög skatt på 2,5tdi, speciellt om de tär en quattro.
Samma sjukdomar som med Passat angående framvagnen, denna modell är tyngre så då borde det nästan vara allvarligare där.
Nästa grej är att dieselpumpen kan lägga av och det är vanligare på 2,5 än tex 1,9.
Kuggrem är dyrt att byta, kostar närmare 15.000 SEK för byte och då måste man även ha en dator för att kontrollera dieselpumpens inställning (12000 mils intervall på rem).
2,5 tdi käkar kamaxlar så kolla om de är slitna, öppna oljelocket och lys med en ficklampa på kamaxlarna ochkolla efter repor, slitage och sånt som kan vara onormalt.
I övrigt så är det en bra bil och motor. Olja i lådan ska bytas med 6000 mils intervall om ajg inte minns fel.
Provkör och lyssna efter oljud och känn efter hur lådan växlar.
Om kamaxlarna ser lite slitna ut samt om lådan rycker lite så skulle jag undvika den bilen.