9012
Sök

Svårt att välja trimchip till 940 ltt

5 Inlägg
23 juli 2012
Trådstartare
hej,

jag har nydligen köpt mig en volvo 944 ltt som jag vill trimma, jag har kollat upp olika chip som jag tycker verkar bra men förstår inte varför BSR säljer ETT chip och Timos Motor säljer 2st, alltså ett bränsle chip och ett tändnings chip?

skulle gärna vilja ha ett utförligt svar som gör det lättare att förstå för just nu får jag inte ihop det i mitt huvud hmm

har även en till fråga som jag inte lyckats reda ut genom att söka bland trådarna här på forumet, i och med att jag har LTT så vill jag skaffa en WG som laddar 0,8 bar också, men om jag har WG är det helt onödigt att köpa en avlastningsventil ( dump ventil ) då? eller är det smart att köpa en sådan också? tjänar jag något på det / fördelar?

är ny här på forumet så tala gärna om för mig om jag skulle lagt tråden någon annan stans ^^
Mvh Daniel

8 282 Inlägg
23 juli 2012
Byter man båda chipen kan man öka laddtrycket mer än om man bara byter det ena chipet. Du har en wastegate, men den är inte justerbar, så man bör byta till en med hårdare fjäder och gärna en som är justerbar. Wastegate och dumpventil är 2 totalt olika saker som gör helt olika saker. Dumpventil sitter för övrigt på din bil från fabrik.

5 Inlägg
23 juli 2012
Trådstartare
okej tack för snabbt svar!

men när jag köper en ställbar WG så måste man vad jag förstår ställa in den, med någon mätare, jag har inte förstått vad för mätare jag ska köpa, är den en sån här? http://sv.bsr.se/products/544601/ eller är det ett tillfälligt instrument jag kopplar in för att ställa ladd trycket?

8 282 Inlägg
23 juli 2012
Köper man en wastegate med rätt grundtryck ska man ju i teorin inte behöva justera elelr kontrollera trycket, men det är aldrig fel att göra det. Och ja, det är en sån mätare, eller någon annan med samma funktion och helst av bra kvalitet du behöver. Och den ska vara inkopplad konstant.

5 Inlägg
23 juli 2012
Trådstartare
okej! tack för bra svar
Mvh Daniel

Sök