6516
Sök

Underhållsladdning

Drop Shop
926 Inlägg
11 mars 2007
Trådstartare
Om man har batteriskorna påkopplade och använder exempelvis stereo när batteriet laddas, kan man skada elektronik i bilen då?
laddaren är en vanlig extern laddare och bilen en golf mk2 gti 16v.

Foto/Bilnörd
1 541 Inlägg
11 mars 2007
nae.. snarare att laddaren får jobba för hårt och skadas.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712

Chaffis Farssa. (Fr.o.m. 060314)
1 660 Inlägg
11 mars 2007
Det beror på hur stereon jobbar. Är det bara stereon utan slutsteg som står o spelar på lite lagom så ska det inte vara nåt problem.

Drop Shop
926 Inlägg
11 mars 2007
Trådstartare
hade tänkt mig allt, då inget är kopplat direkt på stereon. allt via steg. men på "lagom" volym.
laddaren skiter jag i. vill bara inte att nått i bilen ska gå åt ** tongue

21 761 Inlägg
11 mars 2007
Folk som tävlar gör ju på samma sätt, de har en eller flera laddare påkopplade till batteriet medan de poppar. Men då har de oftast lite mer avancerade laddare än en vanlig "garageladdare".

Annars brukar man rekommendera att inte ha batteriet anslutet till bilens elsystem medan man laddar om laddaren inte är spänningsreglerad, en vanlig enkel laddare kan nämnligen i vissa fall ladda upp till 17-18V eller mer när batteriet är fulladdat och då finns risk att någonting tar stryk.

En del säger att bilarnas elektronik ändå tål ganska hög spänning utan att ta stryk, men jag vet inte hur bra det stämmer.
Senast redigerat av Drönirettab (11 mars 2007)

Drop Shop
926 Inlägg
11 mars 2007
Trådstartare
jag rockar på det. Om något skulle hända är det inte hela världen. Snart dags att byta ut stereoprylarna ändå.

tackar för all hjälp! smile

bilmekaniker
121 Inlägg
11 mars 2007
om du har en ctek laddare så e de helt lungt, dom laddarna är gjorda för att ladda batterin utan att skada elektroniken. men det brukar kunna gå bra med dom flesta laddare.

Sök