3185
Sök

Mer effekt ur audi a4 1.8 quattro

65 Inlägg
22 juli 2012
Trådstartare
Hej var å köpte en 95as a4 1,8 quattro idag. Är ju inget fartvidunder direkt så ja undrar vad som är det bästa sättet att få ut mer effektur den. Har hittat ett chip som ger +16hk å 26nm för en billig peng genom en vän. Åsså undrar jag om de är värdare att byta luftfillter/insug eller avgassystem för att få mer hk? Är ju ingen superbil att få fart på men hade tänkt att få ur 140-150 hk ur den. Någon som har några förslag? Mvh smile

1 422 Inlägg
22 juli 2012
Sportfilter kommer inte göra någon större skillnad alls på din sugmotor om ens något. Chip gör inte mycket det heller men säg att du skaffar ett riktigt bra chip anpassat för 98 oktan, extraktorgrenrör och säg 2,25" resten av vägen, rensad katt och ett CAI så kan du väl ha 20hk i motorn till mot för originaleffekten som bäst. Är ju en del pengar för allt detta sedan är det ju bara att fråga dig själv om det är värt det. Går såklart att plocka mer men då är du inne på att börja riva motor och ändra lite i toppen och kammar för att få ut effekt.

65 Inlägg
22 juli 2012
Trådstartare
Så chippet ger inte dom siffrorna som det står? Har hittat ett avgassystem men inget extraktor grenrör vet du vars man kan få tag i de? Mvh

1 422 Inlägg
22 juli 2012
Verkligen inte troligt tyvärr. Men i kombination med lite annat så. Du får nog max 10hk höjning av enbart chippet och då ska du ändå tänka på att bara tanka 98. Vet inte riktigt vart det finns till din bil då jag inte är spec hemma på audi och deras sugtrimning men att beställa går alltid. Finns säkert någon här på forumet som vet, kan hända att du behöver beställa utomlands.

65 Inlägg
22 juli 2012
Trådstartare
Okej då vet ja. Känns ju inte direkt värt... Köper väl nän annan ljuddämpare så ja får lite fränare ljud. Får köpa en med turbo när jag sålt denna..

65 Inlägg
22 juli 2012
Trådstartare
Måste man tanka 98 för att få ur effekten eller för att den kan knaca?

1 422 Inlägg
23 juli 2012
För att då ut effekten med chippet eftersom den ställer om till en aggressivare tändkurva. Är det ett bra chip ska du inte behöva oroa dig för knackningar alls, det sitter ju knacksensor på bilen som ska reglera det och du har inte så högt komp att du ligger i någon direkt riskzon smile

65 Inlägg
23 juli 2012
Trådstartare
Okej bra:) men när ja kör på 98 i skotern så är det inte för att få mer effekt utan för att den inte ska knacka. De är nästintill ingen skillnad på 95 å 98 effektmässigt som jag förstår det? Fast he är kanske annars på bilar. Hittade ett lätt beggat komplett simons effekt avgassystem till den för en billig peng. Är de nå å ha?den läter väl lite fränare iaf?smile

2 409 Inlägg
23 juli 2012
b5quattro skrev:
Okej bra:) men när ja kör på 98 i skotern så är det inte för att få mer effekt utan för att den inte ska knacka. De är nästintill ingen skillnad på 95 å 98 effektmässigt som jag förstår det? Fast he är kanske annars på bilar. Hittade ett lätt beggat komplett simons effekt avgassystem till den för en billig peng. Är de nå å ha?den läter väl lite fränare iaf?smile

Tycker du ska serva motorn ordentligt istället för att slösa pengarna på sånt skit tongue  Bättre att köra en fin original bil och sedan byter du upp dig till en 1,8t som är någorlunda trimmvänlig

1 422 Inlägg
23 juli 2012
b5quattro skrev:

Energimässigt är det ingen skillnad nej smile Eller tja, lite bättre för 98 per viktenhet då eftersom 95oktan innehåller 5% etanol men annars är det ingen skillnad och du märker ingen skillnad på effekten på bara bränslet i sig men 98 oktan klarar högre kompression innan det självantänder (knackar) så man kan ha en aggressivare tändning med 98 oktanigt bränsle, det som gör att du kan få den högre effekten. Annars så är det ingen vinst i att bara byta bränsle smile V-power har däremot lite högre energi innehåll men inget som är märkbart på den vanliga bilen. Kan dock säga att jag märkt skillnad på mopeder som tankats med 95 (innan det kom till etanol i den) och v-power, inte mycket men den gick lite bättre och den gick jämnare. Aja, nog om bränslen smile

Avgassystemet kan du ju satsa på, bilen kommer låta läckrare och andas lite friare men någon effekt är det inte att tala om. Är det inklusive katalysator då (sportkatt?) eller bara catback? Är det billigt så tycker jag nog du kan ta och köpa det om du tycker det är värt att få lite härligare ljud ur bilen och det kan ju alltid skapa en liten illusion om att den går bättre eftersom den låter så.

Som Nybergrobin säger så är det nog värt att göra en service på bilen med ny, fin olja och filter, tändstift och ett nytt luftfilter om det inte är gjort, kan få bilen att bli lite piggare också. Ett tips är bara att inte köpa filter från biltema, har haft dåliga erfarenheter med deras filter, inte med egna bilar då jag aldrig köpt sånt där men med bilar som jag mekat med. Satsa på mekonomen eller audi original smile Mekis kan nog ta fram ett sport insatsfilter åt dig (om du inte vill fixa ett CAI) också om det skulle vara intressant. Kostar lite mer men har i regel längre livslängd också men samma sak där, förvänta dig ingen märkbar effektförändring jämfört med ett nytt originalfilter.

Sugmotor som du har så kommer det alltid vara dyrt att trimma och få upp effekten nämnvärt, finns vissa modeller som har det bra och man kan gå upp en bit i effekt billigt men det är modeller som är strypta (t ex bmw 328 där man bara kan byta insug till ett från 325 och chippa/mappa och ha 25 hästar till). Turbobilar är lättare att kräma ur lite extra ur smile Men har man råd så är en sugtrimmad motor väldigt rolig.

65 Inlägg
25 juli 2012
Trådstartare
Har bytt olja oljefilter tänstift och luftfilter nu:)  tror endå att ja köper chippet http://www.hi-tuning.com/item_list.php? … mp;lang=se  å avgassystemet är ju ganska rostiht å två fästen har släppt så ja undrar om de finns nå sportavgassysten som går igenom besiktningen? http://www.scstyling.com/audi-/a4/a4-95 … 286-1.aspx vilket av dom där tror ni mest på? smile

Audi A5 quattro driver.
2 203 Inlägg
25 juli 2012
Köp det som passar till din bil och som du tycker är snyggast. Inget av systemen på sidan du länkade ger problem hos bilprovningen.

Sök