b5quattro skrev:
Okej bra:) men när ja kör på 98 i skotern så är det inte för att få mer effekt utan för att den inte ska knacka. De är nästintill ingen skillnad på 95 å 98 effektmässigt som jag förstår det? Fast he är kanske annars på bilar. Hittade ett lätt beggat komplett simons effekt avgassystem till den för en billig peng. Är de nå å ha?den läter väl lite fränare iaf?

Energimässigt är det ingen skillnad nej

Eller tja, lite bättre för 98 per viktenhet då eftersom 95oktan innehåller 5% etanol men annars är det ingen skillnad och du märker ingen skillnad på effekten på bara bränslet i sig men 98 oktan klarar högre kompression innan det självantänder (knackar) så man kan ha en aggressivare tändning med 98 oktanigt bränsle, det som gör att du kan få den högre effekten. Annars så är det ingen vinst i att bara byta bränsle

V-power har däremot lite högre energi innehåll men inget som är märkbart på den vanliga bilen. Kan dock säga att jag märkt skillnad på mopeder som tankats med 95 (innan det kom till etanol i den) och v-power, inte mycket men den gick lite bättre och den gick jämnare. Aja, nog om bränslen

Avgassystemet kan du ju satsa på, bilen kommer låta läckrare och andas lite friare men någon effekt är det inte att tala om. Är det inklusive katalysator då (sportkatt?) eller bara catback? Är det billigt så tycker jag nog du kan ta och köpa det om du tycker det är värt att få lite härligare ljud ur bilen och det kan ju alltid skapa en liten illusion om att den går bättre eftersom den låter så.
Som Nybergrobin säger så är det nog värt att göra en service på bilen med ny, fin olja och filter, tändstift och ett nytt luftfilter om det inte är gjort, kan få bilen att bli lite piggare också. Ett tips är bara att inte köpa filter från biltema, har haft dåliga erfarenheter med deras filter, inte med egna bilar då jag aldrig köpt sånt där men med bilar som jag mekat med. Satsa på mekonomen eller audi original

Mekis kan nog ta fram ett sport insatsfilter åt dig (om du inte vill fixa ett CAI) också om det skulle vara intressant. Kostar lite mer men har i regel längre livslängd också men samma sak där, förvänta dig ingen märkbar effektförändring jämfört med ett nytt originalfilter.
Sugmotor som du har så kommer det alltid vara dyrt att trimma och få upp effekten nämnvärt, finns vissa modeller som har det bra och man kan gå upp en bit i effekt billigt men det är modeller som är strypta (t ex bmw 328 där man bara kan byta insug till ett från 325 och chippa/mappa och ha 25 hästar till). Turbobilar är lättare att kräma ur lite extra ur

Men har man råd så är en sugtrimmad motor väldigt rolig.