köpa grejer på e-bay posta gärna era erfarenheter...

tboy
9 mars 2007 · 9 Inlägg

tjena
har tänkt köpt lite grejer på ebay men vet inte riktigt hur det funkar med frakt och tull.
lite erfarenheter från er på garaget hade vart trevligt=)

Carpe Diem
bosing
9 mars 2007 · 106 Inlägg

Hej!
Jag har köpt ganska mycket på E-bay.com, är det små saker (saker som går ned i vanliga kuvert) eller begagnat så brukar man slippa tull och moms, tror inte man behöver betala tull och moms på begagnade saker, inte helt säker men....

Annars har jag för mig att det är tull 10% och moms 25% på inköp och frakt på större nya varor. (kolla tullens hemsida)

När jag handlar på E-bay så betalar jag genom något som heter PAYPAL, man registrerar sig där med ett Kreditkort så för de över pengar, registera sig gör man på E-bay.

Har inte haft något strul med frakt eller betalning, men lämna aldrig ut kreditkorts uppgifter till någon säljare på E-bay, det finns något som heter säker internetbetalning på bankerna, funderar på att börja använda det.

Innan man köper på E-bay så fråga vad frakten kostar och om de fraktar till Europa, alla säljare gör inte det, fråga innan du lämnar bud.

Ibland tar frakten ett par dar, ibland någon vecka, lite olika.

Hör av dig om du har fler frågor, svarar gärna.

Väntar just nu på en bil som jag köpt i USA, går i en container på en båt, skulle ha anlänt i tisdags men den är en vecka sen.

Jimmy

MrTurbo Better than God \o/
9 mars 2007 · 1 883 Inlägg

Också köpt mycket via E-Bay, funkar fint.

Fråga säljaren om frakten INNAN ni köper, vissa drämmer till med sanslösa summor för frakt till europa. Sedan är det bara att vänta, tullen lägger sig i om det handlar om större summor men det är sällan några större pengar.

Använder PayPal ENBART då det är lättast och funkar bäst.

Min Mustang köptes via E-Bay och "en vecka sen" är inget att bråka om, min vart över en månad sen då "min" container råkade bli lossad i Tyskland först.  smile

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)
Ford Mustang HT "30årskrisen" (1967)
Saab 900 2,3i "Cabben" (1997)
Saab 900 S "40-årskrisen" (1991)
RIGO-ROD
9 mars 2007 · 684 Inlägg

köpt grejer där för över ca80 000kr  inte haft några problem, men som sagt kolla med frakten innan du köper!

tboy
11 mars 2007 · 9 Inlägg

tack
för alla bra svar.då blir det nog att man köper lite grejer då(=

Carpe Diem
Germax
11 mars 2007 · 12 086 Inlägg

Som alla andra sagt, fråga om de skickar till sverige och isf hur mkt de kostar.
Jag brukar be o få mina paket skickade med USPS, då går de nästan jämt igenom tullen.
Om de är lite dyrare saker brukar jag be dem skicka med UPS lr FEDEX och be dem ställa ner värdet till kanske $10 då slipper man momsa/tulla.

matte778 Chef
11 mars 2007 · 103 Inlägg

går väl att få säljarn att skriva det som gåva så slipper du väl avgifterna också??

köpte mitt nya flugspö på ebay för halva butiks priset :-)

det skrev han gåva på och ja slapp då avgifterna , men han försökte dra på lite extra för frakten men då kolla ja upp den själv å sen var de inga problem.

Habere Unum Acceptabilis Dies!
Runn WS7 Avstängd
11 mars 2007 · 1 031 Inlägg

Har köpt säkert 150 grejer där utan större problem. Fick ett konto avstängt en gång när jag och säljaren inte kom överens om priset på frakten (det är många som saltar frakten rejält) men det var ju bara att vägra betala och starta en nytt konto smile

Pontiac Trans Am WS7 E85 "Wings West" (1998)
Germax
11 mars 2007 · 12 086 Inlägg

De där med frakten känner man igen, iaf när de skickar med USPS.. de säger kanske $30 i frakt.. sen ser man på paketet att frakten kosta $14, tog dom resten i kaffepengar lr? =P

matte778 Chef
11 mars 2007 · 103 Inlägg

JapMax skrev:
De där med frakten känner man igen, iaf när de skickar med USPS.. de säger kanske $30 i frakt.. sen ser man på paketet att frakten kosta $14, tog dom resten i kaffepengar lr? =P

ja de e väl så dom tjänar pengarna sina ^^

är ju bara att kolla lite själv de gjorde ja å sa åt han att ja kunde skicka grejjer till han för mycket mindre å vips så va frakten nere i 15$.... konstigt de där ;-)

passa dig för oseriösa säljare bara men de märker man fort på betygen deras.

polarn köpte ett par ray-ban brillor men inga brillor dök up och användarn fanns inte registrerad sen....

annars är de bara tok handla kan göra riktiga fynd!

Habere Unum Acceptabilis Dies!
tboy
12 mars 2007 · 9 Inlägg

tackar för bra råd
gärna lite fler råd om hur man sliper moms och tull.
hur vet tullen hur mycket man skall betala i moms kollar dom frakt sedeln då elller?

Carpe Diem
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang