6575
Sök

Första bil, Volvo S40 2.0t/T4 eller Saab 9-5 Aero 2.0t/2.3t?

5 Inlägg
29 juli 2012
Trådstartare
Hallå Garaget! smile Nu har man snart varit 18 i ett halvår och har tittat på bil innan dess, har varit väldigt mycket inne på S40 sen jag började leta runt, har själv övningskört med en V40 T4 och tyckte att där var bra med ös i dem. Men nu de senaste två veckorna så har jag blivit tipsad om Saab 9-5 Aero, ungefär samma prisklass och mer bil för pengarna om man ska jämföra utrustning och motor. Dock är inte Saaben den finaste jag vet men det är ju trots allt en första bil. Så jag frågar er på Garaget om ni har några tips, för och nackdelar på dessa två bilarna?
Pengar som jag har att röra mig med är runt 35.000kr.

Tack på förhand! smile

OBS: Ingen kombi bara sedan! smile
Senast redigerat av Cri11e (29 juli 2012)

711 Inlägg
29 juli 2012
För dom pengarna får du en fin S40,roliga bilar.Men komfortmässigt så slår nog en 9-5 den med hästlängder.
Och bägge dessa bilmodeller så kan man för dom pengarna få en fräsch bil..

139 Inlägg
29 juli 2012
Om du ska köpa dig en s40 så köp en som är byggde efter 01 (FAS 2) de är förbättrade på  1200? punkter jämfört med Fas 1 96-00.

Jag har en s40 2.0T och den går jävla billigt typ 0,75 blandad körning. Jag skulle även tippa på att den har biligare försäkring än en Saab aero?

5 Inlägg
29 juli 2012
Trådstartare
jimbon skrev:
För dom pengarna får du en fin S40,roliga bilar.Men komfortmässigt så slår nog en 9-5 den med hästlängder.

Jag är inte helt säker på det, ska man ha en S40 T4-02 så ligger de på samma prisklass som en 9-5a, och 9-5an är där bättre ös i och den är mer utrustad. Sen vet jag inte vad S40n har som inte 9-5an har mer än ett volvo märke? ^^,

875 Inlägg
29 juli 2012
s40 kan rosta "lätt" om man inte sköter dem:( men självklart är detta bara ett litet minus jämfört med alla plussen på bilen...och som jimbon säger så får du en rolig och snygg bil att köra och ha:)

men om du ska trimma "extremtrimma" bilen ska du nog välja fas1 t4, har för mig att de hade en hållbarare motor för detta, rätta mig om jag har fel;)

5 Inlägg
29 juli 2012
Trådstartare
Oggejay skrev:
Om du ska köpa dig en s40 så köp en som är byggde efter 01 (FAS 2) de är förbättrade på  1200? punkter jämfört med Fas 1 96-00.

Jag har en s40 2.0T och den går jävla billigt typ 0,75 blandad körning. Jag skulle även tippa på att den har billigare försäkring än en Saab aero?

Jo jag har varit inne på en -02a eller nyare för de är mycket mer fräschare invändigt än en -98a. Jag har inte bråttom att köpa bil så väntar hellre och får en som man vill ha än att köpa en bara för att.
Försäkringen är det inga problem med, då om jag köper en aero som säkerligen kommer bli svindyr för mig i försäkring så ställer jag den på en av mina föräldrar och sen ställer jag vår Skoda Felicia på mig så tickar ändå åren ner på mig.

680 Inlägg
29 juli 2012
vf inte en 9-3 aero synd min är såld men en sådan kan du få för den pengen, min var sänkt ,19 tums , 3tums ,chippad mm

5 Inlägg
29 juli 2012
Trådstartare
demk skrev:
vf inte en 9-3 aero synd min är såld men en sådan kan du få för den pengen, min var sänkt ,19 tums , 3tums ,chippad mm

Tycker inte att 9-3an ser lockande ut alls hmm

711 Inlägg
29 juli 2012
Cri11e skrev:
jimbon skrev:

Jag är inte helt säker på det, ska man ha en S40 T4-02 så ligger de på samma prisklass som en 9-5a, och 9-5an är där bättre ös i och den är mer utrustad. Sen vet jag inte vad S40n har som inte 9-5an har mer än ett volvo märke? ^^,

Mer utrustad? som vad..

5 Inlägg
29 juli 2012
Trådstartare
jimbon skrev:
Cri11e skrev:
jimbon skrev:

Mer utrustad? som vad..

Att det är skinnklädsel i alla, knappar på ratten, större stereo också om jag inte har helt fel.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
29 juli 2012
Jag tycker en 9-5 Aero låter mest lockande av dem, inte bara för att dom bjuder på lite mer lyx som du skriver utan för att det är en mycket bekvämare och säkrare bil. Sedan är S40 mindre och roligare längs en kurvig väg visst, men jag tycker det är bilar som känns väldigt billiga till utförandet på alla vis.

SAAB låter vettigare, sedan får den i sådana fall ha en nackdel i form av mer karossrörelser och mer understyrning de gånger du pressar den fullt längs en kurvig väg. Och en fördel i form av att det är mer krut och karaktär i modellens 2.3-liters maskin än Volvo´s T4, SAAB-motorn är dock i sig är en svag punkt på 9-5 du måste kontrollera noga!

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Evildan
29 juli 2012
Cri11e skrev:
jimbon skrev:
Cri11e skrev:

Mer utrustad? som vad..

Att det är skinnklädsel i alla, knappar på ratten, större stereo också om jag inte har helt fel.

Nope, varken skinn, multiratt eller större stereo bara för att det är en AERO.
Däremot har många skinn i form av extrautrustning och ev det andra.

Jag skulle av de tu objekten satsa på en 9-5 AERO, roligare bil med trevligare komfort, lägre ljudnivå och övriga trevligare egenskaper än S40 anser jag med den erfarenhet jag har av dessa.
SAABtips:
Kontrollera att samtliga växlar går lätt att få i.
Oilsludge? Ny vehusventilation?
Oljerök vid start?
Vanligt förekommande med rost i bakre skärmkant mer mot tröskeln och och framkant på motorhuv.

Jag hade i din sits föredragit Felician, då får du en bekymmersfri bil med låga ägandekostnader som är oömm  (vilket är perfekt för ett nytt körkort) och du kan dessutom äga den själv i ditt eget namn och dina föräldrar och du behöver inte begå ett försäkringsbedrägeri som en såkallad skenförsäkring är för att du skall kunna äga bil.
Senast redigerat av Evildan (29 juli 2012)

Saab älskare!
4 597 Inlägg
29 juli 2012
man behöver ju inte köpa en 9-5 aero, går ju o köpa en vector också, o sen stoppa på en aero turbo o program

Sök