Varför just 193 hästkrafter?

Naikon Trummis
6 augusti 2012 · 404 Inlägg

Tjena.

Satt och filosoferade lite, och kom och funderade på varför det finns så många bilar som har just 193 hästkrafter? Inte 192 eller 194, utan just 193.

BMW 528
Audi 2.8
Mercedes C280
Volvo 2.4T

Alla bilarna råkar även vara från samma period, nästan exakt samma år, och alla tyskar har 2800cc med 193hk?

SubmergedPotato Nullzwei!
6 augusti 2012 · 60 Inlägg

Tyskland hade en försäkringsklass förr som gjorde att bilar över det fick straffavgift. Iallafall så jag förstått det smile

Volvo 164 "Pappas" (1973)
Volkswagen EOS "Airlift Performance" (2007)
Naikon Trummis
6 augusti 2012 · 404 Inlägg

ForcedInduced skrev:
Tyskland hade en försäkringsklass förr som gjorde att bilar över det fick straffavgift. Iallafall så jag förstått det smile

Ahh, tänkte väl att det var något sånt smile

steifan DR!FTT3KN!K3R
6 augusti 2012 · 10 427 Inlägg

BMW 525 (E39) & 325 (E46) med M54B25-motorn hade ju faktiskt 192hk. Varför inte 193 där? wink

BMW 323 Ci "Der schwarze Deutsche" (2000)
Volvo 740 GLT 16 VALVE "Der goldene Schwede" (1988)
BMW 325i "M-Sport" (2006)
SubmergedPotato Nullzwei!
6 augusti 2012 · 60 Inlägg

Alla M50 baserade 2.5or har 192. Men om du sätter på ett 2.5 insug på en 2.8 så får du betydligt mer effekt, på grund av att dom är strypta just för försäkrings-begränsningen.

Volkswagen EOS "Airlift Performance" (2007)
Volvo 164 "Pappas" (1973)
steifan DR!FTT3KN!K3R
6 augusti 2012 · 10 427 Inlägg

ForcedInduced skrev:
Alla M50 baserade 2.5or har 192. Men om du sätter på ett 2.5 insug på en 2.8 så får du betydligt mer effekt, på grund av att dom är strypta just för försäkrings-begränsningen.

Jajo, förutom M52TUB25 då som iaf fick sänkt till 170 även om det inte riktigt är sant.

Lite lustigt ändå med just "192" för 2,5:or och "193" för 2,8 (BMW) tongue

BMW 325i "M-Sport" (2006)
Volvo 740 GLT 16 VALVE "Der goldene Schwede" (1988)
BMW 323 Ci "Der schwarze Deutsche" (2000)
SubmergedPotato Nullzwei!
6 augusti 2012 · 60 Inlägg

Det är riktigt lustigt smile

Tänk dig att vara BMW försäljare och försöka sälja en 2.8 med argumentet EN häst till!

Volkswagen EOS "Airlift Performance" (2007)
Volvo 164 "Pappas" (1973)
Germax
6 augusti 2012 · 12 086 Inlägg

Det har ju spekulerats flitigt i BMWs effektsiffror i många år, M62 tex som drogs med sina 286hk trots både cylindervolymökning och vanos. Tillslut löstes den av av N62 med samma cylindervolym och hade helt plötsligt 330hk wink
Även S50 och M54B30 går ju otroligt bra för sina siffror.

Det är iofs inte bara BMW som gör så, finns många andra exempel.

Senast redigerat av Germax (6 augusti 2012)

sk8ville
6 augusti 2012 · 653 Inlägg

ForcedInduced skrev:
Det är riktigt lustigt smile

Tänk dig att vara BMW försäljare och försöka sälja en 2.8 med argumentet EN häst till!

2,8 har 40 mer vrid, m3ans (3.0) växellåda o lite annat gott så är inte bara en hästkraft som skiljer dom åt smile

Senast redigerat av sk8ville (6 augusti 2012)

Smoke tires not drugs
Toyota Supra "mkiv TT" (1993)
Nissan Navara V6 diesel "Brukisen" (2011)
Latheten Avstängd
6 augusti 2012 · 71 Inlägg

Först och främst både i norge och i tyskland tillkom extra avgifter

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
6 augusti 2012 · 17 486 Inlägg

Chrysler 300c 2.7... 193 kusar...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
steifan DR!FTT3KN!K3R
6 augusti 2012 · 10 427 Inlägg

Läste i någon motortidning, nån av dom stora svenska, att anledningen till att bilar kan ha lite udda
effektsiffror idag är just att man på riktigt börjat ange bilars effekt i Watt istället (kW) och därför har
man jämna kW-siffror vilket blir lite lustiga hk-siffror.
Dvs 300kW ser lite ballt ut i katalogen, men det blir 408hk vilket är "lite lustigt".

Bara något jag kom att tänka på.

Germax skrev:
..M54B30 går ju otroligt bra för sina siffror.

Brukar ha ca 200hk på bakhjulen så definitivt inget märkvärdigt där. wink

ForcedInduced skrev:
Det är riktigt lustigt smile

Tänk dig att vara BMW försäljare och försöka sälja en 2.8 med argumentet EN häst till!

Jo men pratar man nya bilar så var det ju tex 323/523 med "170hk" som låg närmast 328/528.
23 papperskusar till att argumentera med wink Om man bortser från vridmoment och allmänna prestandasiffror.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
6 augusti 2012 · 17 486 Inlägg

Hade ju en CLK230 Kompressor för någon vecka sedan. Gissa vad? 193hk...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
FLindgren
6 augusti 2012 · 5 089 Inlägg

volvo s70 2,5t 193 hk även där..

\Lindgren
Volvo Xc70 "3.2L" (2008)
Toyota Cressida Rx30 "Westcoast Motorsport" (1979)
Volvo S70 "Autotech Motorsport" (1999)
Caffe
6 augusti 2012 · 1 436 Inlägg

När du säger det så har min S10 193hk i papprena den också! tongue

"Chaffisen tycker att det ser fränt ut. Man ska aldrig underskatta fränhetsfaktorn när man ser konstiga saker o beteenden i den här branschen. Tanken att nån kan köra i kroken finns inte i förarens sinnesvärld. Det är fränt. Det är det viktigaste."
-Åkare på facebook svarar på frågan varför en annan åkare kör trafikfarligt.
SubmergedPotato Nullzwei!
6 augusti 2012 · 60 Inlägg

sk8ville skrev:

ForcedInduced skrev:
Det är riktigt lustigt smile

Tänk dig att vara BMW försäljare och försöka sälja en 2.8 med argumentet EN häst till!

2,8 har 40 mer vrid, m3ans (3.0) växellåda o lite annat gott så är inte bara en hästkraft som skiljer dom åt smile

Hehe jo jag vet, men en vanlig svensson bryr sig inte i det direkt smile

Volvo 164 "Pappas" (1973)
Volkswagen EOS "Airlift Performance" (2007)
Lowenhart fälg fantast
6 augusti 2012 · 1 086 Inlägg

corrado vr6 2.9 193hp

Golf Mk2 GTI G60 Limited Edition NR 35 / 71
Volkswagen Golf mk2 "Drömbilen" (1985)
Audi A7 3.0 "Bilstein Airride" (2015)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang