5291
Sök

-

lord_zubat
10 augusti 2012
Trådstartare
-
Senast redigerat av lord_zubat (23 juni 2013)

7 283 Inlägg
10 augusti 2012
Bromsvätska bör bytas åtminstone varannat år för att det inte vara fukt/vatten i det.

Fordonstekniker
1 740 Inlägg
10 augusti 2012
Brains skrev:
Bromsvätska bör bytas åtminstone varannat år för att det inte vara fukt/vatten i det.

Där vill jag slå hål i den myten. Du behöver inte byta det vartannat år. Har varit med om bilar som har varit tio år, och aldrig bytt vätskan, och den är ej vattenbemängd. Har en mätsond på jobbet som mäter mängden vatten i bromsvätska.

Att bromsen din kan variera, kan bero på många saker. Men ett tips är att kolla upp hur dom mår, sliter dom snett, kärvar dom eller är dom bara allmänt på g att ge upp.

Lev livet, det kan ta slut fort

Tvivlare
2 266 Inlägg
10 augusti 2012
darkwizard skrev:
Brains skrev:

Där vill jag slå hål i den myten. Du behöver inte byta det vartannat år. Har varit med om bilar som har varit tio år, och aldrig bytt vätskan, och den är ej vattenbemängd. Har en mätsond på jobbet som mäter mängden vatten i bromsvätska.

Att bromsen din kan variera, kan bero på många saker. Men ett tips är att kolla upp hur dom mår, sliter dom snett, kärvar dom eller är dom bara allmänt på g att ge upp.

Håller med dig wizard, vi mäter också på jobb och de här med att byta vartannat år är nog bara försäljningstricks. Samma med kylvätskan på vissa bilar, ska också bytas vartannat år fastän fryspunkten är superbra.

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.

6 733 Inlägg
10 augusti 2012
lord_zubat skrev:
Hoy,
Jag har funderat på vad bromsvärdet på besiktningsprotokollet har för direkt funktion mer än att de kollar att bromsverkan på samma axel är jämn. Hade senast 2,0 fram och 1,4 bak men sett att det varierat mellan gångerna både högre och lägre. Kan värdet liksom påvisa att det är dålig bromsverkan i allmänhet på en viss axel? Tycker själv att bromsen börjar ta lite för långt ner  jämfört med andra bilar. Kanske värt att be om byte av bromsvätska?

Slita bromsbelägg, annars luft i systemet.

Som SÄKERHET SKALL bromsvätskan bytas var annat år.

Vissa bilar drar åt sig mer fukt än andra beroende på klimat, körsätt, hur hårt luft nipplarna dras m.m..
Senast redigerat av Malheus (10 augusti 2012)

De/Dem

lord_zubat
11 augusti 2012
Trådstartare
Har inte en susning när bromsvätskan blev bytt senast då jag inte blir klok på serviceboken. Står bara service gjord, datum och miltal. En bekant sa att bromsverkan skiljer sig mellan bilar och ålder. De nya bilar på knappt 200 mils körning vi fått på jobbet nu tar ju så högt upp att det blir en jädra omställning mellan min och tjänstebilen. Sen om det påverkar hur högt upp den tar beroende på bromsvätskans ålder och kondition vet jag inte. Antar att det inte är något annat som går att byta ut. Bromsklossar? De gnisslar ju i alla fall inte än och det är inte som att bromsen tar först nere i botten men det är klart, går det att bättra på bromsverkan så det går mer åt nybilshållet känns ju både säkrare för mig och andra vid ev. tillbud.

Forummoderator
9 299 Inlägg
11 augusti 2012
Bromsslangar är ofta bortglömda. Gamla bromsslangar blir som ballonger och där försvinner mycket tryck. Ny vätska och nya bromsslangar förändrar ofta en gammal bils uppträdande genom pedalen märkbart mycket.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Självlärd
3 083 Inlägg
11 augusti 2012
Står inte att man SKA byta varannat år. Dock att man BÖR göra det. Det får man till och med lära sig när man tar körkort.

Men å andra sidan så vet jag dom som aldrig bytt på sina bilar och har haft dom i flera år.

Det är fysiskt möjligt att korsa två bilmärken men det är psykiskt skadligt
Projektet (lagt på is) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=158292.

lord_zubat
12 augusti 2012
Trådstartare
Instruktionsboken säger att det mesta ska bytas vartannat år, typ kylvätska, m.m. olja varje halvår. Å andra sidan ska den in på service sedan 400 mil tillbaka enl servicebok så frågan är om det är värt att byta varken olja eller bromsvätska själv då det ju verkar som om verkstäderna gör det även om det är gjort själv. Dessutom har jag för mig att det är lite för komplicerat att byta bromsvätska. Vad kan slangbyte kosta i så fall? Någon som har någon rimlig uppskattning? 2000?

killercow
12 augusti 2012
Trådstartare
Jag har aldrig bytt bromsvätska på mina bilar. den ja har nu har ja haft nästan 5år å kört ca 7000mil med. mycket stadskörning så mycket bromsning. aldrig haft några problem med bromsar pga vätskan. bromssystemet ska vara så pass tätt att det inte kan komma in fukt. kommer det in fukt är inte systemet helt tätt å då är det fel på systemet.

Så på nyare bilar så ska man inte behöva byta vätskan om det är helt och tätt

6 733 Inlägg
12 augusti 2012
Du kan bromsa med vatten i systemet..vatten är inte sådär jätte komprimerbart.

Att köra hårt med gammal bromsvätska slutar med att bromsvätskan kokar.

De/Dem

21 761 Inlägg
12 augusti 2012
Att bromsarna tar långt ner kan bla bero på luft i systemet, det skadar inte att lufta en extra gång. Vatten har lägre kokpunkt än bromsvätska, därför kan vätskan börja koka vid mycket hård körning om man har otur. Då kan bromsarna ta väldigt dåligt, en säkerhetsrisk alltså.

Men som jag förstår så är risken för rost i systemet också en orsak till att man inte ska köra omkring med vatten i vätskan. smile

lord_zubat
12 augusti 2012
Trådstartare
Okej, nu kom begreppen utanför mina ramar. Lufta systemet? Hur går man tillväga då? Eller är det verkstadsjobb det?

326 Inlägg
12 augusti 2012
Drönirettab skrev:
Vatten har lägre kokpunkt än bromsvätska, därför kan vätskan börja koka vid mycket hård körning om man har otur. Då kan bromsarna ta väldigt dåligt, en säkerhetsrisk alltså.

En kompis råkade ut för det för en massa år sen. Vatten i bromsvätskan=kokning=inga bromsar alls. Och dat var inte alls hård körning, en enda hård inbromsning bara, och helt normal körning innan. Bromsarna fungerade hur bra som helst före.
Så vatten i bromsvätskan kan ge en stpr överraskning plötsligt.

Forummoderator
9 299 Inlägg
12 augusti 2012
lord_zubat skrev:
Okej, nu kom begreppen utanför mina ramar. Lufta systemet? Hur går man tillväga då? Eller är det verkstadsjobb det?

Lufta bromsar är en relativt enkel åtgärd men det är vettigt att vara två pers, en person som trycker på bromsen och en annan skruvar upp nippeln som sitter på bromsen. Sedan tar man ett hjul i taget helst enligt den ordning som det föreskrivs. Skaffa en handbok på din bil och läs på lite om exakt hur man gör, det är väldigt enkelt.

En kommentar till dina bromsvärden, de är helt normala och inte dåliga.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Sök