2525
Sök

Hur låter kass signaljord EXAKT? (Låter bättre med iphånen via RCA..)

682 Inlägg
12 augusti 2012
Trådstartare
Tjenare, för ett tag sedan så började jag få ett riktigt kasst ljud. Kasst är inte ens nog för att beskriva det, VEDERVÄRDIGT passar bättre! smile

Kommre inte riktigt ihåg när det började, men har dragit RCA kabel lagt ovanpå allting, alltså INGA strömkablar som ligger emellan nåt.. Så fort jag slår på strömmen (bilen behöver inte vara på, kan vara av men strömen på..) så börjar ett äckligt 'surrande' ljud, inte direkt som generatorvin eftersom det håller samma fasta ljud hela tiden. Det brummar som ett as! Sen efter ett ag hoppar ljudet igång. bassteget hoppar igång cirka 10 sek efter..

iallafall, när man hör basen tänker man inte så "jätte" mycket på bruset, efterosm att basen ligger och dunkar på i öronen.. men när inte basen är på och om man tänker nogranare, ja, då låter det som att middarna är HELT spräckta. Ungefär som om du vridit upp gainen 100%.. så mycket distar det.. Riktigt kasst ljud, org högtalarna i 740'n låter bättre !! (!!)   

Iallafall, trodde det var högtalarna eller rcakabeln. Så har testat å byta till dubbla skärmade osv och bytt plats.. MEN det är likförbannat samma kassa ljud.

att nämnas bör är att jordkabeln råkade lossna en gång under färd, med stegen på. Så då kan den ju ha jordat ut i lågnivå å sabbat där.. 

När jag kopplade in iphånen DIREKT i rca-uttaget på steget så låter det HUR KLART som helst!! Dock så kan jag inte ställa in diskantnivå och basnivå på iphånen så får lite ont i öronen där.. (Rockford T152S, dom skrikarna låter en del när man inte ens har skrikardämpen på idelningsfiltren!! ) MEN, det låter så sjukt klart! 

Vad tror ni? Är det signaljorden eller har jag haft otur med ruttna rcakablar? Har haft olika kablar när jag testat till iphån och stereon då iphånens går direkt till 3,5mm ! 

Spelar även HÖGRE på iphån än vad den gör på min HU!!

(Dock är det en NONAME stereo som jag inte hunnit byta ut.. )

2st T152S kit
på MTASC 4
3st KENWOOD 300W RMS / each basar 10"..
på DLS D1000

"Kinadeluxe" huvudenhet. 

mvh

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
12 augusti 2012
Det intressanta är väl snarare att du har en kinaenhet....
Säkert skräp också. (finns direktlink?)

682 Inlägg
12 augusti 2012
Trådstartare
Det intressanta är inte huruvida det är en kinaenhet eller inte, utan huruvida kass signaljord låter.

Varför detta är intressant? Jo för att jag i första inlägget skrev att det efter EN TID började låta så. Inte ibörjan. Då var det klart ljud.

21 761 Inlägg
12 augusti 2012
Trasig signaljord brukar oftast betyda diverse störningar, tex generatorvin och "ploppljud/surr" när man byter låt på CD. Att själva ljudkvaliteten blir dålig är väl egentligen inte något som brukar hända så vitt jag vet, fast störningarna inverkar ju förstås på ljudet och då kan man nog kanske tycka att ljudkvaliteten försämras. smile

Eftersom stegets jordkabel lossnade med musiken igång så är risken väldigt stor att signaljorden pajjade, det får man absolut vara beredd på. Enklast just nu är väl att prova med en liten kabelstump mellan lågnivåkabelns skärm och stereons chassi för att höra om ljudet blir bättre och störningarna försvinner, då ska du i så fall märka tydlig skillnad.

682 Inlägg
12 augusti 2012
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Trasig signaljord brukar oftast betyda diverse störningar, tex generatorvin och "ploppljud/surr" när man byter låt på CD. Att själva ljudkvaliteten blir dålig är väl egentligen inte något som brukar hända så vitt jag vet, fast störningarna inverkar ju förstås på ljudet och då kan man nog kanske tycka att ljudkvaliteten försämras. smile

Eftersom stegets jordkabel lossnade med musiken igång så är risken väldigt stor att signaljorden pajjade, det får man absolut vara beredd på. Enklast just nu är väl att prova med en liten kabelstump mellan lågnivåkabelns skärm och stereons chassi för att höra om ljudet blir bättre och störningarna försvinner, då ska du i så fall märka tydlig skillnad.

Slår till en del i basen ibland också. Så någonting med stereon är helt klart kasst! smile 

Mjo det är "brummandet" som gör att det låter som om den är trasig.. liksom ett "sprakande" eller vad man ska säga. Kan testa det så fort vädret tillåter! (spöregnar nu) Skärmen vid steget eller stereon? smile

21 761 Inlägg
12 augusti 2012
Vid stereon först och främst, blir det ingen skillnad så kan du även testa vid steget. smile

Sök