3453
Sök

Bredare däck på original fälg?

23 Inlägg
15 augusti 2012
Trådstartare
Har kommit över 4st nästan nya däck för en struntsumma som jag evt skall hämta men grejen är det att de är 205/65/R15 och mina nuvarande däck är 195/65/R15.
Är det något problem vid evt montering eller funkar det som det skall?
bilen i frågan är en ford transit conncept.

Avstängd
10 388 Inlägg
15 augusti 2012
Bör inte vara några problem alls. Dra handen runt hjulet, får du mellan den utan problem överallt (mot innerskärm, stötdämpare osv) så ska det funka

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Avstängd
1 714 Inlägg
16 augusti 2012
Skillnaden är marginell. 195mm jämfört med 205mm, det är 10mm skillnad,
delat på två på varje sida då däcket buktar ut på båda sidor, alltså blir det 5mm bredare på båda sidor,
borde gå oavsett skärmkant tycker man.

Avstängd
10 388 Inlägg
16 augusti 2012
Emilius skrev:
Skillnaden är marginell. 195mm jämfört med 205mm, det är 10mm skillnad,
delat på två på varje sida då däcket buktar ut på båda sidor, alltså blir det 5mm bredare på båda sidor,
borde gå oavsett skärmkant tycker man.

Ja givetvis är det en liten skillnad. Men, "vid något läge tar det i", kan ju vara den ökända droppen i värsta fall. Då även höjden ändras, även här då minimalt. Men, det bör ju gå iaf
Senast redigerat av it_mutt (16 augusti 2012)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Inga konstigheter
2 064 Inlägg
16 augusti 2012
På min bil är det 225 original, kör med 255 utan problem, så den lilla ökningen du gör tycker man borde funka om du nu inte toksänkt din bil eller nått.
Dock kanske man inte ska överdriva och köra på nått superbrett så det blir som tyskstuk fast tvärt om. :]
Senast redigerat av FL3JM (16 augusti 2012)

huh?
10 427 Inlägg
16 augusti 2012
Är man osäker så kan man kolla rekommendations-tabeller hos däcktillverkarna vilka dimensioner som passar vilken fälgbredd osv.

Sen ska man ta hänsyn till rullomkrets* på däcken också, men just 195/65 - 205/65 är ingen större skillnad som
Emilius skrev. Ca +13mm i höjd, alltså 6,5mm högre från fälgcentrum till ytterdiameter än dina 195/65 15. Utan hänsyn till däckmönster, känns inte som att det borde vara något problem.

Enklast är väl helt enkelt att kika hur pass nära nuvarande däcken har till skärmkanter och ev fjäderben, är det
några cm överallt så borde det vara lugnt. (Som it_mutt skrev dvs)
Senast redigerat av steifan (16 augusti 2012)

Avstängd
1 714 Inlägg
16 augusti 2012
steifan skrev:
Är man osäker så kan man kolla rekommendations-tabeller hos däcktillverkarna vilka dimensioner som passar vilken fälgbredd osv.

Sen ska man ta hänsyn till rullomkrets* på däcken också, men just 195/65 - 205/65 är ingen större skillnad som
Emilius skrev. Ca +13mm i höjd, alltså 6,5mm högre från fälgcentrum till ytterdiameter än dina 195/65 15. Utan hänsyn till däckmönster, känns inte som att det borde vara något problem.

Enklast är väl helt enkelt att kika hur pass nära nuvarande däcken har till skärmkanter och ev fjäderben, är det
några cm överallt så borde det vara lugnt. (Som it_mutt skrev dvs)

Självklart ska man ta hänsyn till rullomkrets också, jag kanske uttryckte mig luddigt.
Med tanke på att bilen vi talar om är en Transit Connect så bör det inte vara några problem,
är det en sån där taxibuss med luftfjädring så kan det ju visserligen faktiskt innebära problem,
då har jag skitit mig själv i handen med mitt uttalande, men det känns som han borde nämnt en sån sak.

Sök