Hur mycket olja i en volvo 740? (Oljebyte)

Volvofarfar
18 augusti 2012 · 1 312 Inlägg

Team_Breestell skrev:
Ett riktigt bra tips ja fick av en polare som e bilmeck e att efter man tömmt ur oljan kan man hälla i 1l diesel och starta och fullvarva 2-3ggr och sen tömma ur de och fylla på me ny olja. Rensar motorn från gammla avlagringar och sånt, perfekt om oljan e riktigt gammal wink

Ska man nog inte göra om man inte vill skada motorn...

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=205313
Projekt! Renovering/Dieselkonvertering Volvo 244.
Xuri One Man Clan
18 augusti 2012 · 4 287 Inlägg

Volvofarfar skrev:

Team_Breestell skrev:
Ett riktigt bra tips ja fick av en polare som e bilmeck e att efter man tömmt ur oljan kan man hälla i 1l diesel och starta och fullvarva 2-3ggr och sen tömma ur de och fylla på me ny olja. Rensar motorn från gammla avlagringar och sånt, perfekt om oljan e riktigt gammal wink

Ska man nog inte göra om man inte vill skada motorn...

tror inte ens du fyllt upp sumpen tillräckligt då så oljepumpen får tag i nån vätska...
e nog bättre å slå i 1 liter diesel innan man tappar ur då :p

Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Volvo s40 (2001)
Klappskadad
18 augusti 2012 · 4 Inlägg

På min funkade de perfekt och motorn har aldrig gått bättre och vart piggare, de handlar om så kort stund att de hinner inte hända nått, men me tanke å att ja hade 4.5 år gammal biltema olja i den efter förra ägaren så va detta riktigt nödvändigt för att rensa ur skiten

Volvo 744 gl "Dansband" (1988)
Volvo 944ltt 2.3 s "Fuldans" (1996)
Vw-Andreas
18 augusti 2012 · 633 Inlägg

Team_Breestell skrev:
På min funkade de perfekt och motorn har aldrig gått bättre och vart piggare, de handlar om så kort stund att de hinner inte hända nått, men me tanke å att ja hade 4.5 år gammal biltema olja i den efter förra ägaren så va detta riktigt nödvändigt för att rensa ur skiten

starta en bil med bara diesel i är ren idioti

men olja samt diesel i fungera nog bättre men inget jag skulle rekommendera endå.

Volvo s60 (2003)
Volvo 740 "militery" (1988)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang