3145
Sök

Generellt ang trim till vardagsbilen

90 Inlägg
19 augusti 2012
Trådstartare
Hej.

Satt och funderade lite..
Är det realistiskt möjligt att tex trimma bilen jag har (2010 Avensis 1.8 ca 150hk utan turbo) till runt 200 hk utan att få problem med besiktning osv? Antar att man måste in med en turbo och då är det helt kört?

Med en sänkning och fetare däck tror jag denna bil kan bli rätt ok i kurvorna men det är ju kraften som saknas för att man ska få detdär sköna pirret när man accelererar ut ifrån kurvan sen.

Är det bara byta bil som gäller eller går det att lagligt få ut någorlunda kraft, och isåfall vart vänder man sig (Inte sett några trimkit till denna bil alls, förmodligen för att den har pensionärsstämpel)?

Om det skulle gå att lösa, vad skulle det kosta i slutändan (dvs är det värt det)?

Lowlife
809 Inlägg
19 augusti 2012
Du får höja hästkrafterna med 20% om jag minns rätt,
Allt går, men du måste registreringsbesiktiga bilen efter om du vill ha den fullt laglig, men det krävs en hel del jobb! Från 150 hk till 200 hk, blir ju att du måste ha nya bromsar runt om
På bilen osv.. -.-

Marcus Grönberg.
Impala '63 black Dog

90 Inlägg
19 augusti 2012
Trådstartare
Tror dock inte det behövs nya bromsar då dessa ser likadana ut som på min 240hk ralliart jag hade förrut och biter nästan bättre. 200hk är inte mycket men tillräckligt för att man ska kunna ha lite kul smile

Jag undrar vad som krävs exakt, och vem/vilka som kan göra det åt en och vad det skulle kosta.. hmm.

Lowlife
809 Inlägg
19 augusti 2012
Gloom skrev:
Tror dock inte det behövs nya bromsar då dessa ser likadana ut som på min 240hk ralliart jag hade förrut och biter nästan bättre. 200hk är inte mycket men tillräckligt för att man ska kunna ha lite kul smile

Jag undrar vad som krävs exakt, och vem/vilka som kan göra det åt en och vad det skulle kosta.. hmm.

Handlar inte om hur du tycker dina bromsar tar,  besiktningen kräver så.
Om du inte ska görea det själv så kommer det bli skit dyrt !

Marcus Grönberg.
Impala '63 black Dog

90 Inlägg
19 augusti 2012
Trådstartare
ok bara att glömma då som jag trodde

1 422 Inlägg
19 augusti 2012
Inte alls säkert att bromsbyte behövs, beror helt på vad toyota godkänt bilen för med det som sitter på. Däremot så får du inte ändra något på bilen rakt av pga bilen är helfordonsgodkänd och då får du inte ändra något utan att göra en regbesiktning. Men du skulle ju kunna öka effekten utan att säga något om det, de lär ju knappast märka det ändå om du inte bygger om under huven allt för mycket. Ditt problem blir att få upp den i 200hk utan turbo, det betyder 111hk/liter vilket är väldigt svårt att nå utan turbo och kommer krävande omfattande mods på din motor vilket blir dyrt, betydligt dyrare än bromsbytet du oroade dig för.

Sök