Volvo 940 - Hur lackar man bra med spraylack?

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
18 augusti 2012 · 14 046 Inlägg

aqulio skrev:
är det inte bättre köpa en lackspruta iställe för en burk?
det blir finare och bättre med lackspruta i ställe för burk
..

Håller med. Jag tycker inte man lackar bra med burk. Köp en lackspruta med antingen hängande kopp eller överliggande kopp, vilket du gör är en smaksak. Det finns hyggligt billiga sprutor på Biltema men med såna sprutor förutsätter det att man har kompressor oxå.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
744GLT
18 augusti 2012 · 809 Inlägg

triplesixer skrev:

744GLT skrev:

Volvofarfar skrev:

2500-3000 papper är väl lite overkill?

beror väll på hur petig man är smile

Nej det är verkligen overkill att slipa 2500-3000 papper och man torkar inte av med thinner. Varför svarar du när du uppenbarligen inte vet ett skit om det?

okejj då Mr,wiseguy om du nu kan så jävla mycket skriv då för fan hur man gör istället för att hoppa på mig?

JFfoto
18 augusti 2012 ·

Varför man inte köper lackspruta? vissa har inte råd med en stor kompressor, färg, och spruta när man bara ska lacka en liten del.

Behöver ju en lite större kompressor isåfall för att hålla ett jämnt tryck.

Spraya med burk med massa lager, sen våtslipa och polera så får man ett helt okej resultat smile

744GLT
18 augusti 2012 · 809 Inlägg

Kalltkaffe skrev:
Varför man inte köper lackspruta? vissa har inte råd med en stor kompressor, färg, och spruta när man bara ska lacka en liten del.

Behöver ju en lite större kompressor isåfall för att hålla ett jämnt tryck.

Spraya med burk med massa lager, sen våtslipa och polera så får man ett helt okej resultat smile

sen tror jag inte dom tänkte du skulle lacka en hel bil med burk med hjälp av en sån utan att hjälpa till lite för att få till det jämnare kanske? på mindre föremål då skulle jag tro smile man bör ju få lite mer känsla i det iallafall!

Mattias95
18 augusti 2012 · 326 Inlägg

Istället för thinner som inte är bra att använda (För just detta) så är tex någon Plastic cleaner eller någon silicon enteferner mycket bättre. 
Och sedan räcker det gott och väl att avsluta slipandet med 1000 våtslip papper. Det skulle jag ha gjort. 2500-3000 är verkligen overkill tongue

försök att köpa en riktig lack spruta om du har möjlighet, skillnaden mellan burk och riktig är STOR... Bara massa lösningsmedel i burkarna... tongue

Lycka till! smile

Titta gärna in Eclipse projektet! :)
Volvo V50 (2007)
eriksturesson
18 augusti 2012 · 32 Inlägg

Tack!

Era tips att spruta i lager och lite i taget var skitbra rent ut sagt!
Provade precis! smile TACK! Ni är otroligt hjälpsamma!

https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182799/182799-2144c940b62febc9fd228fc82fdd5e5e.jpg

Här kan man se, otroligt mycket bättre lackning.
Däremot kan man också se att penseldragen från primern syns VÄLDIGT tydligt (skiner igenom sprayfillern och lacken).
På denna bilden har jag inte spacklat. Jag slipade ner en orostig yta bara för att lägga primer, filler och sen lack. Bara för att träna mig på lackningen smile. Tack ska ni ha!

Nu måste jag träna mig på att få primerpenseldragen snygga. Jag använder en asbillig pensel men jag tänkte slösa en lackpensel sen på min "riktiga bil" (lackpensel även om det är primer, inte lack)

PS. Se första bilden i denna tråd som jag la upp när jag lackade innan! Det är samma lackfärg jag använder. Se den otroliga skillnaden smile. Allt tack vare era tips smile

Senast redigerat av eriksturesson (18 augusti 2012)

eriksturesson
18 augusti 2012 · 32 Inlägg

Måste bara tillägga också att jag har slipat ner det som jag gjorde först (första bilden i denna tråd). För jag ska göra om det snyggare nu wink

Pettzon88
18 augusti 2012 · 295 Inlägg

http://www.kwasny.de/index.php?id=428&L=1

Här har du så du får rätt färgkod på mekonomen wink i deras böcker som tidigare skrivit är de fel. använde mig av den färgen som jag fick fram där inne på länken, överensstämde till tusen big_smile

Streetracer - A Life Without Racing Is No Life At All!
eriksturesson
18 augusti 2012 · 32 Inlägg

Tack! Då har jag det tipset som reserv.
Jag har köpt rätt färg till min "riktiga" bil redan faktiskt.
Visste inte om jag vågade lita på biltema (det kan man säkert), så den lacken köpte jag av Tipro.
Kostade ca 300kr (200kr + 100kr frakt) istället för 100kr hos biltema.

Jag hade inte färgkoden till övningsdörren jag håller på med, så jag chansade bara när jag valde lack (jag ska ju ändå bara träna mig som sagt). Den lacken köpte jag av biltema för 100kr (dem kallar den "bättringsfärg")

Så har jag sparat min riktiga och dyrare lack oöppnad wink.
Den lacken är kod 604 Midnight Blue. (Den ska användas på volvon som jag har som visningsbild)

Senast redigerat av eriksturesson (18 augusti 2012)

AntrE
18 augusti 2012 · 2 140 Inlägg

Om du slipar för hand(vilket jag förutsätter att du gör?) så räcker det gott och väl med 800! slipar du med 3000 så fäster väl knappt färgen wink jag själv använder 600 på oscillerande maskin innan jag lackar och det går alldeles utmärkt!
Efter slip så blåser man av slipdammet för att sedan tvätta med ex. thinner. (Om du misstänker silikon funnits där du ska lacka så tvätta med t-röd också.) Sedan drar du över lite lätt med en klibbduk och sprutar många men tunna lager färg. vänta så föregående lager blir lite klibbigt innan du lägger nästa men det får inte bli torrt! smile

Somliga kallar det lyx, Mercedes Benz kallar det för standard.
Funkiee Saab älskare!
18 augusti 2012 · 4 597 Inlägg

Grymt! Ett till tips, köp primer på sprayburk, så du inte penslar! Då slipper du ha så mycket jobb att få bort märkena efter penseln wink o samma där, tunna lager med primer om du sprutar, men dock inte lika många om lacken, bara så primern täcker så är det bra! smile

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
Pettzon88
18 augusti 2012 · 295 Inlägg

eriksturesson skrev:
Tack! Då har jag det tipset som reserv.
Jag har köpt rätt färg till min "riktiga" bil redan faktiskt.
Visste inte om jag vågade lita på biltema (det kan man säkert), så den lacken köpte jag av Tipro.
Kostade ca 300kr (200kr + 100kr frakt) istället för 100kr hos biltema.

Jag hade inte färgkoden till övningsdörren jag håller på med, så jag chansade bara när jag valde lack (jag ska ju ändå bara träna mig som sagt). Den lacken köpte jag av biltema för 100kr (dem kallar den "bättringsfärg")

Så har jag sparat min riktiga och dyrare lack oöppnad wink.
Den lacken är kod 604 Midnight Blue. (Den ska användas på volvon som jag har som visningsbild)

Samma färgkod som mig wink Lackade min vinge med den färgkoden som man får upp i längen med sprayburk från mekonomen. Tycker de blev bra smile färgen skiljer ingenting.

Senast redigerat av Pettzon88 (18 augusti 2012)

Streetracer - A Life Without Racing Is No Life At All!
OUTLAW1
19 augusti 2012 ·

Jag lackade min bil med sprayburk för 2 veckor sedan.
Kanonresultat. Slipa och tvätta bilen ordentligt innan.
Använd ragg dukar eller klibbduk för att få bort allt damm mm.
Sedan tvättade jag med thinner.
Sedan riktig 2 komp lack med härdare blandad i sprayburk.
Sedan lager på lager ca 5 lager vart det.. Lugna svepningar över hela ytan samt lite överlappning .
Resultat en jämn fin lack..
Bilder kommer läggas upp i slutet av veckan när bilen är klar..

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang