Helljuset fungerar inte längre, volvo 142

PatrikAyoub
19 augusti 2012 · 152 Inlägg

Hejsan. Var ute och åkte en kväll och helt plötsligt slocknade mitt halvljus och det kom in en massa rök i kupen på bilen så jag stängde av fort och öppnade motorhuven å fick då se att en kabel på minuspolen hade brunnit. Och sen funkade inte halvljuset förrän jag försökte dra igång hellyset, då funkade halvljuset igen men inte helljuset?
Problemet är att jag vet inte vart den kabeln som brann har setat någonstans och om jag inte kommer ihåg fel så kan det hända att den bara har hängt löst och en gissning är att den kommit åt något stift på hel/halvljus relät som sitter brevid batteriet.

Det "klickar" bara när jag försöker sätta på hellyset. Och igår när jag körde lite med bilen så började halvljuset blinka med jämna mellanrum så tillslut stannade jag och kollade lite och märkte att när man trycker på hel/halvljus relät med typ ett finger så går halvljuset igång igen så tillslut tog jag en mejsel och slog till på relät och då slutade det blinka och fungerade som vanligt. Kan det möjligvis vara relät som är trasigt? alla säkringar är hela.

Mvh Patrik

Senast redigerat av PatrikAyoub (19 augusti 2012)

Drönirettab
19 augusti 2012 · 21 761 Inlägg

Om den där kabeln på batteriets minuspol inte ska sitta någonstans så kan du börja med att plocka bort den, onödigt att ha en sån hängande som riskerar att kortsluta.

Du kan mäta om det finns spänning fram till relät för att eventuellt utesluta den saken. Mät på stift 56 och 81a, det ska vara konstant spänning på stift 81a och på stift 56 ska det finnas spänning när ljusknappen inne i bilen är helt utdragen. smile

Om det är svårt att komma åt med mätpinnarna så kan du dra loss kontaktstycket vid relästiften och mäta i kontaktstyckets flatstifthylsor.

Att relät klickar ska betyda att det även får matningsspänning till stift 15 via plusplinten (lilla fyrkantiga järnplattan), men sedan går det en bygling från stift 15 till stift 81a. Allt enligt ett elschema för -73.

Senast redigerat av Drönirettab (19 augusti 2012)

PatrikAyoub
19 augusti 2012 · 152 Inlägg

Drönirettab skrev:
Om den där kabeln på batteriets minuspol inte ska sitta någonstans så kan du börja med att plocka bort den, onödigt att ha en sån hängande som riskerar att kortsluta.

Du kan mäta om det finns spänning fram till relät för att eventuellt utesluta den saken. Mät på stift 56 och 81a, det ska vara konstant spänning på stift 81a och på stift 56 ska det finnas spänning när ljusknappen inne i bilen är helt utdragen. smile

Om det är svårt att komma åt med mätpinnarna så kan du dra loss kontaktstycket vid relästiften och mäta i kontaktstyckets flatstifthylsor.

Att relät klickar ska betyda att det även får matningsspänning till stift 15 via plusplinten (lilla fyrkantiga järnplattan), men sedan går det en bygling från stift 15 till stift 81a. Allt enligt ett elschema för -73.

Kabeln tog vi bort direkt. Ska ut och mäta om en liten stund så jag återkommer snart smile tack sålänge

DanneSundin
19 augusti 2012 · 682 Inlägg

Eftersom det ryker så har du antagligen bränt säkring / relä! smile (Dock hade du tittat säkring)

Sen för att det ska ha varit så väldigt farligt så måste kabeln som nuddade minus (om det nu var en jordkabel) vara ordentligt kortsluten. 

Plocka upp ett relä på skroten, eller be att få testa iallafall. Chansen finns.

Sen bör du följa vart kabeln gick som kortade, och om du är osäker på vad den gick till, så langa upp en bild här.
Alltså vad den gick in i.

När du sa "blinkade" tänkte jag direkt på att det kanske var generatorns jord som bränts, men eftersom att det slutade när du juckat relät så är det antagligen inte det.

Kolla efter ärgning på relät också, brukar ju kunna bli en del..

Och förresten, välkommen till klubben med reläjuckande, får göra samma sak för att få centrallåset att fungera.. *asg*

Fast på mitt är det själva "reläplinten" som det sitter i som är paj, och känns inte värt att dra om kablarna där. smile

Lycka till

PatrikAyoub
19 augusti 2012 · 152 Inlägg

DanneSundin skrev:
Eftersom det ryker så har du antagligen bränt säkring / relä! smile (Dock hade du tittat säkring)

Sen för att det ska ha varit så väldigt farligt så måste kabeln som nuddade minus (om det nu var en jordkabel) vara ordentligt kortsluten. 

Plocka upp ett relä på skroten, eller be att få testa iallafall. Chansen finns.

Sen bör du följa vart kabeln gick som kortade, och om du är osäker på vad den gick till, så langa upp en bild här.
Alltså vad den gick in i.

När du sa "blinkade" tänkte jag direkt på att det kanske var generatorns jord som bränts, men eftersom att det slutade när du juckat relät så är det antagligen inte det.

Kolla efter ärgning på relät också, brukar ju kunna bli en del..

Och förresten, välkommen till klubben med reläjuckande, får göra samma sak för att få centrallåset att fungera.. *asg*

Fast på mitt är det själva "reläplinten" som det sitter i som är paj, och känns inte värt att dra om kablarna där. smile

Lycka till

Ska försöka fixa en bild, hittar ingen anslutning till kabeln som blev bränd... ser bara ett bränt märke i "skyddsgummit" till originalkablaget men det har inte bränts igenom iallafall. Tänkte mäta idag men märkte sen att mätinstrumentet inte hade nå batteri och har inte köpt nytt än. Ska prova nytt relä som du säger och se ifall det fungerar igen. Ska kolla över gamla relät lite först ifall ja ser något skumt smile Tack för hjälpen!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang