Konvertera till M90 från M46 på Volvo 940 Turbo

steena Volvo for life
11 januari 2009 · 571 Inlägg

Tjenna! Har nu tagit mitt förnuft till fånga och bestämt mig för att köpa en m90 till min 940 turbo -93, i bilen sitter det en 4 växlad med overdrive (m46). Jag undrar exakt vilka grejer jag behöver ha förutom själva växellådan? tex kardan, svänghjul och sånt? låda och spakställ fattar jag men resten...

Tack på förhand

mvh tobbe

Volvo for life
wildboy_87_
11 januari 2009 · 1 062 Inlägg

det enda bu behöver byta e

växellådan, spakstället sen kardanen (tror det räcker med endast den främre biten men byt hela för att vara säker)

mvh

Team Björkeryd
NITROUS f.d. BMW-missbrukare
11 januari 2009 · 3 180 Inlägg

måste byta lamellen till en med rätt splines också

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.
BMW 323Ci (1997)
Audi 80 (1992)
wildboy_87_
11 januari 2009 · 1 062 Inlägg

just det dem måste man ju byta också ^^

Team Björkeryd
Volvo_Mannen Volvoskadad
11 januari 2009 · 6 017 Inlägg

är ju olika svänghjul. m90 har ju dubbelmasse

Jonas
NITROUS f.d. BMW-missbrukare
11 januari 2009 · 3 180 Inlägg

Volvo__Mannen skrev:
är ju olika svänghjul. m90 har ju dubbelmasse

funkar att köra med djupa svänghjulet och M90 bara man raggar fram rätt lamell

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.
BMW 323Ci (1997)
Audi 80 (1992)
H3dlund Med lem
11 januari 2009 · 1 127 Inlägg

Du behöver:
Fjädrad 228mm lammel med 20 splines
Främre kardan från en 940 med m90
Växellådsbalk till m90
Och spakställ såklart..

Senast redigerat av H3dlund (11 januari 2009)

Andreas 940 -utan 940
12 januari 2009 · 1 728 Inlägg

Se till att fixa en lamell som passar till ditt djupa svänghjul hellre än att byta till dubbelmasse, de svänghjulen är skit. Jag tror att kopplingen från 940 diesel med m90 passar men är inte helt 100...

wildboy_87_
12 januari 2009 · 1 062 Inlägg

Andreas 940 skrev:
Se till att fixa en lamell som passar till ditt djupa svänghjul hellre än att byta till dubbelmasse, de svänghjulen är skit. Jag tror att kopplingen från 940 diesel med m90 passar men är inte helt 100...

stämmer precis men tidiga 940 dislar hade m46 dem med menta bara en efter 95 så funkar det kalas så har jag det nu smile

Team Björkeryd
Growe Fri fart för ett fritt folk!
12 januari 2009 · 13 749 Inlägg

Andreas 940 skrev:
Se till att fixa en lamell som passar till ditt djupa svänghjul hellre än att byta till dubbelmasse, de svänghjulen är skit. Jag tror att kopplingen från 940 diesel med m90 passar men är inte helt 100...

bekräftar det du skriver diesel lamellen fungerar fin fint i orginal svänghjul

jag skulle använda hela kardanen istället för halva gärna en som setat ihop hela tiden

är busenkelt att bygga om till m90 tar högst 3timmar

på 3timmar bytte vi till m90 på min 745glt 16v och då bytte vi båda fjäderbenen fram samtidigt
jag körde dock med 98:ans dubbelmasse svänghjul med lamell och tryckplatta
eftersom mitt svänghjul såg ut som skit pga slirade koppling

och det är helt klart värt bytet bilen kändes betydligt mycket nyare och roligare att köra
dock tog det bara 4månader innan jag knäckte 3:an när jag gjorde våldsväxling som fungerar skitbra på en m46:a men inte på m90 smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
påsen If your not out of control, your not in control
12 januari 2009 · 686 Inlägg

Som andra har skrivit så behöver du växellådan, spakstället, balken och främre kardanen eller hela kardanen från en bil med m90 låda.
Du behöver ju som andra skriver även en lamell med 20 splines.
Fixar du allt det så tar det inte många timmar att byta/bygga om, är ett mycket enkelt jobb anser jag.

/Påsen

PÅSEN RACING
Mini Cooper S "Kojjan" (2004)
Andreas 940 -utan 940
12 januari 2009 · 1 728 Inlägg

Trådskaparen: Se till att få med upphängningen till spakstället, det är lätt att missa den. Längst ner till höger: http://hem.bredband.net/andreas_h/spak.gif

wildboy_87_ skrev:
stämmer precis men tidiga 940 dislar hade m46 dem med menta bara en efter 95 så funkar det kalas så har jag det nu smile

Ok, bra att veta. smile

AudiFors
23 januari 2010 · 906 Inlägg

Jag lånar tråden lite, blev lite nyfiken, är det ingen av er som kan visa bild på de olika svänghjulen och säga vilket som är vad?smile

=)
Andreas 940 -utan 940
23 januari 2010 · 1 728 Inlägg

740Fors skrev:
Jag lånar tråden lite, blev lite nyfiken, är det ingen av er som kan visa bild på de olika svänghjulen och säga vilket som är vad?smile

Dubbelmassesvänghjul "M90", du ser skarven mellan de två delarna som är svetsad på detta hjulet.
Tyvärr är det förstört eftersom han som svetsade det inte visste vad triggerhålen hade för funktion:
http://img682.imageshack.us/img682/4963/dsc01421he.th.jpg

Djupt enkelmassesvänghjul:

http://img718.imageshack.us/img718/6201/dsc01422.th.jpg

_ninen
3 mars 2010 · 71 Inlägg

Lånar tråden lite..

finns det någon sinterlamell till m90 som passar i  djupt enkelmassesvänghjul ??

Senast redigerat av _ninen (3 mars 2010)

Super40
3 mars 2010 · 415 Inlägg

kolla kgtrimning, de har sinterlameller och vanliga lameller som passar m90

, ___
/ _ _ _\_
⌠¯¯¯¯¯' [☼===☼]
`()_);-;()_)--o--)_)
volvoqq Lastbilsmekaniker
19 augusti 2012 · 5 150 Inlägg

Hur är det med utrampningslagret är det ifrån m90 eller m46an som man skall använda.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang