4054
Sök

Chippa audi S2

76 Inlägg
21 augusti 2012
Trådstartare
Ska chippa min audi S2a 91a o fick frågan vad för KPA det är på MAP-sensor. Fanns 250 kpa och 300 kpa.

Har S2 91 nån standard kpa på sina boxar?

Anledningen till att jag frågar är att jag inte vågar ta ner boxen pga alla sladdar som går bakom den + att jag inte fick loss kontaktstyckena, De satt änna fast:-(    Hade jag map-sensorn med 300 kpa så skulle effekten med standard chip bli ca 290 hk.

Olika
907 Inlägg
21 augusti 2012
Den som ska chippa din bil har tydligen inte koll på S2 med 3B-motorn...
Är den inte chippad sedan innan sitter det en 200 Kpa MAP-sensor i boxen, den kan alltså mäta upp till 1 bars laddtryck = 265-270 Hk.

Många programvaror sägs lämna 290-295 Hk, de ska köras med 250 Kpa MAP.

Mvh
Fredrik

76 Inlägg
21 augusti 2012
Trådstartare
Tja. Jag har varit i kontakt med Tm chiptuning o de kan nog sina saker. Han jag köpte s2an av sa att ägaren innan honom hade chippat den o vad jag kunde se så har nån varit på boxen. Min laddar 1,1 1,2 nu men den får för mycket soppa så därför vill jag chippa om den.

Olika
907 Inlägg
21 augusti 2012
S2_Freddan skrev:
Tja. Jag har varit i kontakt med Tm chiptuning o de kan nog sina saker. Han jag köpte s2an av sa att ägaren innan honom hade chippat den o vad jag kunde se så har nån varit på boxen. Min laddar 1,1 1,2 nu men den får för mycket soppa så därför vill jag chippa om den.

Ja men då är det ju en helt annan sak, om någon redan varit inne i boxen, enda sättet att ta reda på vilken MAP-sensor du har är att läsa på den, är det en Bosch så står det på den, är det tex VMAP får man kolla hur den är inställd.
Den har väl inte alltid fått för mycket soppa efter chippningen? Det är förmodligen något annat fel om den börjat gå fett på senare, som inte avhjälps med annan programvara.
Har du gjort några andra modifikationer på den sedan den började gå fett?

Eller tycker du kanske bara att den tar för mycket bränsle i allmänhet?

Mvh
Fredrik

904 Inlägg
21 augusti 2012
Som sagt, original S2 med 3B motorn har 200kpa mappsensor

En S2 med ABY motorn har 250kpa mappsensor.

Är du osäker på vad din bil har måste du öppna boxen och kontrollera, för kör du med ett chip som är tillverkat för en annan mappsensor är den du använder kommer bilen gå skit, och eventuellt även gå sönder

De ska va gött å leva

76 Inlägg
21 augusti 2012
Trådstartare
Ok men den har gått länge med denna så sönder har den ju inte gått. Men bra går den ju inte heller så jag får försöka ge mig på boxen o se om jag kan få loss den då. Tack för tipsen.

Mvh Freddan

904 Inlägg
21 augusti 2012
Att din bil går som den gör nu behöver ju inte bero på att det är annan mappsenor eller liknande. Kan ju vara att du har nått lekage på någon tryckslang eller att soppatrycket är för högt eller vad som helst.

Det är ganska vanligt att S2orna läcker i skarven mellan intercooler och balken/röret som går till insuget. Ska sitta nån oring eller liknande där som man kan byta mot en bit silikonslang.

De ska va gött å leva

76 Inlägg
21 augusti 2012
Trådstartare
ja min läckte allt där så jag har sätt på en slang där imellen nu o det gjorde massor. Nu kan man dra ut på växlarna, fast den går ändå inte riktigt bra då den bluddrar o rycker lite. Men drar du sakta upp så går den ganska bra.

Sök