Hjälp med parkeringsböter

HenrikssonMedia
22 augusti 2012 · 236 Inlägg

Någon som har lite bättre koll än mig kanske kan hjälpa mig med en P-bot jag precis fick.

Jag står på en gata som ej har några förbudsskyltar och heller inga parkeringsavgiftsskyltar. Jag står ej framför något garage eller mellan två rutor. Trots detta har en polisbil rullat upp bredvid och satt en P-bot på 500kr på rutan för "olovlig parkering". Man har ej kollat skyltar men tagit kort enligt boten.
Parkeringen i fråga är, vid efterforskning, inom avgiftsbelagd parkeringszon, men det finns inga skyltar som visar detta vilket det gör på övriga gator inom zonen.

Min fråga är, går detta att bestrida? Man har skrivit att jag parkerat olovligt men det borde stå att jag ej avlagt parkeringsavgift. Det finns inga skyltar som visa att jag ens SKA betala utan det kräver att jag går ut på Gävlekomuns hemsida och söka mig fram för att se om gatan är avgiftsbelagd eller ej. Nu är 500kr inte hela världen men rätt ska vara rätt!

Senast redigerat av HenrikssonMedia (22 augusti 2012)

BMW E46 M3 "SMG2" (2003)
Slash Saabifierad
22 augusti 2012 · 2 026 Inlägg

Hur långt är det till närmaste korsning?
Har du stått nära en busshållsplats?
Har du stått nära ett övergångsställe?
Var det huvudled där du parkerade?

Skulle vara bra med en bild på platsen.

Senast redigerat av Slash (22 augusti 2012)

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!
HenrikssonMedia
22 augusti 2012 · 236 Inlägg

Slash skrev:
Hur långt är det till närmaste korsning?
Har du stått nära en busshållsplats?
Har du stått nära ett övergångsställe?
Var det huvudled där du parkerade?

Skulle vara bra med en bild på platsen.

Nej inget av ovanstående. Stod kanske 70m från närmaste korsning. Det var en garageutfart en bit framför men jag var nog med att INTE blockera denna, stannade ungefär 1,5m innan porten. Enligt en bekant körskolelärare finns inga regler som säger att man måste stå ett visst avstånd från en garageutfart så parkeringen var regelrätt på den punkten.

https://maps.google.se/maps?q=g%C3%A4vl … 17,,0,7.97

ganska exakt där Saaben står parkerade jag. Stod även 2 bilar bakom som ej fick böter. Börjar tro att man gjort detta för jag har tonade framrutor tongue

BMW E46 M3 "SMG2" (2003)
HenrikssonMedia
22 augusti 2012 · 236 Inlägg

Ok problemet va kanske löst då, står ju faktiskt inget [ P ] där vilket jag förmodar betyder att det är parkeringsförbud? Dock borde bilarna bakom ha fått böter också, och borde man inte skylta med parkeringsförbud om man ej får parkera där?

BMW E46 M3 "SMG2" (2003)
Slash Saabifierad
22 augusti 2012 · 2 026 Inlägg

HenrikssonMedia skrev:

Slash skrev:
Hur långt är det till närmaste korsning?
Har du stått nära en busshållsplats?
Har du stått nära ett övergångsställe?
Var det huvudled där du parkerade?

Skulle vara bra med en bild på platsen.

Nej inget av ovanstående. Stod kanske 70m från närmaste korsning. Det var en garageutfart en bit framför men jag var nog med att INTE blockera denna, stannade ungefär 1,5m innan porten. Enligt en bekant körskolelärare finns inga regler som säger att man måste stå ett visst avstånd från en garageutfart så parkeringen var regelrätt på den punkten.

https://maps.google.se/maps?q=g%C3%A4vl … 17,,0,7.97

ganska exakt där Saaben står parkerade jag. Stod även 2 bilar bakom som ej fick böter. Börjar tro att man gjort detta för jag har tonade framrutor tongue

Finns 2 Saabar som står bredvid varandra. Om du stod där den mörkröda 9-5:an står borde du inte få böter. Om du möjligtvis stod där 9-3:an står förstår jag polisen, då det kan klassas som att du blockerar parkeringsplatserna på vänstersida.

Tror det är felaktigt att ge dig böter om du står där 9-5:an står för det är varken huvudled eller något som förbjuder parkering. Visst finns det angivna parkeringsplatser men det finns egentligen inget krav att om de existerar måste du stå där om det nu inte är en stor parkeringsplats (som en ICA-parkering), huvudled eller att det är förbud mot att parkera på gatan eller att du ställt dig framför en in/utfart eller på en lastplats.

Tror inte polisen ger dig parkeringsböter bara för att du har tonade rutor tongue Snarare ett föreläggande om besiktning fast då måste du vara på plats och använda bilen wink

Senast redigerat av Slash (22 augusti 2012)

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!
Slash Saabifierad
22 augusti 2012 · 2 026 Inlägg

Funderade på det, kan det vara så att Gävle har denna skylt när man åker in:
http://www.korkortsteori.se/Bilder/teori/zon-med-parkeringsforbud.jpg

Då får du nämligen bara stå på markerade platser och där det finns en parkeringsskylt.

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!
KHRacing
22 augusti 2012 ·

Din skyldighet som förare att hålla dig uppdaterad med alla regler som gäller för där du kör.

När staten ändrar vissa trafikregler exempelvis så skrivs inte detta ut i tidningar eller skickas som rekommenderat brev hem till dig med infon,, utan man är son sagt skyldig att h¨lla sig själv uppdaterad.

caromania Forummoderator
22 augusti 2012 · 9 296 Inlägg

Betala boten och överklaga den därefter. Ta bilder och hävda att det inte finns tydlig skyltning.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang