Scrubl
17 augusti 2012
· 5 Inlägg
Vi är två kompisar som tagit över en gammal Honda CRX generation 1 från 1987 för en liten peng.
Motorn är av okänd benämning men är 125 HK varianten (D16ZC1? D16Z5?), den som vet benämning (D16xx) får gärna fylla i.
I dagsläget startar bilen men går endast på 3 cylindrar. Misstänkt blåst topplocks-packning, har inte undersökt saken närmre.
Rost finns i underrede och måste åtgärdas innan en besiktning. I övrigt finns det lite rost på bagagelucka och skärmkanterna bak.
Planerna är först och främst att få bilen körklar. Därefter lite småtrimning (så hög effekt som möjligt för minsta möjliga peng), väghållning, styling.
Steg 1: Genomgång av motorn.
Steg 2: Ut med allt, rostlaga, lacka.
Steg 3: ???
Steg 4: Profit
Nu till några frågor som någon kunnig gärna får svara på:
Vad skiljer interiört och exteriört mellan gen1 och gen2? (-87 och 88-91)
Vilka delar passar bolt-on från en gen2 på en gen1?
Vilka saker bör man få tag på från gen2 och montera? Hjulupphängning?
Motorbenämning/benämningar i övrigt?
Jag har sett att dessa ofta benämns ED9, EF7, osv. Vad står detta för? Vilka är vad? Vilken är detta?
Det känns som en hel djungel av bokstavs och sifferkombinationer nu när man gett sig på ett för oss okänt bilmärke.
Senast redigerat av Scrubl (18 augusti 2012)