All privat demontering av bilar kan bli olaglig

Dalkarl
2 augusti 2012 · 27 Inlägg

kopiera denna och skicka till er lokala tidning motor delen genom att du skickar detta via mail till din lokala redaktion så bidrar du till att skapa opinion.

Hej nu kokar det av ilska i motorsverige men ytterst få har skrivit om detta än så länge nu i sista minuten börjar pressen få upp ögonen och jag skriver till er för att ni ska kunna nå ut med detta lokalt i ert upptagningsområde innan det är för sent

https://www.facebook.com/groups/stoppa. … redningen/

ca 14700 medlemmar ständigt växande och detta på ca 1 månad

www.ssbb.nu

www.upprop.nu /kefs nästan 10 000 påskrifter än så länge.

http://www.nt.se/nyheter/artikel.aspx?articleid=7835087

www.mhrf.nu

kanske ni borde rycka tag i några lokala bilentusiaster raggare alt veteran ... folkrace fantaster och andra motorintresserade i alla läger som håller på och göra ett reportage om det TEX att renovera en gammal volvo raggarbil europee folkrace rallycross street car kan bli riktigt svårt i framtiden om förslaget klubbas igenom.

även nyare bilar som 80-90 talare kommer det bli väldigt svårt att få tag på beg delar till

och det är bråttom att skapa en sund opinion mot ett vansinnigt förslag

Mvh ditt namn...

Chevrolet 2500 4x4 1994 6,5 td
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
2 augusti 2012 · 14 056 Inlägg

Dalkarl skrev:
kopiera denna och skicka till er lokala tidning motor delen genom att du skickar detta via mail till din lokala redaktion så bidrar du till att skapa opinion.

Hej nu kokar det av ilska i motorsverige men ytterst få har skrivit om detta än så länge nu i sista minuten börjar pressen få upp ögonen och jag skriver till er för att ni ska kunna nå ut med detta lokalt i ert upptagningsområde innan det är för sent

https://www.facebook.com/groups/stoppa. … redningen/

ca 14700 medlemmar ständigt växande och detta på ca 1 månad

www.ssbb.nu

www.upprop.nu /kefs nästan 10 000 påskrifter än så länge.

http://www.nt.se/nyheter/artikel.aspx?articleid=7835087

www.mhrf.nu

kanske ni borde rycka tag i några lokala bilentusiaster raggare alt veteran ... folkrace fantaster och andra motorintresserade i alla läger som håller på och göra ett reportage om det TEX att renovera en gammal volvo raggarbil europee folkrace rallycross street car kan bli riktigt svårt i framtiden om förslaget klubbas igenom.

även nyare bilar som 80-90 talare kommer det bli väldigt svårt att få tag på beg delar till

och det är bråttom att skapa en sund opinion mot ett vansinnigt förslag

Mvh ditt namn...

Jag har skickat detta till Eskilstuna Kuriren och Sveriges Radio Sörmland så vi får se hur det blir.

/Benny

Senast redigerat av Vettemannen (2 augusti 2012)

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
it_mutt Avstängd
2 augusti 2012 · 10 388 Inlägg

Mannenmyten skrev:
...

Jag tar tillbaks ordet "fegt". Däremot tycker jag det är märkligt med folk som vill ha en förändring, men inte kämpar för den. I den politiska sakfrågan du nämner räcker det till och med att rösta på ett parti som delar dina åsikter, för att inte bedömas som märklig av mig. Men du får gärna förklara syftet med att rösta på ett parti som har totalt främmande åsikter gentemot dina egna?

Tycker du inte jag är insatt så bevisa det. Och bevisa det genom att ta död på mina argument. Annars är det ju bara tomt prat från din sida.

Jag vet inte var du fått det ifrån att jag har förespråkat att rösta på ett parti som står för helt andra saker än "jag" gör. Av just denna anledning röstar jag -inte- på SD, då de inte alls står för vad jag anser. ("Men du får gärna förklara syftet med att rösta på ett parti som har totalt främmande åsikter gentemot dina egna?").

Förstår jag inte heller varför du lägger energi på att ta detta personligt (vilket det verkar som du gör, i form av att det jag skrivit skulle varit riktat mot dig personligen). Att DU inte skulle vara insatt, har jag inte sagt något alls om så det vet jag inte var du fått ifrån. Däremot har jag menat att många inte verkar vara det.

Resten kan du få via PM om så önskas, mest då detta blivit helt galet OT och som tidigare påpekat kommer vår diskussion inte tillföra tråden något.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
caromania Forummoderator
2 augusti 2012 · 9 296 Inlägg

Jisses så ni bråkar pojkar. Längst mening utan punkt vinner?

Förslaget kommer komma ut på remiss och sedan förtydligas det. Lagar stiftas absolut inte bara genom ett förslag från en tillsatt grupp. Opinion är bra, men opinionen i den här tråden har påverkat det hela noll och intet. MHRF har ifrågasatt förslaget och det väger tyngst. Vi ska vara glada att MHRF finns och borde lägga mer energi på att stödja dem tex genom medlemsskap.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Auto-man
4 augusti 2012 · 551 Inlägg

Från en insatt

Läget är idag det att:
Miljödepartmentet jobbar på en ändrad förordningstext i bl a bilskrotningsförordningen.

Den ursprungliga lagändringen är inte längre aktuell så det blir varken någon lagrådsremiss som det var tänkt under våren 2011, så det blir ingen proposition, debatt eller omröstning i denna fråga.

Skattebelastade och skattefria automobiler, nästan som min andra hjärnhalva och jag mha kottar :)
jocke321
5 augusti 2012 · 10 Inlägg

Rorys skrev:
Från en insatt

Läget är idag det att:
Miljödepartmentet jobbar på en ändrad förordningstext i bl a bilskrotningsförordningen.

Den ursprungliga lagändringen är inte längre aktuell så det blir varken någon lagrådsremiss som det var tänkt under våren 2011, så det blir ingen proposition, debatt eller omröstning i denna fråga.

Jag skulle vara glad om du förtydligade detta lite.
Som jag har uppfattat det så blir det som du skriver ingen proposition, debatt eller omröstning i denna fråga.
Det kommer bara att skrivas in i lagtexten.
Har jag fel hoppas jag att du återkommer det är nämligen lätt att tolka ditt inlägg som att det är lungt!

wistfors Performance meck
5 augusti 2012 · 342 Inlägg

skit bra förslag slippar vi alla gammla lik som ligger i skogarna att man skruvar ner en bil hemma i trädgården kan ingen någonsin göra något åt så länge som dom bilarna går att räkna på händerna punkt.

Mazdaspeed
5 augusti 2012 · 82 Inlägg

jocke321 skrev:

Rorys skrev:
Från en insatt

Läget är idag det att:
Miljödepartmentet jobbar på en ändrad förordningstext i bl a bilskrotningsförordningen.

Den ursprungliga lagändringen är inte längre aktuell så det blir varken någon lagrådsremiss som det var tänkt under våren 2011, så det blir ingen proposition, debatt eller omröstning i denna fråga.

Jag skulle vara glad om du förtydligade detta lite.
Som jag har uppfattat det så blir det som du skriver ingen proposition, debatt eller omröstning i denna fråga.
Det kommer bara att skrivas in i lagtexten.
Har jag fel hoppas jag att du återkommer det är nämligen lätt att tolka ditt inlägg som att det är lungt!

Jag håller med. Eftersom förslaget redan har kommit upp så är risken stor att det kommer igen. Så jag kan inte var lugn förrens NVV, eller annat organ, går ut offentligt och bekräftar att det har lagts ner.

plankan
5 augusti 2012 ·

Jaha -
och vad bli nästa........

Att biltema/Mekonomen etc etc, inte får sälja verktyg/res delar till privatpersoner då heller big_smile

v70tdi
5 augusti 2012 · 106 Inlägg

wistfors skrev:
skit bra förslag slippar vi alla gammla lik som ligger i skogarna att man skruvar ner en bil hemma i trädgården kan ingen någonsin göra något åt så länge som dom bilarna går att räkna på händerna punkt.

Lik säger han som åker gammla rödblockare som jag tror jag sett mest utav allt stå och skräpa? big_smile
Och tro mig dom kan göra bra mycket mer än vad du verkar ha en aning om vad som händer på din egendom. Det kan dom göra redan idag om dom så vill.

Hool
5 augusti 2012 · 1 067 Inlägg

Vite smile   Städa gården eller så får du hosta upp 50 tuss

BMW 525i E34 "Pingu" (1992)
BMW 325iT "Oxy" (1989)
Auto-man
6 augusti 2012 · 551 Inlägg

jocke321 skrev:

Rorys skrev:
Från en insatt

Läget är idag det att:
Miljödepartmentet jobbar på en ändrad förordningstext i bl a bilskrotningsförordningen.

Den ursprungliga lagändringen är inte längre aktuell så det blir varken någon lagrådsremiss som det var tänkt under våren 2011, så det blir ingen proposition, debatt eller omröstning i denna fråga.

Jag skulle vara glad om du förtydligade detta lite.
Som jag har uppfattat det så blir det som du skriver ingen proposition, debatt eller omröstning i denna fråga.
Det kommer bara att skrivas in i lagtexten.
Har jag fel hoppas jag att du återkommer det är nämligen lätt att tolka ditt inlägg som att det är lungt!

Nej lag kan inte ändras utan riksdagen, men en föreskrift kan det och jag ska kolla var de är, då bla avställda bilar hotas mm. Ska se vad som är kvar om det är något att upplysa dom om.

Skattebelastade och skattefria automobiler, nästan som min andra hjärnhalva och jag mha kottar :)
Auto-man
14 augusti 2012 · 551 Inlägg

Under sommaren har det blossat upp en storm mot ett förslag från Naturvårdsverket. Verket pekar på en rad problem med hur bilskrotningen fungerar i dag och föreslår därför regeländringar som kan få förödande konsekvenser för bland annat de som håller på med veteranbilar. I värsta fall kan det bli olagligt att meka med sin bil hemma i garaget. Det tror i alla fall Motorhistoriska Riksförbundet vars generalsekreterare Jan Tägt vi träffar på en veteranbilsträff i Nyköping.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.as … el=5230348

Senast redigerat av Rorys (14 augusti 2012)

Skattebelastade och skattefria automobiler, nästan som min andra hjärnhalva och jag mha kottar :)
Auto-man
27 augusti 2012 · 551 Inlägg

Läget nu

I juni 2011 överlämnade Naturvårdsverket rapporten Uttjänta bilar och miljön till Miljödepartementet. Förslagen i rapporten bereds för närvarande i regeringskansliet och departementet kan i nuläget inte föregå denna beredning och ta ställning för eller emot förslagen. Rapporten har varit ute på remiss hos myndigheter och berörda aktörer. Dessa remissyttranden hanteras tillsammans med förslagen för att ligga till grund för regeringens bedömning och förslag.

Skattebelastade och skattefria automobiler, nästan som min andra hjärnhalva och jag mha kottar :)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang