6439
Sök

Diskantproblem

6 851 Inlägg
6 mars 2007
jonash skrev:
TT-Avant skrev:
Har en annan teori oxå..Det kan vara så att de diskanter som följer med det i ditt kitt inte alls pasar dej.
Kan vara så att det helt enkelt är fel diskant för dina öron.
Eller helt enkelt så att den diskant som de skickat med i kittet ÄR vass..
Vad gör man då? Då köper man ett par DLS UP1C diskanter som är helt ok. för pengarna.

Och hur vet du att den diskanten passar hans öron, har du lånat dem nån gång?

Ibland blir man så trött...

mvh Jonas

Nej, men jag har lyssnat på Lightning Audio B1.525C kittet och kan säga det att den diskanten är inget vidare om man jämför med de DLS jag förslog..

Detta va ett FÖRSLAG jag gav han.
Men du kan ju ge han förslag själv ist. hur han skall göra..

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
6 mars 2007
Ja eller så tar man sina diskanter, och istället för en nivåsänkning så sätter man dit en notch-filter del, och en konjugatlänk och så är problemet löst...

DLS diskanterna är lite mjukare kanske, men det är långt ifrån alla som går igång på DLS diskanter..

mvh Jonas

Sharky skrev:
Kan det inte vara så att dom diskanter han föreslog är kända för att vara "mjukare". I så fall skulle nog jag kunna tycka att det är ål rajt att rekommendera utan att göra örontransplantation.

Sedan så är det ju det där med nivåanpassning. Det kan fuller väl vara så att det är nivån på diskanterna som är på tok för hög.

/Göran

jonash skrev:
Och hur vet du att den diskanten passar hans öron, har du lånat dem nån gång?

Ibland blir man så trött...

mvh Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

238 Inlägg
6 mars 2007
jag är inte dum!! jag har bara otur när jag tänker..!! hahahahah..

Biltokig
870 Inlägg
7 mars 2007
Trådstartare
101CRX skrev:
jag är inte dum!! jag har bara otur när jag tänker..!! hahahahah..

Har resistansmätt diskanterna nu... 4ohms motstånd verkar det vara, vad gäller för motstånd då?

Jonash: vad är ett notchfilter & en konjugatlänk? tongue

Volvo: Built to protect Volvo drivers from other Volvo drivers.

238 Inlägg
13 mars 2007
nocth filter  är bra till pucklar och du kan ta bort vissa frekvenser..framför allt bas pucklar och mellan puklar och ytters sällan i diskant registret..
du säger att diskanterna är lite vassa .. och jag skall hjälpa dig nu då ..
9.7ohm + - diskant först. sen 1.2 + + sen kan du spela smile..lycka till..

man kan även köra olika delningar till diskanten samt fas och impendans korrigera för att råda bot på vasshet och köra en ganska snäll delning på diskanten..  men börja med det första alternativet.. och lyssna på olika musik stilar..

Biltokig
870 Inlägg
13 mars 2007
Trådstartare
Tack för hjälpen big_smile ska pröva och hålla tummarna för att det ger det resultat jag hoppas... Ja ska lägga motstånden precis vid delningsfiltret va? (säkrast o fråga så man inte gör nåt galet wink)

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
13 mars 2007
Mr_Gear skrev:
Tack för hjälpen big_smile ska pröva och hålla tummarna för att det ger det resultat jag hoppas... Ja ska lägga motstånden precis vid delningsfiltret va? (säkrast o fråga så man inte gör nåt galet wink)

Om du har separata kablar till diskanten från steget kan du lägga dem direkt på utgången på steget om du vill med, det spelar ingen roll.

Har du däremot en kabel som går in i filtret, och sen ut ur filtret till elementen så får du sätta dem däremellan nånstans. Där du har bra kylning skulle jag säga.

mvh jonas
Senast redigerat av jonash (13 mars 2007)

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

238 Inlägg
15 mars 2007
jag brukar alltid löda fast direkt på diskanten  enklast..

Biltokig
870 Inlägg
15 mars 2007
Trådstartare
101CRX skrev:
jag brukar alltid löda fast direkt på diskanten  enklast..

Njae på dessa diskanterna sitter en liten 15cm lång kabel direkt ut från diskanten som man sedan ansluter i en längre sladd som man drar från delningsfiltret.... så ja kan inte göra det.

238 Inlägg
15 mars 2007
tjena ..

klipp av kabel spara en bit kvar från diskanten löd dit. np.
du klippar av kabeln löd dit motståndet det stora på + sätt ditt + löd dit det lilla motsåndet +- klart

238 Inlägg
15 mars 2007
Mr_Gear skrev:
101CRX skrev:
var den på ex 4ohm?

och 6db är jävligt myckel..

prova med -3db

9.2ohm  +till + diskant 
1.7ohm  + till -diskant (´kortslutning)

obs denna är till en diskant på 6.5ohm .. men du kan ju alltid prova den.

Tack smile ska ta och prova det! ska försöka se ohmtalet på diskanterna ikväll också då ja inte vet vad dom är på... Postar vad ja får reda på här! jag förstår dock inte varför jag ska ha olika storlek på motstånden till olika diskanter? och varför jag ska kortsluta den ena... det strider lite mot min logik.. tongue

Sök