Köpråd, Volvo S40/v40/v70, Akut Då Bilen Skall Köpas Imorgon! , Blocketjakt, Hjälp!

kolsvajansson
9 juni 2012 · 875 Inlägg

Från tidigar inlägg vill jag bara berätta att s40t4 inte har något med Renault att göra och att rost har alla bilar beroende på hur man sköter dem...x40 KAN ha ha lättare att rosta men om man hittar de riktiga pärlorna som är skötta och ifall man sköter dem själv så är det riktigt bra bilar:)

volvo-racer
9 juni 2012 · 724 Inlägg

Köp min wink

volvo_1987
9 juni 2012 · 1 675 Inlägg

blockpakningen var slut, men fick tag på ett sats för 250 kr så billiga delar med smile Jag har alltid kört volvo oich var väldigt skeptisk till renualt franskt skit som alla säger! Men köpte mig en renualt laguna 16v Turbo 2003 som rullat 19000 mil. Köpte den mest för priset var kallas gav 18000 kr för min. Tänkte väl att den håller väl ett tag. Sen jag köpte den i december 2011 har jag byt broms belägg på den, det enda smile Dern bara går och går riktigt skön att köra och helt okej förbrukning. Sitter som en kung i den! Kan med handen på hjärtat säga att det är den bästa bil jag haft! Trotts dom nyare volvo jag kört! Så titta på renualt 2 efter 2001. Dom med mindre motor då kan du få en förbrukning på 0,6-0,7. Så som sagt länge leve franskt! big_smile

Ren kraft kan man inte ta på eller se, men den finns där!
xXSammy
9 juni 2012 · 6 577 Inlägg

tragedy skrev:

Malheus skrev:
Mitsubishi Carisma med 1.8 motorn är trevlig, EJ GDI motorn. Det finns nyare (Gärna över 00 så får du underredsbehandling) med gamla 1.8 bensinaren

jag har hört mig för en del med olika folk och dom säger inte konstigt nog samma sak, dom håller, billiga o reparera verkar de som med.vad är de för skillnad på motorerna du nämner och varför ska man ej ta en GDI?

GDI motorn är direktinsprutad och har ett "Lean-burn" läge vilket ska snåla ner förbrukningen under landsväg. Motorn i sig är det inget problem med MEN. Den tål inte det europeiska bränslet vilket gör att den sotar igen..Ett nytt gasspjäll kostar 5siffrigt.

Om den bara körts på 98 oktan hela livet skulle det möjligen vara en bra bil men är väldigt tveksam på att folk har gjort det..

De/Dem
volvo_1987
9 juni 2012 · 1 675 Inlägg

kan nog säga att många av dom killarna tyvärr är bil skojare så tänk på vem du köper bil av och viktigt!, är att bilen är väl dokumenterad alltid ett stort plus smile Hoppas du hittar rätt smile

Ren kraft kan man inte ta på eller se, men den finns där!
arenwik
9 juni 2012 ·

X40 är inte Volvos sämsta bil.... Vad är dessa "stora problem" ?

Ja Fas 1 rostar mycket, är det konstigt på en volvokombi som rullat 14-16 år och i salt varje vinter.
Barnsjukdomar finns också på Fas1 men inte mer än någon annan volvo...
För övrigt är motor,låda,koppling,turbo nästan odödliga.... Har aldrig haft stora problem vid besiktningar heller.
Fas 2 är i mina ögon felfri, aldrig sett en med rost och vad jag vet har den inga sjukdomar heller.

Jag har ägt många x40 både fas 1 och 2, samt arbetar i bilhandel där vi drar iväg mååånga x40 av olika slag.
ALDRIG haft problem med varken mina egna eller dom på firman. Det är väldigt hög omsättning på dessa bilar, dom står aldrig länge i hallen.

Senast redigerat av arenwik (9 juni 2012)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
9 juni 2012 · 17 486 Inlägg

Det är inte kul när det är panik... Utifrån annonser är det svårt att avgöra om en bil är bra eller inte. En kompis har en bilfirma och jag satt i en av hans bilar igår:

http://www.blocket.se/goteborg/Toyota_A … 15&w=1

En sån borde väl kanske vara något? Bör gå att finna för nära 15 lappar. just denna är nog för långt bort för dig.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Rquired Allmänt envis
9 juni 2012 · 12 512 Inlägg

tragedy skrev:
http://www.blocket.se/kronoberg/Mercedes_Benz_C_180_KOMBI___ESPRIT_40894382.htm?ca=21&w=1

mercedes 180 ja hittat, spana och kolla gärna, hur ser sån ut i reservdelar och försäkring? mkt fel på dom?

Rquired du som kör BMW och är megafan av tyska ligan va säger du?

http://www.blocket.se/simrishamn/Nissan … 21&w=2

nissan primera ser fin ut, kommentarer?

en annan likadan http://www.blocket.se/angelholm/Nissan_ … 21&w=2

http://www.blocket.se/simrishamn/Nissan … 21&w=2 likadan, kommentarer?

skrev Mitsubishi innan, reaktioner?

Nu är jag lite sent ute, men en sådan Nissan var precis vad jag tänkte på. Bra och för pengarna rolig bil, jag tycker inte Mitsubishi kan matcha Primera i just det här fallet. Mercedes är klart vassast om du frågar mig och skönhetsrost är egentligen det som drabbar S202 generellt, men frågan är om du hittar en ok sådan inom budget?

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
tragedy
28 augusti 2012 · 146 Inlägg

hej gubbar!

pga sjukdom med operation och etc ha ja inte svarat eller haft orken.
tänkte ja skulle uppdatera er vad det blev och hur allt funkat.

jag köpte samma dag som sista inlägget eller kanske dagen efter en KIA RIO 1.3l LS 2001:a tro jag bestämt att den heter.
då ni vet jag är värdelös med bilar och tog alla era råd. ja kröp under bilen, kollade ev rost i skärmar, olja, filter servicebok o etc. serviceboken va tom då snubben ja köpte den av fått bilen av sin mormor. bilen hade gått 5600 mil och i alla besiktningspapper va helt tomma, endast en bra att veta då handbromsen behövde spännas!

färgen galla, riktigt spyfärg, hemsk men inget o gnälla över. ac, cdstereo, hur bra som helst. precis d jag ville ha. tvärnöjd.
bilen ha börjat krabba lite nu, en av tändkablarna ha pajjat och motor verka inte gå på alla cylindrar men vart så ett tag nu och fick reda på detta igår av min polare som jobba på meca.

han sa att det kan va 4 faktorer som gör att bilen hackar som den gör, känns som den inte får bensin o den bara cpa helt å hållet går inte o köra över 70km/h pga detta. men idag gick den som en klocka igen o då tog vi ändå sönder den tändkabeln helt igår. ska köpa nytt. johan på meca sa biltema tändkablar. en annan polare som är flygtekniker säger för helvete inte biltema, han säger mekonomen eller meca o att ja ska köpa 4 tändkablar samt 4 nya stift då gnistorna vart ojämna på den trasiga.

vad säger ni? hoppas inte ni lacka ut pga ja inte svarat.


IM BACK!

puss

EDIT: glömde dom 4 faktorerna, luftmassemätaren, tändstiften, ngt annat konstigt som börjar på bokstaven L o en till grej.

ngt mer jag ska tänka på? bilen går o köra men jag kanske inte borde? peppe-a här på forumet sa kör så lite så möjligt pga bensin i katalysatorn elr ngt.

Senast redigerat av tragedy (28 augusti 2012)

xXSammy
28 augusti 2012 · 6 577 Inlägg

Ingen motorlampa som lyser? Felkoder?

De/Dem
tragedy
28 augusti 2012 · 146 Inlägg

Malheus skrev:
Ingen motorlampa som lyser? Felkoder?

nej, inget lyser alls konstigt. kanske att bilen inte har ngn lampa för d? för gammal bil kanske?
min polare sa att ja ska ladda hem ett program o felsöka bilen själv men kommer ju fatta 0!


kanske jag är i fel tråd nu och gräver? isf får admin gärna varna mig. kan ju ej detta forum alls.

Senast redigerat av tragedy (28 augusti 2012)

xXSammy
28 augusti 2012 · 6 577 Inlägg

Kör tills motorlampan lyser..annars är det troligen tändstiften om den går dåligt.

De/Dem
tragedy
28 augusti 2012 · 146 Inlägg

Malheus skrev:
Kör tills motorlampan lyser..annars är det troligen tändstiften om den går dåligt.

ok, innan dess är det ingen fara då? åker in till meca imorn och köper prylar.
sen ska ja försöka ge mig o byta skiten. haha. gör d under bevakning av bilmekaniker, ni ska fan göra mig till bosse bildoktorn! lol

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang