2 september 2012
Trådstartare
Jag plockat reglagen för blinkers, hel/halvljusomkoppling och vindrutetorkare ifrån en Golf II från -89 eller nyare på skroten och som jag har monterat in i min VW-buss (endast en mindre modifikation krävdes på rattstången för att få den att passa). Dock har jag plockat bort knappen för varningsblinkers uppepå eftersom att jag fortfarande kommer att ha knappen för detta där de andra knapparna sitter.
Nu verkar det dessvärre så att hel/halvljusomkopplaren är trasig, det sitter en rödorange kontakt på baksidan med fyra tampar på: grön/vit, grön/röd, brun och svart/blå. När jag försöker att flippa på helljusspaken så får jag ingen kortslutning mellan några av dessa (6 olika tänkbara kombinationer) när jag mäter med ett vanligt Flukeinstrument.
Jag tänker byta ut spaken för hel/halvljusomkoppling och blinkers i alla fall mot en helt ny så småningom som även har reglage för farthållare i sig men jag vill fortfarande veta vilka av de 4 tamparna som går till vad så jag kan passa på att löda dit den nya kontakten så länge.
Jag har försökt att hitta elschema på nätet för att reda ut det men jag hittar bara såna för golfar som är tillverkade i Mexico eller USA och de verkar ha andra färger på kablarna där. Dessutom vet jag inte riktigt vilken årsmodell spakarna jag har plockat kommer ifrån mer än att den kommer ifrån en Golf II tillverkad 1989 eller senare.
Om man skaffar en spak med farthållare sitter det en extra kontakt för farthållaren eller är det någon av de befintliga som är mer bestyckad (fler stift som används) än om det hade varit utan farthållare?
Håll avståndet till bakomvarande fordon!