3778
Sök

Vattentemp chevrolet trans sport 03:a

4 Inlägg
24 augusti 2012
Trådstartare
Hej alla!

Tänkte kolla med Er andra trans sport ägare vad er tempmätare visar?

Jag fick i December ett packningshaveri på insugsmanifoldern och när jag ändå skulle
riva halva motorn passade vi också på att byta toppackningarna. Detta projekt blev ju inte
direkt billigt så nu är man ju lite nojjig och tittar på motortempen i tid och otid.
Min mätare visar 77/78grader vid normal körning men börjar det gå brant uppför eller
om jag har kärran på stiger tempen till 82+. Jag tycker det är lite konstigt att den varierar så.??

Tempen före haveriet var inget man tänkte på så jag har inget att gämföra med. Jag har luftat efter konstens alla regler men det kommer ingen luft så jag tror inte luft är problemet, om det ens är något problem.

Tacksam om jag får lite värden att jämföra med. //Håkan

03:a/19000mil

564 Inlägg
24 augusti 2012
Du har snarare lite låg temperatur, termostaten öppnar vid 90 grader. Stora strecket mitt på mätaren motsvarar ganska så exakt 100 grader på min och den brukar ligga ungefär 90 - 95 vid normal körning. Kylfläktarna startar normalt inte förrän vid 110 grader, så upp dit kan den stiga utan att det är något fel och det kan hända om man kör långsamt t.ex. i stan. Jag har sett på min att om man kör under ca 40 km/h så ökar temperaturen, snabbare så sjunker den.

Om du har en fungerande AC så kan du köra med den på, då kommer kylfläktarna att starta redan vid 95 grader eller något sådant.

4 Inlägg
24 augusti 2012
Trådstartare
Intressant! tack för ditt svar.

Enligt ditt resonemang så är skalan på instrumentet inte hyfsat linjär, är det så?

Min skala har långa markeringar vid 60, 80, 100, och slutar vid 125.
Den röda markeringen börjar vid ca 115

//Håkan

564 Inlägg
24 augusti 2012
Mitt instrument ser ut så här:
http://www.bildelsbasen.se/global/images/image.php?src=/mnt/newftp/10/bil/lgnr/1446(1).jpg&width=&height=

Temperaturen brukar stå 5-6 streck över 70 (1-2 streck över det första korta markerade) och det motsvarar ungefär 90 - 95 enl vad jag kan läsa med ODB-II. Det större markerade mittensträcket motsvarar 100 grader.

Skaffa en OBD-II adapter och koppla till din telefon eller annan enhet för att läsa ut vad bilens kontrolldator tycker att temperaturen är.

4 Inlägg
24 augusti 2012
Trådstartare
Du är ju bara för bra Sverkera.!

Den bilden va ju intressant. På mitt instrument står det 40 där det på bilden står 70, för övrigt
ser tempvisningen likadan ut. Då kanske du förstår varför jag har så låga siffror i mitt första inlägg.
Min nål ligger och jobbar på samma plats som din men vi har helt olika tempvisning.

Det blir väl till att försöka låna ett OBD2 instrument alt en lasertermometer för att verifiera
min aktuella temperatur

Jag är mycket tacksam för ditt engagemang //Håkan

564 Inlägg
24 augusti 2012
Du kan titta in i Chevroletdelen på http://www.usabilforum.se/ så hittar du en del annan information om de här bilarna i div olika trådar.

4 Inlägg
3 september 2012
Trådstartare
Tänkte göra en uppdatering.

Nu har jag gjort en mätning med varm motor igång, fast stillastående bil.
Min nål ligger på ett streck under det långa mittenstrecket. Obd2 läsaren
visade 190F vilket borde motsvara ca 88C. Så långt allt väl..

Det enda som verkar lite underligt var att kylfläktarna gick på låg fart hela tiden.

Jag får forska vidare.

//Håkan

Sök