Montera srs styrdon med annat serienummer

grakka
3 september 2012 · 102 Inlägg

Har problem med airbagen till ttn. Misstänker att det är styrdonet som har tappat minnet under vinterkylan (då problemet kom). Det nuvarande styrdonet heter "8N8 909 601" och desvärre är just detta styrdon svårt att hitta begagnat. Är det någon som vet om det går att koda in t.ex en "8J0 959 655" som tycks vara mycket lättare att få tag på? Vägrar betala 5k för ett nytt hmm

caromania Forummoderator
4 september 2012 · 9 296 Inlägg

Vad säger Audi om problemet?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
matteeee Ingen himmel är så blå som min
5 september 2012 · 2 972 Inlägg

caromania skrev:
Vad säger Audi om problemet?

Troligen frågar han här innan han åker till Audi och lättar plånboken..

Till TS: Kolla in forumet på NordicAudi.com - där är en avdelning för TT Mk1 där du kanske kan hitta svar, eller ställa din fråga och få bra svar.

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
fredriq Olika
5 september 2012 · 907 Inlägg

grakka skrev:
Har problem med airbagen till ttn. Misstänker att det är styrdonet som har tappat minnet under vinterkylan (då problemet kom). Det nuvarande styrdonet heter "8N8 909 601" och desvärre är just detta styrdon svårt att hitta begagnat. Är det någon som vet om det går att koda in t.ex en "8J0 959 655" som tycks vara mycket lättare att få tag på? Vägrar betala 5k för ett nytt hmm

Lider det av felkoden 65535 så kan det gå att få liv i det igen med "airbag reset tool" som det står en del skrivet om på NordicAudi och som finns att köpa på tex Ebay.

Mvh
Fredrik
caromania Forummoderator
5 september 2012 · 9 296 Inlägg

matteeee skrev:

caromania skrev:
Vad säger Audi om problemet?

Troligen frågar han här innan han åker till Audi och lättar plånboken..

Garaget är det sista stället jag skulle fråga om tekniska råd. Faktiskt. wink Dessutom sa jag inte "lämna in din sk premiumbil på felsökning och betala 12000kr", utan jag undrade om han kontaktat Audi och ställt frågan.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
matteeee Ingen himmel är så blå som min
5 september 2012 · 2 972 Inlägg

caromania skrev:

matteeee skrev:

caromania skrev:
Vad säger Audi om problemet?

Troligen frågar han här innan han åker till Audi och lättar plånboken..

Garaget är det sista stället jag skulle fråga om tekniska råd. Faktiskt. wink Dessutom sa jag inte "lämna in din sk premiumbil på felsökning och betala 12000kr", utan jag undrade om han kontaktat Audi och ställt frågan.

Och vad tror du man får för svar där innan man lättar på plånboken? Förutom "Vi får ta in den och kolla felkoderna för en tusenlapp, sen kan vi kasnke laga den för 11 till...."?
Då är det mer givande att chansa här, även om inte just du tycker det är så vettigt. Men om vi bortser från dina (intetgivande) svar så har han fått en länk till ett audi-specifikt forum där han kan hitta mer hjälp och ett förslag på vad det kan vara samt eventuell lösning.

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
caromania Forummoderator
5 september 2012 · 9 296 Inlägg

matteeee skrev:

caromania skrev:

matteeee skrev:
Troligen frågar han här innan han åker till Audi och lättar plånboken..

Garaget är det sista stället jag skulle fråga om tekniska råd. Faktiskt. wink Dessutom sa jag inte "lämna in din sk premiumbil på felsökning och betala 12000kr", utan jag undrade om han kontaktat Audi och ställt frågan.

Och vad tror du man får för svar där innan man lättar på plånboken? Förutom "Vi får ta in den och kolla felkoderna för en tusenlapp, sen kan vi kasnke laga den för 11 till...."?
Då är det mer givande att chansa här, även om inte just du tycker det är så vettigt. Men om vi bortser från dina (intetgivande) svar så har han fått en länk till ett audi-specifikt forum där han kan hitta mer hjälp och ett förslag på vad det kan vara samt eventuell lösning.

Imorgon är det torsdag, dagen före fredagsmys. Vi kan vara lite vrånga då och ändå bli förlåtna för det, så även du.

TS undrade om en annan styrenhet passar hans bil. TS undrade inte om det går att laga den gamla styrenheten. Huruvida den andra styrenheten passar eller inte kan med största sannolikhet Audi ge ett klart, enkelt, snabbt och mycket billigt besked på.

Senast redigerat av caromania (5 september 2012)

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Tobbetdi Diesel ska man ha!
5 september 2012 · 482 Inlägg

Snacka med reservdelar på Audi och nämn ditt artnr, det har säkert blivit nummerändrat till nåt som kan vara lättare att få tag på beg..

VW Passat Variant 4M DSG6 -13
Das Club www.vwpc.se
www.vwcs.se
matteeee Ingen himmel är så blå som min
6 september 2012 · 2 972 Inlägg

caromania skrev:

matteeee skrev:

caromania skrev:

Garaget är det sista stället jag skulle fråga om tekniska råd. Faktiskt. wink Dessutom sa jag inte "lämna in din sk premiumbil på felsökning och betala 12000kr", utan jag undrade om han kontaktat Audi och ställt frågan.

Och vad tror du man får för svar där innan man lättar på plånboken? Förutom "Vi får ta in den och kolla felkoderna för en tusenlapp, sen kan vi kasnke laga den för 11 till...."?
Då är det mer givande att chansa här, även om inte just du tycker det är så vettigt. Men om vi bortser från dina (intetgivande) svar så har han fått en länk till ett audi-specifikt forum där han kan hitta mer hjälp och ett förslag på vad det kan vara samt eventuell lösning.

Imorgon är det torsdag, dagen före fredagsmys. Vi kan vara lite vrånga då och ändå bli förlåtna för det, så även du.

TS undrade om en annan styrenhet passar hans bil. TS undrade inte om det går att laga den gamla styrenheten. Huruvida den andra styrenheten passar eller inte kan med största sannolikhet Audi ge ett klart, enkelt, snabbt och mycket billigt besked på.

Förlåt, jag glömde att man bara fick svara på precis exakt den fråga som ställdes och inte tänka själv. My bad....

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
grakka
6 september 2012 · 102 Inlägg

Har snackat med några olika audi verkstäder och frågat klart och tydligt om dom kan genomföra en återställning av modulen, dvs koda om minnet eller vad man nu kallar det. Desvärre är det ingen av dom som jag har pratat med som har förstått vad jag menar. Men att erbjuda snordyr felsökning till ingen nytta är dom snabba på.

Angående "srs reset tool" saken för ~300kr så tar den i princip alla VAG srs styrdon förutom just mitt, vilket är lite surt. Det var därför jag tänkte att man kanske kunde koda in ett annat. Efter en del sökande på nätet så har jag hittat en sida som hade en hel sjö med styrdon med samma serie nummer som jag har på mitt, för cirka 1200kr + frakt. Så det är nog bara att bita i citronen och lätta på plånboken som gäller :C


Tobbetdi skrev:
Snacka med reservdelar på Audi och nämn ditt artnr, det har säkert blivit nummerändrat till nåt som kan vara lättare att få tag på beg..

Bra ide! big_smile Att jag inte har tänkt på det tidigare. Jag är ju faktiskt medveten om att min modell av styrdon är felaktig då den inte har något undervoltsskydd, vilket är anledningen till att den kan nolla sig själv när det blir kallt, vilket den troligtvis har gjort. Rimligtvis så har den modulen ersätts av en annan med skydd roll.

Senast redigerat av grakka (6 september 2012)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang