Saab 900 t16. Behöver hjälp ang topplocksrenovering.

johannisson
2 september 2012 · 534 Inlägg

Tjena.

Har en 900 T16 som jag tänkte lyfta toppen på.

Någon som gjort de innan o vet vad man ska tänka på  när man gör de.

De gör inget om det är en VÄLDIGT specifik förklaring. Har aldrig utfört operationen så vill göra de rätt o redigt från början.

Tack för svar

Mvh Chrille

AndreasPlars
2 september 2012 · 1 062 Inlägg

Heynes beskriver det utförligt! Tips bara om ingen orkar förklara alla stegen för dig.
Hade jag vart dig så hade jag bara börjat skruva loss saker som du ser ska bort och är i vägen och ställa löpande frågor när du kör fast.
Börja tex med insug, fördelare, elsladdarna osv.

M.V.H.

Saab 900i (1989)
johannisson
3 september 2012 · 534 Inlägg

AndreasPlars skrev:
Heynes beskriver det utförligt! Tips bara om ingen orkar förklara alla stegen för dig.
Hade jag vart dig så hade jag bara börjat skruva loss saker som du ser ska bort och är i vägen och ställa löpande frågor när du kör fast.
Börja tex med insug, fördelare, elsladdarna osv.

M.V.H.

Okej okej smile de som jag tror är problem är väl hur man nollställer kammar osv?

AndreasPlars
3 september 2012 · 1 062 Inlägg

johannisson skrev:
Okej okej smile de som jag tror är problem är väl hur man nollställer kammar osv?

Förklaras i den boken. Men du kommer bli osäker ändå när du ska göra det så.
Men du kan vänta med det till allt är klart och toppen ska på igen.

Men med spänd (lagom alltså) kedja så ska svänghjulet vara nollat mot sin markering samtidigt som kammarnas markeringar pekar mot "pilarna" på överfallen för  kammarna.  Glasklart....  wink


M.V.H.

Saab 900i (1989)
johannisson
3 september 2012 · 534 Inlägg

AndreasPlars skrev:

johannisson skrev:
Okej okej smile de som jag tror är problem är väl hur man nollställer kammar osv?

Förklaras i den boken. Men du kommer bli osäker ändå när du ska göra det så.
Men du kan vänta med det till allt är klart och toppen ska på igen.

Men med spänd (lagom alltså) kedja så ska svänghjulet vara nollat mot sin markering samtidigt som kammarnas markeringar pekar mot "pilarna" på överfallen för  kammarna.  Glasklart....  wink


M.V.H.

Okej okej smile haha glasklart. Vill ju inte sluta upp med ventilsallad tillslut. De e därför man e lite extra noga med info smile

Har fått av grenrör o turbo idag iaf tongue

jonTe
4 september 2012 · 5 710 Inlägg

Nolla gärna motorn innan du river, alltid bra.

MVH Jonas
..............
Trekmeister
9 september 2012 · 272 Inlägg

Har själv gjort operationen som nybörjare. Gällande kamkedja drog jag fast kedjan i kam-dreven med kattstrypare innan jag plockade bort dreven från kamaxlarna. Gör man så behöver man inte oroa sig för att förstöra inställningen. Dock är det alltid en bra idé att nolla den före hur som.

Det finns ett stag under insuget som är lätt att missa när man tar isär allt, bara ett tips.

När du sätter ihop allt igen är det svårt att få på avgasgrenröret när toppen är monterad. Jag fick ta ut pinnskruvarna för att få dit det, men blev även tipsad om att det räcker med att lossa motorfästet som sitter där.

Det är väl vad jag kommer på på rak arm. Lycka till med skruvandet!

Edit: En sak till... Jag lät fördelaren sitta kvar för att inte förstöra tändinställningen. Tyvärr skruvade stället som planade toppen bort den när de skulle spänna fast toppen i maskinen. Nu gick det att se hur min suttit om man ansträngde sig, men att göra någon sorts märke kan vara en bra idé.

Senast redigerat av Trekmeister (9 september 2012)

johannisson
9 september 2012 · 534 Inlägg

Trekmeister skrev:
Har själv gjort operationen som nybörjare. Gällande kamkedja drog jag fast kedjan i kam-dreven med kattstrypare innan jag plockade bort dreven från kamaxlarna. Gör man så behöver man inte oroa sig för att förstöra inställningen. Dock är det alltid en bra idé att nolla den före hur som.

Det finns ett stag under insuget som är lätt att missa när man tar isär allt, bara ett tips.

När du sätter ihop allt igen är det svårt att få på avgasgrenröret när toppen är monterad. Jag fick ta ut pinnskruvarna för att få dit det, men blev även tipsad om att det räcker med att lossa motorfästet som sitter där.

Det är väl vad jag kommer på på rak arm. Lycka till med skruvandet!

Edit: En sak till... Jag lät fördelaren sitta kvar för att inte förstöra tändinställningen. Tyvärr skruvade stället som planade toppen bort den när de skulle spänna fast toppen i maskinen. Nu gick det att se hur min suttit om man ansträngde sig, men att göra någon sorts märke kan vara en bra idé.

tack så väldigt för ett bra svar. Fick bort grenröret idag med toppen på plats genom att lossa motorfäste smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang