6553
Sök

Besikta en lättad bil?

Turbo?
440 Inlägg
10 september 2012
Trådstartare
Tjena!

Nu är de så att jag har bestämt mig för att min "lekbil" ska besiktas. Det är en volvo 745 som jag ska lätta och sedan turbokonvertera. Att turbokonverteringen inte går igenom vet jag redan så de behöver inte påpekas.

Men till frågan, jag tänkte lätta den igenom att ta bort balkar bakom kofångarna, kapa ur dörrarna bak nästan helt och annan oviktig plåt så som huv, baklucka och ersätta med sprint öppning och ev. även stoppa i plast rutor runtom (förutom vindrutan självklart). Drag finns på bilen men de är inget jag kommer ta bort innan besiktning och baksäte och bälten kommer att finnas.

Någon som testat detta och vet vad dom säger?
Tack på förhand!

Hoppas på ett rökfyllt 2014!
Buntband Racing

Offroad Racing
3 123 Inlägg
10 september 2012
Bättre att besiktiga först. Har du otur så tycker dom att allt du har kapat bort försvagar bilens konstruktion så pass att dom ger den körförbud.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

Turbo?
440 Inlägg
10 september 2012
Trådstartare
Ja, så kan jag ju göra denna gång, men hur gör jag vid en ev. nästa besikting? tongue

Buntband Racing

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
10 september 2012
Haha låångsökt. En lättad turbokonverterad Volvo har inte för goda chanser att överleva vintern. tongue

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

Turbo?
440 Inlägg
10 september 2012
Trådstartare
Tanken är att jag ska bygga på den i vinter och sladda på asfalt sen till våren tongue Men de jobbiga är att den ska bessas igen senast i juni....

Buntband Racing

Offroad Racing
3 123 Inlägg
10 september 2012
Ska den besiktigas igen senast i juni så kan du väl göra besiktningen redan i december för att den ska bli "giltig". Då har du ju fortfarande ett par månader på dig att bygga. o har sen ända till juni året efter på dig att plåga ihjäl den...

Turbo?
440 Inlägg
10 september 2012
Trådstartare
Ja, men jag vill ju ha kvar den. Vill leka med den hela nästa år och inte bara lite på våren.

Buntband Racing

Offroad Racing
3 123 Inlägg
10 september 2012
Men om du besiktigar den i december så har du ju ända tills juni -14 innan den behöver in igen.

Om jag nu tolkat dig rätt: bes senast juni innebär att du har inställelsemånad mars (sista siffran är 3 på reg-skylten) och därmed kan åka in redan den 1:a december.

Turbo?
440 Inlägg
10 september 2012
Trådstartare
Nej, 4 men endå, ja de är kanske värt att åka in till bess i jan ist :p

Buntband Racing

Sök