Kan man kolla om databoxen är chippad?

Froste
10 september 2012 · 48 Inlägg

Jag har en Volvo V70 2,5T som jag ev ska köpa en databox till som sägs vara chippad, men är den verkligen det? Kan man på något sätt kolla upp det, och isåfall vart och hur?? Tycker inte att bilen reagerar något nämnvärt när jag bytt till den från den originala...

Någon som vet?

Louksor
11 september 2012 · 1 915 Inlägg

Öppna boxen och kolla om det står tillverkarens namn på chippet. De brukar märka dom.

Annars så koppla in en laddtrycksmätare om du inte har det.
Är boxen chippad så får du högre laddtryck med den boxen, än med din originalbox.

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01
Fekzen
11 september 2012 · 181 Inlägg

Det bästa är helt klart att provköra.
Är det en 97-98 med M4.3? Dessa chip är ytmonterade små 32 pin fyrkantiga 1x1 cm ungefär och rymmer knappt en ettiektt med firmanamn och de flesta har tagit bort etiketten som sitter där original med mjukvarunummer.
Jag brukar ta bort etiketten medan jag löder ur och i chipet och sedan sätta tillbaka den igen, så det ser original ut.

Om det är någon som är vass på att löda kan det vara svårt se att någon varit där överhuvud taget, men värt att öppna och kolla för det kan mycket väl gå att se. Vissa chiptuning firmor sätter även i en sockel så då är det ju enkelt att se. Det sitter ingen sockel original på dessa.

Mvh//
A.Fekzen

A.Fekzen - Mycket vrid spar tid!
www.fekzen.se - Mjukvarudesign av originalmonterade styrsystem. Turbochip, E85 chip mm.
Froste
14 september 2012 · 48 Inlägg

Okej då ska jag ta och öppna boxen o kolla om man kan se något..

Tackar:)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang