6547
Sök

Körstilar

1 830 Inlägg
14 september 2012
tkd_rille skrev:
Kalltkaffe skrev:
tkd_rille skrev:
Min körstil är oftast jäkligt mjukt. Aldrig kränga i kraftiga kurvor, ta vägen så rak som möjligt i mån de går.
Aldrig nånsin är de full gas och tvärnit inne i stan heller.

De ska knappt kännas att man varken accelererar eller bromsar in hos mig. smile

Måste ju accelerera lite när man ska ut på en 80väg ju, lite drygt är det när man hamnar bakom någon som ska krypköra upp till 80 wink

Ja de gör man. 
Säg som exempel då som idag när jag kör ut ur malmö från Entre ut på E22 står först vid rödljuset. Har kunder i bilen.  Gasar upp från 1an såpass att jag lägger i 3an direkt och sen accelererar upp tills de är dags att växla igen och då lägger vi i 5an och går upp i rätt hastighet för att sen lägga i semesterväxeln nr 6.

Detta resulterar i snabb acceleration men otroligt bekvämt för åkande smile  Jag är aldrig i vägen för någon om de inte varvar ut motorn och tror vi är på knutstorp.

Var tex vid en 100 väg med på väg hem när jag slutat, då kommer jag vid en påfart och har en bil liggandes bakom, då denna kurva är väldigt skarpt och lång så brukar jag ligga runt 55-60. Men när vi kommer ut på rakan så lägger han sig på omkörning konstigt nog när jag accelererar som jag brukar och då åker jag från han =9

Så tro inte att jag är en slöröv wink  Planerad körning kan vi kalla det.

Du kör taxi då eller vad jobbar du med? förstår att det inte bara är att gasa hej vilt som en annan tok. (Det gjorde de i Turkiet när jag var där. Inte alls kul att åka med dem inte..) tongue

Muttley
14 september 2012
Trådstartare
Jiiimmie skrev:
tkd_rille skrev:
Kalltkaffe skrev:

Måste ju accelerera lite när man ska ut på en 80väg ju, lite drygt är det när man hamnar bakom någon som ska krypköra upp till 80 wink

Ja de gör man. 
Säg som exempel då som idag när jag kör ut ur malmö från Entre ut på E22 står först vid rödljuset. Har kunder i bilen.  Gasar upp från 1an såpass att jag lägger i 3an direkt och sen accelererar upp tills de är dags att växla igen och då lägger vi i 5an och går upp i rätt hastighet för att sen lägga i semesterväxeln nr 6.

Detta resulterar i snabb acceleration men otroligt bekvämt för åkande smile  Jag är aldrig i vägen för någon om de inte varvar ut motorn och tror vi är på knutstorp.

Var tex vid en 100 väg med på väg hem när jag slutat, då kommer jag vid en påfart och har en bil liggandes bakom, då denna kurva är väldigt skarpt och lång så brukar jag ligga runt 55-60. Men när vi kommer ut på rakan så lägger han sig på omkörning konstigt nog när jag accelererar som jag brukar och då åker jag från han =9

Du kör taxi då eller vad jobbar du med? förstår att det inte bara är att gasa hej vilt som en annan tok. (Det gjorde de i Turkiet när jag var där. Inte alls kul att åka med dem inte..) tongue

Jo precis jag kör serviceresor i taxibil så de är ju riktigt viktigt att man kör mjukt med kunderna då vi ibland har kunder som har ryggskador och nackskador och är mycket känsliga för ryckig körning.
Tyvärr drabbas vissa ibland när vi har haft kunder som har haft som ex krossat rygg/nackkotor bäcken revben punkterat lunga och får permission efter sin vistelse på rehab. Då kör vi lite försiktigare.

Kör ibland som vanlig taxi på fyllehelger med då kör vi mjukt också.
Men har provat att åka taxi på mallorca och fy fan där snackar vi väldigt konstig körstil smile

Så pga yrket så har jag tagit med de på fritiden. De är visst jättekul och leka rally ibland också och man tar tillfällen när de väl kommer smile

Bike
14 september 2012
Trådstartare
Roligt och få se så många svar och intressen
vissa roliga vissa skrämmande
Förstår tanken bakom tidigare inlägg störst går först skulle alla lastbils chaffisar vara snälla skulle dom aldrig komma fram
Men tanken och bli prejad i en fil eller rondell då man kör en liten bil just pga stress

1 830 Inlägg
14 september 2012
tkd_rille skrev:
Jiiimmie skrev:
tkd_rille skrev:

Ja de gör man. 

Jo precis jag kör serviceresor i taxibil så de är ju riktigt viktigt att man kör mjukt med kunderna då vi ibland har kunder som har ryggskador och nackskador och är mycket känsliga för ryckig körning.
Tyvärr drabbas vissa ibland när vi har haft kunder som har haft som ex krossat rygg/nackkotor bäcken revben punkterat lunga och får permission efter sin vistelse på rehab. Då kör vi lite försiktigare.

Men har provat att åka taxi på mallorca och fy fan där snackar vi väldigt konstig körstil smile

Så pga yrket så har jag tagit med de på fritiden. De är visst jättekul och leka rally ibland också och man tar tillfällen när de väl kommer smile

Haha antar att du inte vill ha något extra paket i bilen på fyllehelger wink big_smile Men det är ju viktigt att man kör försiktigt då när man kör de som är skadade så det ska ju nästan vara en självklarhet? smile

1 830 Inlägg
14 september 2012
Bike skrev:
Roligt och få se så många svar och intressen
vissa roliga vissa skrämmande
Förstår tanken bakom tidigare inlägg störst går först skulle alla lastbils chaffisar vara snälla skulle dom aldrig komma fram
Men tanken och bli prejad i en fil eller rondell då man kör en liten bil just pga stress

Finns inget värre än att nästan bli prejad, en lastbil skulle köra om mig på motorväg sen skulle den av vägen och så sket föraren i att jag var bredvid.. Lastbilen hade bara kört om med halva sen tuta den och svängde in mot mig.. Och ändå så var den bakom mig och det var kanske 1km ev 2km till avfarten .. (körde i 110km/H när lastbilen skulle köra om mig...)

Muttley
14 september 2012
Trådstartare
Jiiimmie skrev:
tkd_rille skrev:
Jiiimmie skrev:

Haha antar att du inte vill ha något extra paket i bilen på fyllehelger wink big_smile Men det är ju viktigt att man kör försiktigt då när man kör de som är skadade så det ska ju nästan vara en självklarhet? smile

Nej de har tyvärr hänt också att man fått en fin present på sistaturer nätter, dock som tur i taxibuss som hade plant golv med bakdörrar. 

Ja all taxitrafik och busstrafik skulle ju varit en självklarhet med bekväm körstil. Men de vet vi tyvärr hur de står till hehe.

Bike
14 september 2012
Trådstartare
får skaffa sådan dator som sitter i Mitsubishi evo bilar som visar G kraften i sidled och bak och fram

eller som förr ett glas vatten i mitten av bilen då straffar sig hård körning

5 168 Inlägg
14 september 2012
jag kör ganska lungt och avspänt :-) kanske har att göra med åldern, man börjar ju bli till åren;-) sällan jag stressar på och gasar:-) men vist händer detat mercan får sträcka på benen efter någon skön krokelikrok väg:-) men oftast är det farthållaren på och ordentligt avstånd till bilen framför:-) i stan brukar det glidas och hållas lungt tempo, annars hinner man ju knappt synas eller se flickor;-) men som sakt kommer det någon snorvalp och pressar så kan det hända att det bjuds på lite svartrök så man visar vem som bestämmer;-) nu kände jag mig gammal med mina 24 år:-P

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

6 733 Inlägg
15 september 2012
Tja.. farthållaren på i 110 när man kör landsväg, är så sjuk bra grepp i Alfan så.
När man ska på motorvägen gäller det oftast att gasa ur växlarna för att komma upp i 110 när man svänger ut
(Trosa påfarten E4an och Nyköping)

Om man inte har brottom pga kass planering kör jag lugnt i stadstrafiken. Men den ökningen gör jag bara igenom att öka hastigheten, att lägga sig nära någon är bara dumt. Obekvämt att stå på bromsen också.

De/Dem

Sök