3496
Sök

Koppla bort generator (dynamo) och bara snurra med, skadligt?

Forummoderator
9 299 Inlägg
15 september 2012
Trådstartare
Tack för beröm!

Ja jag vill ju inte att batteriet ska explodera eftersom det sitter 30cm från mina ben. Kan ju vara något att tänka på...

Alltså själva dynamon är det inte något fel på utan det är regulatorn som inte går att kalibrera. Det slutar nog med att jag får byta regulator igen och prova mig fram. Problemet är att det är väldigt få regulatorer som passar.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

449 Inlägg
15 september 2012
har du haft kontakt med någon bil elektriker angående tips med regulator och generatorn??? tycker de borde gå att löda dit dioder vid kolen som  på en nyare bil eller fixa till en ordentlig regulator

Full Fart Spar Tid!!!

Forummoderator
9 299 Inlägg
15 september 2012
Trådstartare
Nollbudget, och jag gör allt själv. wink Men jag ska lösa det.

449 Inlägg
15 september 2012
men du kunde ju ringa och rådfråga med nån som renoverar generatorer... var har du fått regulatorn du använder nu???

Full Fart Spar Tid!!!

Forummoderator
9 299 Inlägg
15 september 2012
Trådstartare
Regulatorn är en Lucas rb340 som satt i massor av engelska bilar under 50/60talet. Den är ny. Anledningen till valet av den regulatorn är för att den har samma beteckningar (stiften) som på originalregulatorn. I teorin ska den funka bolt on. Originalregulatorn går inte att använda eftersom jag konverterat till 12volt.

Sedan är det så att bilen står i garaget nu och kommer inte köras förrän nästa år ändå så jag är både lat, snål och långsam, haha.

Sök